7 år ago
Bjarne Riis er et navn, der vækker genklang i dansk og international cykelsport. Kendt for sin imponerende karriere som aktiv rytter og senere som succesfuld manager, har Riis sat et markant præg på sporten. Mange følger stadig med i hans virke og historie, og et spørgsmål der ofte opstår, er, hvor Bjarne Riis bor i dag. Denne artikel baserer sig udelukkende på den information, der er givet, for at give et indblik i Riis' vej gennem cykelsporten og belyse, hvad den tilgængelige tekst fortæller os om hans liv og opholdssted.

Drengeårene og Tidlig Karriere
Bjarne Riis' tidlige år på cyklen startede i Randers Cykleklub af 1910, kendt som RC 1910. Herfra flyttede han til Herning Cykel Klub, hvor hans talent for alvor begyndte at blomstre. Allerede som dreng viste Riis stort potentiale, hvilket førte til, at han blev uofficiel drenge-verdensmester. Hans succes fortsatte i juniorårene, hvor han i både 1981 og 1982 vandt det danske juniormesterskab i holdløb sammen med holdkammeraterne fra Herning Cykel Klub. Amatørkarrierens bedste resultat kom i 1985, hvor han sammen med Alex Pedersen, Per Pedersen og Brian Sørensen fra samme klub vandt DM i 100 km holdløb.
Efter sine succesfulde år som amatør tog Bjarne Riis i 1985 et stort skridt mod en professionel karriere. Sammen med sin barndomsven og holdkammerat Per Pedersen kørte han til Luxembourg i en rød Ford Taunus med drømmen om at blive professionel cykelrytter. Året efter, i 1986, skrev Riis kontrakt med det belgiske hold Lucas. De første år som professionel var præget af udfordringer og lav løn, kun 6.000 kroner om måneden. Dette betød, at Riis i vintermånederne måtte supplere sin indkomst som hjælperytter med et arbejde som postbud i Luxembourg. Perioden var så hård, at han i 1988, mens han kørte for Toshiba-holdet, overvejede at vende tilbage til Herning. Karriereudviklingen var stagnerende, og tanken om helt at stoppe som professionel lå tæt på. Men et vendepunkt opstod, da Laurent Fignon fik øje på den danske rytter og fik ham over på sit hold, Castorama. Her fik Riis en ny rolle som Laurent Fignons foretrukne hjælperytter, og hans præstationer begyndte at skinne igennem. En etapesejr i Giro d’Italia i 1989, hvor Riis vandt 9. etape, bragte ham for alvor frem i rampelyset.
På Vej Mod Toppen
I 1992 skiftede Bjarne Riis hold igen, denne gang til det italienske hold Ceramiche Ariostea. Skiftet skete efter anbefaling fra Rolf Sørensen, og holdet var ledet af sportsdirektør Giancarlo Ferretti. Det var på dette hold, at Bjarne Riis' navn for alvor blev etableret inden for international cykelsport. Under Tour de France i 1993 opnåede han stor synlighed. Han vandt 7. etape fra Lac De Madine til Châlons-sur-Marne og erobrede kortvarigt den prikkede bjergtrøje, som han dog måtte aflevere allerede dagen efter 8. etape. Tidligere på sæsonen i 1993 havde Riis også vundet 7. etape af Giro'en, hvilket understregede hans alsidighed og formåen i de store etapeløb.
Præstationen i Tour de France 1993 var bemærkelsesværdig. På enkeltstarten på 9. etape sluttede Riis som nummer fem, kun 2:34 efter etapevinderen Miguel Indurain, der på det tidspunkt var den dominerende skikkelse i cykelsporten. Efter bjergetapen fra Villard De Lans til Serre Chevalier lå Riis nummer syv i det samlede klassement. Han fortsatte med at køre stærkt i bjergene, og efter bjergetapen på 11. etape til Isola 2000 var han rykket frem til en samlet femteplads. På 15. etape, en hård bjergetape med mål i Andorra, kom Riis i mål som nummer tre på etapen, side om side med den gule trøje, Miguel Indurain. Hans konsistente præstationer i bjergene og på enkeltstarterne sikrede ham en solid placering i klassementet. Efter 17. etape, en bjergetape til Pau, hvor Riis blev nummer fire, vandt han yderligere tid på flere konkurrenter i klassementet. Han fastholdt sin femteplads i det samlede klassement, selvom der var et betydeligt tidsmæssigt spring op til fjerdepladsen, der blev indtaget af Rominger. Riis afsluttede Tour de France 1993 på en imponerende femteplads i det samlede klassement. Dette resultat var på det tidspunkt det bedste danske resultat nogensinde i løbets historie, hvilket cementerede hans status som en toprytter på vej mod den absolutte elite.
Gennembruddet som international toprytter
Fra sæsonen 1994 tog Bjarne Riis endnu et vigtigt skridt i sin karriere, da han blev ansat på det på det tidspunkt anerkendte internationale tophold Gewiss-Ballan. Holdet rådede over en række stærke ryttere, herunder Evgeni Berzin, der samme år vandt Giro d'Italia foran navne som Marco Pantani og Miguel Indurain. Andre bemærkelsesværdige holdkammerater inkluderede Piotr Ugrumov, Nicola Minali og Giorgio Furlan. Dette holdskifte placerede Riis i et miljø med store vindere og yderligere styrkede hans position i feltet.
I 1994 kørte Riis igen Tour de France for Gewiss-Ballan. Han fortsatte med at vise sin styrke i bjergene og vandt 13. etape, en lang bjergetape på 223 kilometer fra Bagnères-de-Bigorre til Albi. Riis angreb fra en udbrydergruppe og kørte alene mod mål. På de sidste tre kilometer formåede han at forsvare et forspring på 45 sekunder til feltet og vandt etapen med få sekunder ned til hovedfeltet. Han opnåede også et godt resultat på enkeltstarten på 9. etape, hvor han blev nummer seks. Dog oplevede Riis modgang under løbet. Han var syg under den 15. etape, en bjergetape der inkluderede passage over det legendariske bjerg Mont Ventoux med etapemål i byen Carpentras. På denne etape tabte Riis hele 11:38 minutter til Indurain og Zülle. Dagen før havde Riis ligget på en samlet sjetteplads i løbet, delt med Marco Pantani, men tidstabet på 15. etape betød, at han røg ud af top ti i klassementet. Trods sygdommen gennemførte Riis Touren og endte på en samlet 14. plads.
Året 1995 blev historisk for dansk cykelsport. Bjarne Riis opnåede som den første dansker nogensinde en podieplacering i Tour de France. Han sluttede på en samlet tredjeplads efter den firedobbelte vinder Miguel Indurain. Riis' vej til podiet var præget af stærke præstationer på både enkeltstart og i bjergene. På enkeltstarten på 8. etape, der strakte sig over 54 kilometer kuperet terræn, blev Riis nummer to, blot 12 sekunder efter Indurain. På bjergetapen på 10. etape med mål på det ikoniske L'Alpe d'Huez kørte Riis lige op med Indurain og Alex Zülle, der endte som nummer to i Paris. Efter denne etape rykkede Riis op på en samlet tredjeplads i klassementet, en position han formåede at forsvare. På 19. etape, en flad enkeltstart over 46 kilometer, blev Riis igen nummer to på etapen, 48 sekunder efter Indurain, men vigtigst af alt slog han Zülle med over et minut, hvilket cementerede hans plads på podiet. Riis sluttede som samlet nummer tre på podiet i Paris.
Kaptajn på Team Telekom og Tour-vinder
Det afgørende skridt mod den ultimative triumf blev taget i 1996, da Bjarne Riis skiftede til det tyske cykelhold Team Telekom. Han blev ansat som holdets klare kaptajn med det erklærede mål at vinde Tour de France. Scenen var sat til en direkte duel mellem Riis og den regerende mester, Miguel Indurain, der jagtede sin sjette sejr i træk. Riis stillede til start i en velforberedt form, klar til udfordringen. Da Tour-feltet ramte den første bjergetape til Les Arcs i Tarentaise-dalen, viste Riis og andre konkurrenter, at Indurain var sårbar på de lange, stejle stigninger i Alperne. Riis var klar til at udnytte enhver svaghed hos sin spanske rival.
Bjarne Riis' største sejr som aktiv cykelrytter kom i 1996, da han vandt Tour de France. Sejren var kulminationen på års hårdt arbejde og dedikation. Kort før Touren i 1996 vandt Riis det danske mesterskab i landevejscykling, hvilket yderligere bekræftede hans fremragende form. Sejren i Tour de France 1996 blev grundlagt på stærk kørsel, især på bjergenkeltstarten og på de vigtigste bjergetaper. Riis vandt to bjergetaper i løbet: den niende etape til skisportsstedet Sestriere og den sekstende etape på bjergvejen til Hautacam. Disse etapesejre var afgørende for hans samlede føring.
På bjergenkeltstarten på 8. etape fra Bourg-Saint-Maurice til skisportsstedet Val d'Isère over 30,5 kilometer leverede Riis en stærk præstation og blev nummer to, blot 35 sekunder efter sin tidligere holdkammerat fra Gewiss-Ballan, Evgeni Berzin. Efter denne etape lå Riis nummer 2 i det samlede klassement, 43 sekunder efter Berzin, der havde overtaget den gule trøje dagen før på 7. etape, bjergetapen fra Chambery til Les Arcs.
Riis' store øjeblik kom på 9. etape, en bjergetape til skisportsstedet Sestriere. Oprindeligt var etapen planlagt til at krydse flere høje bjergpas, herunder Col de l'Isèran (2.764 meter) og Col du Galibier (2.640 meter), men kraftigt snefald og stærk vind tvang arrangørerne til at forkorte ruten drastisk. Rytterne blev kørt i bil over de ufremkommelige pas, og løbet startede først i byen Le Monetier-les-Bains, kun 46 kilometer fra målstregen. Kort efter den forkortede start angreb Riis resolut og kørte alene til mål. Han vandt etapen og overtog samtidig den gule trøje fra Berzin med en føring på 40 sekunder. Riis fortsatte med at køre offensivt og forsvarede sin føring frem til 16. etape, hvor løbet igen bevægede sig ind i Pyrenæerne.
Den 16. etape til Hautacam var en afgørende dag i Tour de France 1996. Riis vandt etapen med næsten et minut ned til den næste rytter, bjergspecialisten Richard Virenque. Endnu vigtigere var, at Riis på toppen af Hautacam var hele 2 minutter og 28 sekunder foran Miguel Indurain, manden der havde domineret Touren i de foregående fem år. Han var også næsten 3 minutter foran Berzin på etapen. Efter flere gange at have testet sine konkurrenter på stigningen og set flere af de nærmeste rivals have vanskeligheder, satte Riis det afgørende ryk ind. Bjergryttere som Dufaux, Virenque og Brochard var ude af stand til at følge Riis' tempo, og snart kørte han alene mod målet på Hautacam. Denne etape cementerede hans position som løbets stærkeste rytter og lagde grunden til den samlede sejr.
Dagen efter, på den 17. etape til Pamplona, der også var en bjergetape, viste Riis holdånd. Han hjalp sin unge holdkammerat, Jan Ullrich, med at distancere feltet med over otte minutter, hvilket sikrede Ullrich en samlet 2. plads i løbet. Riis blev selv nummer to på etapen efter Dufaux, mens Virenque og Jan Ullrich kom ind som nummer 3 og 4. I Pamplona deltog Riis i hyldesten af Miguel Indurain, der havde håbet at vinde etapen til sin hjemby, men måtte se sig slået.
Bjarne Riis' sejr i Tour de France 1996, hvor han blev den første og hidtil eneste danske Tour-vinder, var en bedrift af historiske dimensioner. Han blev kendt som "Ørnen fra Herning" for sin aggressive kørsel i bjergene. Denne triumf placerede ham permanent i annalerne over cykelsportens største navne.
Sejren i Amstel Gold Race 1997
Efter den store triumf i Tour de France fortsatte Bjarne Riis med at vise sin styrke i foråret 1997. Han vandt forårsklassikeren Amstel Gold Race, et prestigefyldt hollandsk løb kendt for sine mange korte, stejle stigninger. Riis kørte solo de sidste 39 kilometer af løbet, en imponerende demonstration af styrke og udholdenhed. Det var første gang, en dansker havde sejret i dette løb. Amstel Gold Race er kendetegnet ved hele 34 stigninger fordelt over 258 kilometer. Ingen af stigningerne er særligt lange – de længste er blot på tre kilometer – men de er til gengæld meget stejle. Den vigtigste stigning i løbet er Cauberg, som rytterne skal forcere fire gange. Riis' sejr her viste, at han ikke kun var en etapeløbsrytter, men også havde kapaciteten til at vinde krævende endagsløb. Riis var generelt i god form i foråret 1997, hvor han også opnåede en andenplads i løbet Rund um den Henninger Turm.

Tour de France 1997
I 1997-udgaven af Tour de France stillede Bjarne Riis igen til start som kaptajn for Team Telekom. Dog var det hans unge tyske holdkammerat, Jan Ullrich, der endte med at vinde den samlede sejr. Riis selv sluttede på en samlet syvendeplads. Løbet i 1997 var præget af modgang for Riis, der var plaget af sygdom og uheld under store dele af Touren. Hans vanskeligheder kulminerede under den afsluttende enkeltstart, der blev kørt ved Disney Land. Her havde han så mange problemer med sin specialbyggede enkeltstartscykel, at frustrationen tog over, og han endte med at kaste cyklen ud på en mark. Trods disse udfordringer og den store frustration lykkedes det Riis at gennemføre løbet og sikre sig en plads i top ti med sin samlede syvendeplads.
Tour de France 1998
I 1998 skulle Bjarne Riis og Jan Ullrich igen køre Tour de France sammen for Team Telekom, og begge ryttere udtalte før starten, at de havde ambitioner om at vinde løbet. Halvvejs inde i løbet var situationen dog ændret. Riis var kommet cirka 7 minutter efter Ullrich i det samlede klassement. Holdets sportsdirektør, Walter Godefroot, traf derfor beslutningen om, at Ullrich skulle være den rytter, holdet kørte for i kampen om den gule trøje, mens Riis fortsatte i rollen som holdkaptajn, hvilket indebar at lede holdet taktisk gennem etaperne. Dette års Tour de France er siden blevet kendt som "Skandale-touren" eller "Festina-skandalen" i forbindelse med omfattende dopingfund. Festina-holdet blev udelukket fra løbet på grund af dopingfund hos holdets massør, Villy Voet, efter en politirazzia ved grænsen mellem Belgien og Frankrig. Skandalen kastede en mørk skygge over løbet og sporten som helhed.
Midt i uroen spillede Bjarne Riis en central rolle som 'patron du peloton', hvilket betød, at han var forbindelsesleddet mellem rytterne i feltet og løbsledelsen. Det var Riis, der trådte frem og udtalte sig til medierne om den strejke, rytterne iværksatte. Som protest mod det franske politis adfærd, der aftenen forinden havde ransaget rytternes hoteller, kørte feltet i slow motion. Denne protest var et tydeligt signal fra rytterne om deres utilfredshed med håndteringen af dopingskandalen. Tour de France 1998 blev afgjort på 15. etape fra Grenoble til Les Deux Alpes. Etapen bød på en kold nedkørsel fra bjergpasset Col du Galibier efterfulgt af den afsluttende stigning op til Les Deux Alpes. På denne etape satte Marco Pantani et afgørende angreb ind og distancerede Jan Ullrich med næsten 9 minutter, hvilket reelt afgjorde løbet til Pantanis fordel. Riis sluttede Tour de France 1998 på en samlet 11. plads.
Styrtet i 1999
Bjarne Riis' aktive karriere fik en brat og uheldig afslutning. På vej fra hotellet til starten af fjerde etape af Schweiz Rundt i 1999 ramte han en kantsten og styrtede hårdt. Styrtet medførte alvorlige skader på både albue og knæ. Disse skader var så omfattende, at de i sidste ende tvang ham til at indstille sin karriere som professionel cykelrytter i foråret 2000. Riis var på dette tidspunkt 35 år gammel. Styrtet markerede afslutningen på en imponerende karriere, der havde budt på store triumfer, herunder den historiske sejr i Tour de France 1996.
Overgangen til Manager
Efter at have indstillet sin aktive karriere i 2000 skiftede Bjarne Riis rolle i cykelsporten. Han overtog ledelsen af et dansk professionelt cykelhold. Dette hold opererede under flere forskellige navne gennem årene, herunder Team CSC og senere Team Tinkoff-Saxo. Med Riis som både manager og ejer udviklede holdet sig til at blive et af verdens stærkeste cykelhold. Under hans ledelse opnåede holdet store resultater og fostrede flere topryttere. I 2013 solgte Riis holdet til den russiske forretningsmand Oleg Tinkov, men han fortsatte i rollen som manager indtil 2015.
I 2016 startede Bjarne Riis et nyt projekt kaldet Virtu Cycling sammen med rigmændene Lars Seier Christensen og Jan Bech Andersen. Ambitionen med Virtu Cycling var at skabe en virksomhed med forskellige funktioner inden for cykelsporten. Dette inkluderede ikke kun driften af cykelteams, men også arrangement af cykelrejser og salg af udstyr. Virksomheden drev i en periode både et herreteam og et kvindeteam. Trods ambitionerne lykkedes det dog ikke at tiltrække en stor hovedsponsor til projektet. Som følge heraf blev de to teams lukket med udgangen af 2019, og senere blev hele virksomheden nedlagt.
I januar 2020 offentliggjorde Riis, at han havde indgået et samarbejde med det sydafrikanske NTT Cycling Team. Her trådte Riis ind i rollen som manager. Dette engagement blev dog heller ikke en langvarig succes. Riis forlod teamet allerede i november 2020, på et tidspunkt hvor teamet stod uden sponsor. Siden da har den medfølgende information ikke beskrevet yderligere roller eller projekter for Bjarne Riis i cykelsporten.
Hvor Bor Bjarne Riis i Dag? Svaret fra Informationen
Det oprindelige spørgsmål, denne artikel tager udgangspunkt i, er "Hvor bor Bjarne Riis i dag?". Baseret udelukkende på den information, der er blevet leveret, er det desværre ikke muligt at give et præcist svar på dette spørgsmål. Den medfølgende tekst beskriver Bjarne Riis' karriere i detaljer, fra hans tidlige år i danske cykelklubber i Herning og Randers, hans flytning og arbejde i Luxembourg i starten af sin professionelle karriere, og hans overvejelser om at vende hjem til Herning i 1988. Teksten beskriver også hans successer som aktiv cykelrytter, hans overgang til manager for cykelhold baseret i forskellige strukturer (danske, russisk-ejede) og hans seneste, kortvarige engagement med et sydafrikansk team, der ophørte i 2020. Ingen af disse oplysninger indeholder dog information om Bjarne Riis' nuværende bopæl. Den givne tekst fokuserer på hans professionelle virke inden for cykelsporten op til slutningen af 2020, men giver ingen indblik i hans private liv eller geografiske placering efter denne periode. Dermed kan spørgsmålet om, hvor Bjarne Riis bor i dag, ikke besvares ud fra den tilgængelige information.
Ofte Stillede Spørgsmål
Vandt Bjarne Riis Tour de France?
Ja, Bjarne Riis vandt Tour de France i 1996 som kaptajn for Team Telekom. Dette var hans største sejr som aktiv cykelrytter.
Hvilke hold kørte Bjarne Riis for som professionel?
Baseret på informationen kørte Bjarne Riis for hold som Lucas, Toshiba, Castorama, Ceramiche Ariostea, Gewiss-Ballan og Team Telekom i løbet af sin professionelle karriere.
Hvornår stoppede Bjarne Riis sin aktive karriere?
Bjarne Riis indstillede sin karriere som professionel cykelrytter i foråret 2000 som følge af skader efter et styrt i Schweiz Rundt i 1999.
Hvilket resultat opnåede Bjarne Riis i sit første Tour de France som toprytter?
I Tour de France 1993, hvor han kørte for Ceramiche Ariostea, sluttede Bjarne Riis på en samlet femteplads. Dette var på det tidspunkt det bedste danske resultat nogensinde i løbet.
Vandt Bjarne Riis andre store løb end Tour de France?
Ja, udover sin sejr i Tour de France 1996 vandt Bjarne Riis også forårsklassikeren Amstel Gold Race i 1997. Han har også vundet etaper i både Tour de France og Giro d'Italia.
Hvilke roller havde Bjarne Riis efter sin aktive karriere?
Efter sin karriere som rytter blev Bjarne Riis manager og ejer af et dansk professionelt cykelhold, der senere blev kendt som Team Tinkoff-Saxo. Han var også involveret i projektet Virtu Cycling og havde en kort periode som manager for NTT Cycling Team.
Er der information om Bjarne Riis' nuværende bopæl i den givne tekst?
Nej, den leverede information indeholder detaljer om Bjarne Riis' cykelkarriere og hans roller som manager op til slutningen af 2020, men den nævner ikke, hvor han bor i dag.
Kunne du lide 'Bjarne Riis' Rejse i Cykelsporten'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.
