7 år ago
Kirkegården er en af de vigtigste zoner i Magic: The Gathering. Det er her, dine ikke-permanente besværgelser ender efter at have løst, og hvor dine væsener og andre permanenter havner efter at være døde. Men det er ikke nødvendigvis enden for disse kort – mange besværgelser og effekter kan returnere kort fra din kirkegård til din hånd, eller endda direkte tilbage til slagmarken. Disse reanimator-dæk er stærkt afhængige af deres kirkegårde og skal sikre, at deres kirkegård er beskyttet mod kirkegårdshate.

Hvor der er en arketype, er der selvfølgelig kort skabt til at modvirke den. Det er længe siden, jeg sidst sad til en Commander-runde, hvor ingen smed en Bojuka Bog på bordet og fjernede mindst én anden spillers kirkegård fuldstændigt. Noget så simpelt som en Beckon Apparition kan fuldstændig ødelægge en reanimator-spillers plan, så det er vigtigt at have mindst et par kort til at beskytte din kirkegård.
På trods af hvor meget vi interagerer med den, er der overraskende få måder at bekæmpe disse anti-kirkegårdseffekter på. Det er dog ikke håbløst! I dag gennemgår vi de bedste måder at redde din kirkegård på!
Hvad er Kirkegårdsbeskyttelse?
I vores sammenhæng betyder kirkegårdsbeskyttelse enhver besværgelse eller effekt, du kan bruge til at forhindre dine modstandere i at eksilere din kirkegård. Oftest kommer disse anti-kirkegårdsangreb i form af Tormod's Crypts og Bojuka Bogs; effekter der eksilerer hele din kirkegård på én gang. Andre effekter som Beckon Apparition målretter kun ét kort til fjernelse – hvis du er uheldig, er det lige præcis den nøglebrik, du har brug for til din Reveillark-kombo.
Jeg vil udelade to store kategorier, der var med sidste gang, vi gennemgik denne liste, specifikt effekter som "du har hexproof" og effekter, der specifikt returnerer kort fra eksil. Selvom disse er nyttige for dit kirkegårdsdæk, er de ikke ligefrem kirkegårdsbeskyttelse; mere en effekt, du bruger før eller efter handlingen.
De bedste kort til kirkegårdsbeskyttelse redder din kirkegård uden at nægte dig adgang til den og har aktivering med øjeblikshastighed, der kan bruges som respons på, at Bojuka Bog bliver lagt på stacken.
Ærefuld Omtale: "Du Har Hexproof" Effekter
Mens Orbs of Warding og Aegis of the Gods begge forhindrer dig i at blive målretter for dine modstanderes Bojuka Bogs, kan de ikke stoppe den målrettede kirkegårdsfjernelse fra kort som Deathrite Shaman. Disse er nyttige effekter for et reanimator-dæk at inkludere, forstå mig ret; de er bare ikke præcis det, vi leder efter i dag.

For at besvare et almindeligt spørgsmål: Stopper Hexproof Bojuka Bog? Ja, hvis hexproof effekten siger 'du har hexproof', så forhindrer det dig i at blive målretter for Bojuka Bog, da Bojuka Bog siger 'Målretter spiller eksilerer alle kort fra deres kirkegård'. Bojuka Bog målretter spilleren, ikke kirkegården direkte. Dog stopper hexproof ikke effekter, der ikke målretter (som f.eks. Rest in Peace) eller effekter, der målretter enkelte kort i kirkegården (som Deathrite Shaman).
Ærefuld Omtale: Returnering fra Eksil Effekter
Kort som Pull from Eternity er nyttige til at redde kort, der tidligere blev eksileret. Men igen, de forhindrer faktisk ikke kortene i at forlade din kirkegård i første omgang. Riftsweeper-effekten til at gribe ethvert kort fra eksil og returnere det til spillet er utrolig sjælden og har bestemt nogle situationer, hvor den er vanvittigt stærk. Men den passer bare ikke sammen med det, vi leder efter her, så jeg udelader denne særlige form for kirkegårdsbeskyttelse.
De Bedste Kort til Kirkegårdsbeskyttelse
Her er en gennemgang af kort, der kan hjælpe dig med at beskytte din kirkegård, rangeret efter deres effektivitet i denne specifikke rolle.
- #27. Once and Future: Dette grønne instant er semi-overpris for sin effekt og runder ud til en jævn rate, hvis det kastes, mens det opfylder kravene til dets adamant evneord. Hastighed er dets største fordel, men for 4 mana er der andre muligheder for at forsvare specifikke kort i din kirkegård, der overgår det.
- #26. Frantic Salvage: En af de eneste andre muligheder for hvide kort, der beskytter kort i din kirkegård, og den rammer kun artefakter. Som en pseudo-Gravepurge-effekt kan du stable toppen af dit bibliotek med et vilkårligt antal artefakter fra din kirkegård med instant-hastighed, hvilket gør dette til en god respons på en Bojuka Bog, der rammer feltet, før du fuldt ud kan genoplive dine artefakter.
- #25. Finale of Revelation: Hvis du ved, at Bojuka Bog er på vej, og du har prioritet i din tur, kan du altid kaste Finale of Revelation for X=10 eller mere. I det mindste vil du så have mulighed for at gen-trække disse kort og holde dem sikre i din hånd, hvor du ikke behøver at bekymre dig om at smide dem væk, da du ikke har nogen maks. håndstørrelse. Dette er lidt sværere at opnå specifikt for kirkegårdsbeskyttelse, da det kun har heksehastighed (sorcery-speed).
- #24. Archangel’s Light: Den værste mythic fra Dark Ascension er også en af de værste kirkegårdsbeskyttelsesbesværgelser i spillet! Ridikule 8 mana giver dig 2 liv for hvert kort i din kirkegård, før hele molevitten blandes tilbage i dit bibliotek. Dette er langt den dyreste måde at beskytte kort i din kirkegård på, og dets heksehastighed gør det endnu værre.
- #23. Paradigm Shift: Har du lyst til at være skør? Vil du spille hurtigt og løst? Overvej Paradigm Shift som din kirkegårdsbeskyttelse. I ethvert dæk, hvor du lægger 40 eller 50 kort i din egen kirkegård, kan Paradigm Shift genindlæse dit bibliotek for at forhindre dig i at dække dig selv eller for at lægge præcis de kort, du har brug for, i dit bibliotek, i en slags Doomsday-opsætning. Alligevel gør dens heksehastighed det svært at reagere på en modstanders instant-speed eksileffekter.
- #22. The Mending of Dominaria: The Mending of Dominaria fungerer bedst, når du miller dig selv mere end dine modstandere og leder efter et specifikt kort, snarere end at sigte efter en generelt fyldt kirkegård. To kort per tur er ærligt talt en dårlig rate for 5 mana, men hvis du er heldig, får du en stor lomme med ramp, når denne saga rammer sit sidste kapitel.
- #21. Trenzalore Clocktower: Den situationsbestemte karakter og langsigtede investering, der er nødvendig for Trenzalore Clocktower, gør den værdifuld i en meget snæver margen af dæk. Du skal have mindst én time lord i dit dæk, og forhåbentlig har du let adgang til den i kommandorzonen.
- #20. Reinforcements: Reinforcements er en af de eneste instant-speed muligheder hvid har for at forsvare kort i sin kirkegård. Den lægger op til tre væsenkort fra din kirkegård til toppen af dit bibliotek. Dette er generelt en af de svageste måder at beskytte væsener i din kirkegård på, da det låser de næste tre træk, du ville foretage, til kort, du allerede har set.
- #19. Turn the Earth: Turn the Earths største fordel er dens evne til at målrette kort i dine modstanderes kirkegårde udover kun din. Med den kan du gå i offensiven, når en spiller forsøger at løse en Rise of the Dark Realms, og blande de største trusler fra din og alle andres kirkegårde tilbage i deres bibliotek. Flashback for 2 gør dette grønne instant til en konstant kilde til mindst to genblandinger.
- #18. Enhanced Surveillance: Jeg kan godt lide, at Enhanced Surveillance gør præcis, hvad du forventer: Den forbedrer dine surveil-udløsere. Ved ethvert punkt kan du eksilere denne 2-mana blå fortryllelse for at genblande din kirkegård i dit bibliotek, hvilket forhindrer dig i at dække dig selv og redder din kirkegård fra hate med instant-hastighed.
- #17. Haunted Crossroads: Haunted Crossroads' gentagelige effekt gør den til en af de bedre måder at redde enkelte væsener fra kirkegårdshate. Dens billige aktivering betyder, at du næsten altid har mulighed for at aktivere den, og den er et fantastisk udløb for ekstra mana, du har liggende i slutningen af din tur.
- #16. Reclaim: Jeg kører Reclaim i hvert grønt dæk. Som et instant er det en fremragende respons på mine modstanderes kirkegårdshate-besværgelser, mens de er på stacken, og jeg trækker det kort med det samme i min næste tur. For 1 mana findes der ikke en meget bedre rate i grøn til at redde et enkelt kort fra din kirkegård.
- #15. Academy Ruins + Hall of Heliod’s Generosity + Volrath’s Stronghold: Disse tre legendariske lande gør stort set det samme med forskellige permanenttyper som deres mål. Academy Ruins returnerer artefakter, Hall of Heliod's Generosity rammer fortryllelser, og du kan få væsener tilbage med Volrath's Stronghold. For blot 2 mana med instant-hastighed er konstant adgang til denne effekt ikke at undervurdere.
- #14. Tomik, Distinguished Advokist: Mens jeg er sikker på, det vil føles rart at redde dig selv fra de Stone Rains, der hærger i Commander (dette er sarkasme), vil du ikke finde meget brug for Tomik andre steder.
- #13. Gravepurge / Footbottom Feast / Forever Young: Gravepurge og Footbottom Feast gør i bund og grund det samme, idet de udfører en pseudo-Disentomb-effekt for så mange væsener i din kirkegård, som du ønsker. Selvom dette teknisk set ikke redder dem på samme måde som resten af besværgelserne på denne liste, kan det gribe det meste, et reanimator-dæk har brug for. Forever Young er en billigere sorcery-version.
- #12. Gaea’s Blessing: Gaea's Blessing er en svær afgørelse: Er den faktisk god eller faktisk dårlig? En cantrip, der vil redde tre kort fra din kirkegård for 2 mana, er en fair pris, antager jeg. Men jeg tror ikke, du faktisk ønsker at køre denne i dit kirkegårds-reanimator-dæk. Ofte bruger disse dæk self-mill-effekter til at fylde deres kirkegård.
- #11. The Reshuffle Eldrazi: Hvis du på et hvilket som helst tidspunkt kan smide en Ulamog, the Infinite Gyre med instant-hastighed, kan du effektivt genblande din kirkegård i dit bibliotek. Alt, der skal til, er en simpel Blood token! Dette er bestemt ikke den bedste brug for dine dyre legendariske Eldrazi-væsener, men hey, det er lidt af et baller-træk at bytte din Kozilek, Butcher of Truth for at redde en Karmic Guide, du har brug for til en kombo.
- #10. Underworld Cerberus: Denne 5-mana 6/6 mythic rare med triple menace forhindrer kort i kirkegårde i at blive målrettet. Denne store hund er faktisk fantastisk til reanimator-dæk, da den returnerer alle væsener i alle kirkegårde til deres ejeres hænder, når den dør. Dette gør den nyttig til at beskytte din kirkegård mod målrettet fjernelse.
- #9. Dennick, Pious Apprentice: To mana giver dig Dennick, Pious Apprentice, en 2/3 med lifelink og en shroud-effekt for alle kort i kirkegårde. Dennick er en ret grundlæggende måde at stoppe dine modstanderes planer om at rode med din kirkegård eller andres, men det forhindrer dig også i at bruge dine egne Animate Dead-effekter på væsenerne i din kirkegård.
- #8. Ground Seal: Ground Seal er en cantrip, der stopper enhver fra at målrette ethvert kort i en kirkegård med stort set alt. Så længe du har en permanent-offer-udløb på feltet, kan du ofre det, gøre hele din kirkegårds-ting i din tur... og derefter returnere det til feltet, før turen slutter, for at redde din kirkegård fra interaktion. Det bedste ved dette er, at Muldrotha fuldstændig spiller uden om Ground Seal alligevel, da Muldrotha ikke målretter noget, den kaster.
- #7. Cathartic Parting: Ofte er det bedre fjernelse at blande en modstanders permanent væk end blot at ødelægge det (de kunne også have kirkegårdssynergier!), og muligheden for at samle fire kort fra din kirkegård på samme tid gør dette grønne sorcery til et fremragende forebyggende træk mod en modstander, der kaster deres Relic of Progenitus eller Beckon Apparition.
- #6. Wand of Vertebrae: Wand of Vertebrae er dårligere end Perpetual Timepiece, men ikke meget. Dens eneste reelle ulempe er grænsen for antallet af kort, du kan returnere og genblande.
- #5. Perpetual Timepiece: Perpetual Timepiece både fylder din kirkegård og blander præcis de kort væk, du skal redde i tilfælde af en nødsituation. Dette er nyttigt, fordi du, i modsætning til Feldon's Cane eller Elixir of Immortality, kan undgå at genblande skidt og møg i din kirkegård tilbage i dit bibliotek, hvilket reducerer tilfældigheden og forbedrer konsistensen af dit dæk.
- #4. Campfire: Campfire er fløjet under radaren, hvad angår generel Commander dæk-tech, og det er en skam! En bund-billig artefakt med et udløb for ekstra mana hver tur rækker langt, når den rammer feltet tidligt, og dens genblandingseffekts bonus kommandør-hentning gør den virkelig værd at aktivere for 2 mana.
- #3. Elixir of Immortality: Elixir of Immortality var et af de kort, jeg ofte havde i mit main-deck i min tidlige Magic-karriere som en del af et Return to Ravnica Golgari () scavenge-dæk. To ekstra mana for 5 liv er en fair byttehandel versus Feldon's Cane, men du søger ofte at redde din kirkegård med instant-hastighed, mens du er tapped ud, så det er ikke teknisk bedre.
- #2. Silent Gravestone: Silent Gravestone er billigere end Ground Seal, har sin egen indbyggede kirkegårdshate, og er en lettere type permanent at ofre, hvis du har brug for adgang til din egen kirkegård. Plus, det er et farveløst kort, hvilket gør det til et af de bedste valg for generel kirkegårdsbeskyttelse.
- #1. Feldon’s Cane: Feldon's Cane er en engangs-genblanding, der eksilerer sig selv som en del af dens aktivering. Dette er en ret grundlæggende artefakt, men det betyder ikke, at den ikke er nyttig. Dette er den billige modtræk til Tormod's Crypt, der redder din kirkegård for så lidt mana som muligt, og med instant-hastighed, hvis du spiller den tidligt.
Bedste Udbytte af Kirkegårdsbeskyttelse
Det ville være let at sige, at det bedste udbytte ved at beskytte din kirkegård er en fuld kirkegård til, når du kaster Rise of the Dark Realms. Men det hjælper ikke, hvis du har været nødt til at returnere alt til dit bibliotek og nu sidder med en tom grav.
I det uheldige tilfælde, hvor du har været nødt til at aktivere din Elixir of Immortality eller lignende, skal du fokusere på at genopfylde din kirkegård med de vigtige kort, du lige har beskyttet. Brug kort som Entomb, Vile Entomber og Buried Alive til at hente kombinationsbrikker som Reveillark og Karmic Guide til din kirkegård, før du genopliver dem med effekter som Alesha, Who Smiles at Death.

Hvis du ønsker at straffe dine modstandere for at driste sig til at røre din kirkegård, overvej Syr Konrad, the Grim. Selvom du ikke kan ramme en af dine genblandere i tide, skader Syr Konrad hver modstander med 1 skade for hvert kort, de fjerner fra din kirkegård.
Ofte Stillede Spørgsmål
Målretter Bojuka Bog en spiller?
Ja, Bojuka Bogs evne siger eksplicit "Målretter spiller eksilerer alle kort fra deres kirkegård." Den målretter spilleren, ikke selve kirkegården som en zone.
Stopper Hexproof Bojuka Bog?
Hvis du har en effekt, der giver dig "hexproof", forhindrer det Bojuka Bog i at målrette dig, da Bojuka Bog målretter en spiller. Dog stopper hexproof ikke effekter, der ikke målretter (f.eks. Rest in Peace) eller effekter, der målretter enkelte kort i kirkegården (f.eks. Deathrite Shaman).
Afslutning
Kirkegården er et af de vigtigste steder at gemme kortfordel i MTG. Jeg kan ikke fortælle dig, hvor mange spil jeg har set, hvor en spiller vandt baseret på indholdet af deres kirkegård. Og med Rise of the Dark Realms genoptrykt, er jeg sikker på, at vi kun vil se en stigning i kirkegårdsbaserede dæk i de kommende år.
At mestre kunsten at beskytte din kirkegård er afgørende for succes med mange dækstrategier. Uanset om du bruger instant-speed genblandinger, shroud-effekter eller blot fylder din kirkegård hurtigere end modstanderen kan tømme den, giver de rigtige beskyttelsesmidler dig den modstandsdygtighed, du har brug for til at føre din plan ud i livet. Vælg dine beskyttelseskort med omhu, og hold din grav sikker!
Kunne du lide 'Beskyt Din Kirkegård i Magic: The Gathering'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.
