8 år ago
Hvad koster Google Ads (tidligere kendt som Google AdWords)? Det er et rimeligt spørgsmål, og vi hører det hele tiden, især fra nye brugere af Googles annonceringsplatform. Når alt kommer til alt, er nye brugere af Google Ads mest interesserede i at vide, hvor meget de skal forventes at betale for at annoncere i Google, og om de overhovedet har råd til det.

Desværre er der ikke noget enkelt one-size-fits-all svar. Det mest almindelige (og irriterende) svar er: “Det afhænger.” Omkostningerne ved Google Ads afhænger af flere variabler. I dette indlæg forklarer vi, hvordan disse variabler vil påvirke dine annonceudgifter og de-mystificere de begreber, du skal forstå for at angive et realistisk budget for dine annoncekampagner og afgøre, om du overhovedet skal gøre brug af Google-annoncer.
Google-annoncer er baseret på et auktionssystem, der belønner virksomheder, som har annoncer med høj kvalitet, med lavere omkostninger og bedre annonceplacering. Du kan holde styr på, hvordan dit Google Ads budget bruges, ved hjælp af taktikker som annonceplanlægning, geografisk målretning og enhedsmålretning. Den gennemsnitlige pris pr. klik i Google Ads er ofte mellem 7-18 kroner i søgenetværket. Den gennemsnitlige CPC på Displaynetværket er ofte under 5 kr. Men igen… det afhænger. De dyreste søgeord i Google Ads koster i omegnen af 300 kr. eller mere pr. klik. Disse er generelt stærkt konkurrenceprægede søgeord i industrier, der har høje kundeværdier, som f.eks. forsikringsselskaber eller advokater. Gigantiske detailhandlere kan bruge op til 300 millioner kroner om året på betalt søgning i Google Ads. Den gennemsnitlige lille virksomhed, der bruger Google-annoncer, bruger mellem 30-60 tusinde kroner pr. måned på betalte søgekampagner.
Lad os nu undersøge disse punkter om omkostningerne i forbindelse med Google annoncering lidt nærmere.
- Hvordan Virker Google Ads? Forstå Auktionen
- Hvordan Bliver Dit Google Ads Budget Brugt?
- Hvor Meget Koster Et Typisk Klik På Google Ads?
- Hvor Meget Bruger Virksomheder Typisk På Google Ads?
- Hvilke Andre Omkostninger Er Involveret I PPC?
- Kan Google Ads Betale Sig?
- Hvor Meget Koster Google Ads? (Igen!)
- Hvilke Virksomheder Kan Bruge Google Ads?
- Kan De Store Firmaer Ikke Bare Betale Mere Og Sikre Sig Alle Pladserne?
- Hvad Kræver Det At Opretholde Og Administrere Din Google Ads-konto?
- Hvor Kan Jeg Ellers Bruge Google Ads?
- Hvad Kan Jeg Bruge Google Ads Til?
- Kan Man Selv Lave Google Ads?
- VIGTIGT: Google Ads Er Ikke SEO!
- Ofte Stillede Spørgsmål om Google Ads Omkostninger
Hvordan Virker Google Ads? Forstå Auktionen
Før vi dykker ind i tallene og begynder at tale omkostninger, er det vigtigt, at du ved, hvordan Google Ads platformen rent faktisk virker. En af de største misforståelser om Google-annoncer er, at den der har flest penge at bruge, har størst indflydelse. Selvom et større annoncebudget aldrig er en ulempe, foregår Google annoncering faktisk på mere lige vilkår, end de fleste tror.
Google Ads fungerer som en auktion. Annonceauktionen begynder, når en bruger indtaster en søgeforespørgsel, hvorefter Google bestemmer, om forespørgslen indeholder søgeord, som annoncører for øjeblikket byder på. Hvis annoncører har budt på nogle af søgeordene i brugerens søgeforespørgsel, begynder annonceauktionen. Formålet med auktionen er at bestemme de enkelte annoncepositioner. Auktionen bestemmer optagelse og placering af annoncer i henhold til annonceringsformlen baseret på to hovedfaktorer – maksimum bud og kvalitetsresultat.
Når dit kvalitetsresultat og annoncerangering er blevet beregnet, bruger Google disse data til at bestemme, hvor meget du skal betale, hver gang nogen klikker på en af dine annoncer. Det er vigtigt at bemærke, at en annoncør kan betale mindre for en højere position på grund af et bedre kvalitetsresultat! Dette er i det væsentlige, hvordan Google Ads fungerer. Der er dog variabler, der ikke er omfattet her, som f.eks. alternative budgivningsmetoder og annonceformater.
Hvordan Bliver Dit Google Ads Budget Brugt?
Et fælles scenarie, som mange nybegyndere til betalt søgning finder sig i, er, når deres annoncebudget bliver brugt meget hurtigere, end de forventede. Annoncører antager ofte, at deres annoncebudget er sat af til en måned, for kun at opdage, at de har blæst deres lille budget igennem i løbet af få dage. Dette kan føre til endnu flere misforståelser om betalt søgning, nemlig at det er uforholdsmæssigt dyrt. Dette er imidlertid ikke nødvendigvis tilfældet, men er langt oftere en misforståelse af, hvordan budgettet fungerer.
Du kan tænke på annoncebudgetter på samme måde som du ville om et andet budget. Du starter med kernefundament, der vil repræsentere størstedelen af dit annoncebudget, og samtidig efterlade lidt, hvis tingene ændres eller noget går galt. En måde at starte budgettet på er ved at sætte det pr. kampagne. Hver kampagne har sit eget unikke faneblad i Google Ads. Dette giver dig mulighed for at kontrollere bestemte parametre for hver kampagne uafhængigt af andre kampagner i din konto.
Hver kampagne kan have sit eget daglige budget. Hvis du kører flere kampagner samtidigt, bør du tænke på hvilke kampagner der prioriteres. En kampagne, der reklamerer for dit bedst sælgende produkt, kan for eksempel være vigtigere for din virksomhed end en anden kampagne, der fremmer indhold til potentielle kunder øverst i trakten. I situationer som denne kan du måske tildele et større dagligt budget til produktkampagnen.
Hvis du planlægger et månedligt PPC-budget, er du alene nødt til at beregne fordelingen af de daglige budgetter for hver kampagne og tildele dine midler afhængigt af prioriteten for hver kampagne.
Sådan Bruges Daglige Budgetter
Lad os sige, at du har en annonce med en CPC på 1 kr., og du gerne vil modtage 300 annonce klik pr. dag. Ved hjælp af disse tal kan du beregne et estimeret dagligt budget: 1 x 300 = 300. I dette eksempel er 1 krone det maks., du ville blive opkrævet pr. klik. Det faktiske beløb, du kan betale for hvert klik, kan dog ændre sig, afhængigt af variablerne for hver enkelt annonceauktion. Husk bare, at hvis du sætter din maksimale CPC til 1 krone, betaler du aldrig mere end det for et klik – men du kan ende med at betale mindre.
Det lyder måske simpelt, men der er flere faktorer, du bør overveje, der kan påvirke dit PPC budget, hvoraf den første er dagsopdeling.
Dagsopdeling (Annonceplanlægning)
Også kendt som annonceplanlægning handler i praksis om at angive, hvornår du vil have dine annoncer vist til potentielle kunder. Selvom dine annoncer stadig skal gennemgå auktionerne, kan du fortælle Google, hvornår du vil have dine annoncer vist. Dette er især nyttigt for lokale virksomheder, der ønsker at drive kunder til en fysisk placering gennem deres annoncer. Hvis du driver et bageri, der lukker kl. 16, vil du f.eks. ikke have vist dine annoncer uden for din normale arbejdstid. Alternativt kan du angive, at dine annoncer kører kontinuerligt i løbet af dagen, men allokere en større del af dit daglige budget i timer, hvor du vil have øget synlighed.
Geografisk Målretning
Ligesom du kan tildele mere af dit budget til bestemte tider på dagen, kan du også bruge mere af dit budget på bestemte geografiske områder. Denne teknik er kendt som geo targeting. Geo targeting giver dig mulighed for at prioritere visning af dine annoncer til søgninger, der kommer fra bestemte områder. Disse områder kan være alt lige fra en region eller provins, eller så lille som den specifikke radiusmålretning, du sætter. Geo targeting kan være en glimrende måde at udnytte de voksende mobile søgninger og de mange on-the-go shoppingvaner hos nutidens forbrugere. Derudover kan være en faktor for, hvordan du tildeler dit daglige annoncebudget. Du kan f.eks. udelukke, at dine annoncer vises i en bestemt by, men du kan også tildele mere budget til søgninger, der foretages i et bestemt område.
Enhedsmålretning
De dage, hvor brugerne udelukkende søgte fra stationære computere, er for længst ovre. I dag søger forbrugerne på internettet på tværs af mange enheder (ofte på samme tid), hvilket betyder at du skal være opmærksom på, hvor dine mest værdifulde kundeemner kommer fra. Det er her, hvor enhedsmålretning kommer ind i billedet. Lad os sige, at du ønsker at blive vist i resultater på tværs af både desktop og mobile søgninger, men den mobile trafik er mere værdifuld for dig. Du kan angive, at en del af dit budget bruges til desktop, men en større del tildeles mobile enheder. Du vil måske endda bruge flere penge på trafik fra bestemte typer mobilenheder, afhængigt af hvad du annoncerer.
Opsætning af et dagligt budget og forståelsen for, hvordan det vil blive brugt, er de vigtigste aspekter ved budgettet for PPC, men det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan avancerede målretningsmuligheder kan påvirke dine annonceudgifter.
Hvor Meget Koster Et Typisk Klik På Google Ads?
Når du ved, hvad PPC er, og hvordan betalte søgninger virker, er det fornuftigt, at dit næste spørgsmål måske er: “Hvor meget koster et typisk klik?” Som jeg tidligere nævnte, er det ikke et nemt spørgsmål at besvare. På nogle områder kan du tænke på PPC på stort set på samme måde som traditionel print reklame; du ville forvente at bruge mere på en fuldside-annonce i et nationalt magasin, end du ville på en klassificeret annonce i en lokal avis. I digital markedsføring skelnes der ikke i annoncens format, men snarere den kommercielle hensigt og konkurrencen for de søgeord, du byder på. Nogle søgeord er betydeligt dyrere at byde på end andre, afhængigt af hvor konkurrencepræget markedet er.

Hvor Meget Bruger Virksomheder Typisk På Google Ads?
Normalt, når en person har spurgt om den gennemsnitlige pris pr. klik for en PPC-annonce, vil deres næste spørgsmål være, hvor meget virksomheder typisk bruger på PPC som en del af deres marketingomkostninger. Igen er dette et meget svært spørgsmål at svare entydigt på. For det første er det vigtigt at se på de samlede udgiftsdata efter industri.
Hvis man ser på de gennemsnitlige CPC-data, vil man opleve, at de mest konkurrenceprægede områder findes i forsikring og finansielle tjenesteydelser, samt i juridiske industrier. Ifølge amerikanske studier bruger virksomhederne i finans- og forsikringssektoren mest – op imod 1,2 mia. USD, hvor detailhandlere kommer som nummer 2. Individuelle virksomheder i disse industrier bruger ofte 40 til 50 millioner USD om året på Google Ads. For eksempel bruger Amazon over 50 millioner USD om året.
Selvfølgelig er disse data interessante, men det er ikke frygteligt nyttigt for en mindre virksomhed, der stadig overvejer, om Google Ads overhovedet er noget for dem. Du kan sagtens komme i gang for mindre. Et kig ned over vores kundedatabase viser, at nogle ”kun” bruger omkring 5.000 kr. pr. måned, mens andre bruger op mod 200.000 kr.
Hvilke Andre Omkostninger Er Involveret I PPC?
Dit annoncebudget vil altid være den største og mest direkte omkostning forbundet med dine PPC-kampagner. Men mens dit annoncebudget er vigtigt, er det ikke nødvendigvis den eneste udgift, du bør medregne, afhængigt af din virksomhed, dit marketing-mål og din individuelle situation.
Omkostninger Til Bureau
Nogle små virksomheder vælger at have et bureau til at håndtere deres PPC aktiviteter for dem. Denne tilgang giver flere fordele, som f.eks. minimale personlige investeringer af tid og kræfter. Derudover kan bureauer ofte have en bedre indsigt i markedet – måske gennem lignende virksomheder, og kan dermed give dig et forspring i din annoncering.
Selvom bureauer ofte ikke er billige, kan pengene altså være givet godt ud. Der er dog forskellige måder, disse arbejder på. Nogle tager en procentdel af det, der bruges på annonceringen, nogle arbejder ud fra performance og no cure no pay principper, mens andre blot arbejder ud fra en fastsat timepris. Man må dog altid gå ud fra, at det selvfølgelig er det i bureauets bedste interesse at levere resultater.
Som jeg har nævnt igennem hele artiklen, er der mange faktorer, der kan have en betydelig indvirkning på omkostningerne ved at drive en PPC-kampagne, men husk: næsten enhver form for virksomhed kan få AdWords til at fungere for sig.
Kan Google Ads Betale Sig?
Dette blogindlæg er skrevet til dig, som ikke ved så meget om Google Ads, men som gerne vil lære en lille smule mere om, hvad Google Ads er. Du får her en introduktion til Google Ads, der er nem at forstå. Du får en god forståelse for Google Ads også selvom du ikke tidligere har arbejdet med det eller læst om Google Ads før.
Hvad er Google Ads? Google Ads er det, der foregår bag de annoncer, du ser på Google, hver gang du indtaster en søgning på søgemaskinen Google. Du kan se annoncerne i toppen/bunden af søgeresultatet og i højre side, når du har foretaget en søgning. Google Ads arbejder sammen med Google Ads-annoncører for at finde de bedste online reklamer, der matcher dine søgning.
Nøgleordet Er Relevans
Nøgleordet for Google Ads er “relevans“. Google bruger derfor forskellige aspekter i en matematisk algoritme, så annoncerne bliver tilpasset din søgning. Det betyder, at annoncen er relevant for dig, og at du klikker på annoncen. Husk på, at hvis ikke Googles søgemaskine er relevant for brugernes søgninger, så vil brugeren ikke bruge Google som søgemaskine.
Google Ads Annoncer vs. Organiske Søgeresultater
Der er en væsentlig forskel på betalte Google Ads annoncer og organiske søgeresultater. Googles organiske søgeresultater afhænger af, hvor god din hjemmeside er, og hvor godt den har præsteret over længere tid i forhold til SEO (Søgemaskineoptimering). Søgemaskineoptimering omfatter websitets kode, såvel som de tekster der er på hjemmesiden. Der er et utal af forskellige parametre, som kan få hjemmesiden til at rangere højere eller lavere i det organiske søgefelt. Det er vigtigt, at du overholder Googles regler og retningslinjer. Du risikerer ellers at blive straffet ved at ryge langt ned i det organiske søgefelt.
Googles organiske søgeresultat er i teorien gratis, men alligevel ikke. Det kræver stor kompetence inden for SEO. Generelt set er det ofte de store brands, som har topplaceringerne – dog afhængig af søgningen. Ligeledes er en vigtig faktor, hvor mange indgående links din hjemmeside har, om disse links er relevante for din side, og om der linkes fra andre “gode” hjemmesider.
En hurtigt og effektiv måde at få god og relevant trafik/brugere på er netop vha. de betalte Google Ads-annoncer. Annoncerne bliver typisk vist på baggrund af udvalgte søgeord. Du kan optimere dine annoncer således, at du kan ramme lige præcis den målgruppe, som aktivt søger efter det, du sælger. Det vil sige, at hvis fru. Hansen søger på “keramik til billige penge”, kan du målrette din annonce til hende. Du skal selvfølgelig sælge det produkt, som hun leder efter og være dygtig til at målrette dine Google Ads-annoncer og kampagner korrekt.
Denne form for betalte annoncer bliver også kaldt PPC-marketing. PPC står for Pay-Per-Click. Det vil sige, at du betaler hver gang en fra målgruppen klikker på din annonce og dermed besøger din hjemmeside. Det leder os frem til næste del af bloggen.
Hvor Meget Koster Google Ads? (Igen!)
Google Ads koster ingenting og alting. Kryptisk? Lidt… Det jeg mener er, at du kan sætte præcis det budget, som du ønsker at spendere på Google Ads. Hvis du har en lille virksomhed, og kun har råd til at bruge 200 kr. om måneden på online marketing, så kan du sætte budgettet til 200 kr., og du kommer ikke til at bruge flere penge end det. Google Ads ser på dit budget, og viser din annonce så mange gange muligt indtil budgettet er brugt. Herefter stopper visningen af dine Google Ads-annoncer indtil næste måned starter.
Det vil som regel næsten altid kunne betale sig at annoncere vha. Google Ads afhængig af, hvilket marked du bevæger dig på. Vigtigst af alt er dog, at alt er målbart. Det betyder, at uanset hvad du gør og skriver i dine annoncer, så kan du måle på, hvorvidt dine annoncer, kampagner og søgeord er en succes. Derefter har du mulighed for at optimere dine Google Ads-annoncer, søgeord og kampagner, så de bliver bedre og bedre. Og vel at mærke fokusere på de kampagner, der fungerer bedst. Du skal blot læse statistikkerne. Du kan foretage analyser med Google Ads selv, samt med andre værktøjer, som du kan forbinde direkte med Google Ads. Google Analytics er det hyppigst brugte værktøj.
Hvilke Virksomheder Kan Bruge Google Ads?
Der er ingen begrænsninger for, hvem der kan bruge Google Ads. Det kommer meget an på den enkelte virksomhed. Et eksempel kunne være, hvis du sælger friske jordbær ude ved din gård. Du bruger hele dagen på at plukke jordbær og overskuddet er ikke så stort. Derfor har du måske ikke ressourcer til at bruge tid og penge på Google Ads-annoncering. Derimod er Google Ads-annoncering meget relevant for en online webshop, der sælger tøj.

Ved at se på søgevolumen og konkurrence for søgeord som “tøj online” og “friske jordbær” kan man se, at “tøj online” genererer meget mere trafik og har højere konkurrence end “friske jordbær”. Google forventer, at du skal betale mere for at konkurrere på ord med høj trafik og konkurrence. Søgeordet “friske jordbær” koster ikke så meget at “byde” på, altså det du kommer til at betale, når en person klikker på din annonce (se foreslået bud).
Så hvad er det, jeg prøver at fortælle? At hvis du har lidt overskud i hverdagen til at arbejde med Google Ads, kan du gøre det. Du kan også hyre et web-bureau til at gøre det for dig, hvis du ikke har ressourcerne til det. Du bestemmer selv dit budget, og du kan konkurrere på de ord, som du gerne vil.
Kan De Store Firmaer Ikke Bare Betale Mere Og Sikre Sig Alle Pladserne?
Simpelt svar: Nej. Tidligere nævnte jeg, at relevans var det vigtigste for Google. Det er det også i allerhøjeste grad. Google bruger en meget kompliceret algoritme. Der er en masse forskellige faktorer, som spiller ind. Hvor god er din landingside? Det vil sige den side, som folk besøger, når de klikker på din annonce. Hvor gode er dine søgeord i forhold til, hvad målgruppen søger på og meget mere. De forskellige faktorer bliver regnet sammen til en “kvalitetsscore”. Den bliver sammenregnet med prisen, som man byder. Derfor kan man nemt konkurrere med de store firmaer, hvis man er dygtig til at skrive de rigtige annoncer og har styr på sit websites landingsider.
Hvad Kræver Det At Opretholde Og Administrere Din Google Ads-konto?
Som udgangspunkt er det gratis at oprette en Google Ads-konto, og det tager meget kort tid, afhængig af strukturen på din konto. Først når du begynder at annoncere, koster det penge. Det tager kun et par minutter at oprette en Google Ads-konto, men en livstid at mestre.
Google Ads er under konstant udvikling, og derfor er det vigtigt, at du løbende holder dig opdateret. Det er nødvendigt, at du investerer en del timer i at undersøge og læse ting omkring Google Ads. Du skal også tilegne dig nødvendige kompetencer for at opnå det bedste udgangspunkt og resultat. Ellers kan du ende med at kaste penge ud af vinduet, hvilket er set mange gange. Derfor kan det varmt anbefales at hyre et web-bureau til konsultation omkring din Google Ads-konto.
Hvor Kan Jeg Ellers Bruge Google Ads?
Udover søgenetværket kan du benytte dig af Googles “Søgepartner”. Søgepartner er et websted, som bruger Googles websearch. Du kan vælge at annoncere på Googles partnernetværk. Det fungerer som en forlængelse af søgenetværkets muligheder. Der er der mange flere muligheder, men vi vil kort beskrive to af dem.
Displaynetværket
På “Displaynetværket” kan du annoncere på forskellige websites, som er en del af Displaynetværket, og som har givet tilladelse til det. Det giver dig en mulighed for at vise noget, som er grafisk og fortællende i stedet for en kort tekst-annonce. Det skal dog siges, at denne form for annoncering kræver mere af dig. Der skal udarbejdes grafisk materiale, hvilket tager tid. På Displaynetværket kan du vælge at betale “per visning”. Det vil sige, at du betaler, hver gang folk kigger på annoncen, i stedet for hver gang de klikker på den. Dette kan være smart, hvis du vil brande dig selv.
YouTube Annoncering
Du kan også vælge at bruge mere tid på dine annoncer og få lavet en video, der bliver vist på Youtube. Brugeren kan springe videoen over efter at have set fem sekunder. Dit første spørgsmål er måske: “Hvorfor skal jeg betale, hvis brugeren alligevel bare springer videoen over?”. Det er et super relevant spørgsmål i denne sammenhæng. Derfor har Google været smarte. Brugeren skal se mere end 30 sekunder af videoen eller hele videoen, hvis den er under 30 sekunder, før det koster dig noget. I teorien kan du derfor få en del “gratis” eksponering ved at udarbejde en video til Youtube.
Udover den typisk annonce, hvor man kan springe over efter 5 sekunder, har Google for nyligt lanceret bumper ads, som er videoer på 6 sekunder, som man er tvunget til at se, inden man kan se den video man er på jagt efter. Med formatet på 6 sekunder forstyrrer man mindre, men får lov til at komme med sit budskab. Denne annoncetype er specielt god til generel branding.
Hvad Kan Jeg Bruge Google Ads Til?
Nedenstående liste beskriver det, du kan bruge Google Ads til:
- Relevans: Alle dine tiltag på Google Ads skal være relevante for dit produkt og især din målgruppe.
- Målretning: Du kan målrette dit produkt, så det matcher præcis de produkter, som dine potentielle kunder aktivt søger efter. Du kan ramme den del af målgruppen, som allerede er i gang med købsprocessen, og som leder efter den rette forhandler. I den situation handler det om at være synlig på internettet.
- Budget: Uanset hvilket budget du har, så har du råd til at bruge Google Ads. Du kan stort set altid skabe profit med Google Ads, hvis du bruger tid på det. Du kan også betale andre for at skabe trafik til dit website og forøget din omsætning.
- Målbart: Hvilket er noget af det vigtigste. Vil det ikke være rart, hvis hver gang du sætter en annonce i avisen, at du kan se præcist, hvor mange der har set din annonce, og hvor mange af dem, der har besøgt butikken? Og endnu vigtigere, hvor mange af dem, der kommer i butikken, vælger at købe noget – og hvis de ikke køber noget, hvordan får vi dem til at købe noget?
Kan Man Selv Lave Google Ads?
I denne artikel gennemgår vi, hvordan du laver en komplet Google Ads opsætning fra A – B. Inden du går i gang skal du dog allerede gerne have oprettet en AdWords konto, har du ikke det, er det hurtigt at klare. Start med at klikke dig ind på Googles side, tryk på ‘Start nu’ og følg Googles anvisninger. Her skal du blot indtaste din virksomheds information, hvilket kort pengene skal trækkes fra og lign. og så er du klar til at oprette din første Google Ads kampagne.
De Forskellige Google Ads Muligheder
“I gamle dage” fandtes der udelukkende de almindelig tekstannoncer – men nu er Google Ads langt mere end de gængse tekstannoncer. Nu består Google Ads af:
- Tekstannoncer
- Shopping annoncer
- Youtube annoncering
- Display annoncer
- Og annoncering ved Googles søgepartnere.
Det er også derfor at de skiftede navn fra AdWords til Ads – fordi Googles annonceringsværktøj er blevet så meget mere end ord. I denne artikel vil vi dog udelukket fokusere på de almindelige Tekstannoncer som er relevant for stort set alle virksomheder, ligemeget om du er B2B eller B2C – om du sælger en ydelse, eller om du har et fysisk produkt.
Forstå Google Ads Opbygningen
Inden du kaster dig ud i at lave din første Google Ads opsætning skal du forstå strukturen i Googles Annonceværktøj. Når du laver en Adwords annonce skal du tænke i 3 niveauer, nemlig;
- Kampagne
- Annoncegruppe
- Søgeord
Du har en overordnet kampagne, her vælger du hvad formålet med kampagnen er, det kan fx være trafik (kliks), konverteringer, ROAs-mål osv. – Mere om det senere, men det er vigtigt at danne sig overblikket. Under hver kampagne kan du have forskellige annoncegrupper – og i annoncegruppen putter du de forskellige søgeord i, og skriver annoncetekster til hver annoncegruppe. For at det giver bedre mening kan det illustreres sådan her:
Hvordan du inddeler dine kampagner og annoncegrupper kan du i princippet selv bestemme, men det handler om at finde en struktur der giver mening og som er logisk.
Eksempel på Struktur
Hvis du er “Sundhedsekspert / træningsfaglig” har du sikkert forskellige ydelser du tilbyder fx, personlig træning, kostvejledning og online coaching (ja nu gætter vi bare). Så kan du kalde din kampagne for: Ydelser og derefter inddele din kampagne i 3 annoncegrupper, altså en gruppe for hver ydelse: Annoncegruppe 1: Personlig træning, Annoncegruppe 2: Kostvejledning, Annoncegruppe 3: Online Coaching. Her skal du så finde relevante søgeord til hver annoncegruppe. Til personlig træning kunne søgeordene være; personlig træning, personlig træner, personlig træner Aalborg (hvis du fx holder til i Aalborg).
Det samme gør du ved de andre annoncegrupper. Det er en god idé at tænke over denne struktur inden du går i gang med selve opsætningen, og ser på om din hjemmeside har de landingsider det kræver. Du skal nemlig også gerne have en landingside der passer til søgeordene og hvilken søgehensigt de har. Hvis du fx kun har en landingside der handler om personlig træning, men du byder ind på ordet ‘kostvejledning’, får du højst sandsynligt ikke mange henvendelser. – Simpelthen fordi brugeren leder efter noget andet. Tænk derfor over om du har de rigtige landingsider til dine annoncegruppe og de søgeord du byder ind på.
Når du har fundet de relevante søgeord til dine annoncer, samt tænk over hvilke ydelser og hvilke sider på din hjemmeside du vil promovere er du klar til at lave din Google Ads opsætning – Så lad os dykke ned i maskinrummet.
Sådan Sætter Du En Google Ads Kampagne Op – Trin For Trin
Lad os gennemgå hvilke steps du skal igennem for at lave den perfekte opsætning – Vi tager udgangspunkt i eksemplet fra før – bare for overskuelighedens skyld.
Trin 1: Vælg din kampagne målsætning
Start med at oprette en ‘Ny kampagne’ – Knappen finder du på startsiden. Herefter skal du vælge dit ‘mål’ om det er salg, kundehenvendelser eller andet – det er ofte bedst at vælge feltet ‘Opret en kampagne uden vejledning af mål’. Herefter skal du vælge din kampagne type, her vælger du: Søg (fordi det er en søgeannonce vi er ved at sætte op). Klik Fortsæt. Indtast din hjemmeside i feltet. Herefter kan du give din kampagne et navn, det er kun dig selv der kan se navnet så navngiv den fx ‘Ydelser’ eller hvad din kategori er.

Trin 2: Vælg den rette budgivning
Nu er du klar til del 2. Budgivning. Det første du skal tage stilling til er hvilken Budgivningsmetode du vil bruge. Du kan vælge imellem: konverteringer, konverteringsværdi, klik, eksponeringsandel. Hvad du vælger her afhænger meget af hvilken type virksomhed du driver, og om du har fået opsat tracking af konverteringer – Altså hvad vil du gerne opnå med din annonce. Driver du en service virksomhed og har ikke sat noget sporing / tracking op, er du nødsaget til at vælge ‘Klik’ – Det betyder at du siger til Google, at du går efter at få så mange til at klikke på dine annoncer. Er du en webshop vil vi anbefale at du vælger ‘konverteringer’ eller ‘konverteringsværdi’ og herefter angiver hvilket ROAs mål du vil gå efter. Så for at få det bedste resultat, så sørg for at få opsat sporing, og kend dine tal, så du ved hvornår du tjener penge på dine annoncer.
Trin 3: Kampagneindstillinger
Klik dig herefter videre til ‘kampagneindstillinger’. Afkryds felterne ‘Søgenetværk’ og ‘Displaynetværk’ da vi laver en ren tekstannonce. Vælg herefter hvilke område du vil annoncere i og hvilket sprog du vil ramme. Annoncer du i Danmark vælger du blot ‘Danmark’ men du kan også afgrænse til mere lokale områder, hvis du fx kun driver forretning i Nordjylland eller lign. Klik herefter ‘Næste’ og gå til næste trin.
Trin 4: Indtast dine søgeord
Nu skal du til at indtaste din hjemmeside + vælge dine søgeord. Du er nu ved at lave din første ‘Annoncegruppe’ den kan du starte med at navngive øverst – du kan kalde den hvad du vil. Hvis vi holder os til eksemplet fra før så navngiv den efter hvilken ydelse du er ved at lave en annonce til, fx “personlig træner”. Herefter kan du indtaste hvilken URL på din hjemmeside du er ved at lave en annonce til. Indtaster du en URL her vil Google hjælpe dig med at finde søgeord de tror der er relevante. Dem kan du vælge at gå med, men har du lavet din egen søgeordsanalyse kan du indtaste dine søgeord her.
Typer af søgeord: Inden du bare taster dine søgeord ind på livet løs, skal du lige lære lidt om de forskellige typer af søgeord, der findes nemlig 3 typer på nuværende tidspunkt: Bred Match: Søgeord, Sætningsmatch “Søgeord”, Eksakt match [søgeord]. Google bruger som default bred match, altså når du bare skriver et ord uden at bruge “” eller []. Bred match = Søgeord der minder om eller er lign det søgeord du indtaster. Fx ‘personlig træning’ kan blive udløst ved at brugeren skriver kostvejledning eller fitness coach. (så vær varsom med at bruge bred match, da Google måske ikke er helt enig af hvad der er relevant). Sætningsmatch = Søgeordet hvor der kan skrives noget foran eller bagved. Personlig træner kan blive udløst ved ‘personlig træner Aalborg’ eller ‘kvindelig personlig træner’. Eksakt match = Søgeordet du byder på kan kun udløses når det præcise ord søges efter. Personlig træner bliver udløst hvis brugeren googler ‘personlig træner’.
Trin 5: Tid til at skrive din annoncer
Nu er det tid til at skrive dine annoncetekster, indtast præcis den URL du vil promovere og udfyld så mange af felterne som overhovedet muligt. Du skal skrive mindst 3 overskrifter og 2 beskrivelser, men du skal udfylde optil 15 overskrifter, og så shuffler Google selv mellem de forskellige valgmuligheder. Inddrag gerne søgeordet i en eller flere af overskrifter fx ‘Find din nye personlig træner’ og brug dine unikke salgspointer eller fremvis hvad der adskiller din virksomhed eller din service. Udfyld også gerne felterne ‘billede’ ‘udvidelser’ og lignende hvis du synes – men du behøver ikke for at få din annonce godkendt.
Trin 6: Sæt dit budget
Til sidst skal du bestemme hvor mange penge du gerne vil bruge pr. dag. Her er valget helt dit om du vil bruge 10 kr om dagen eller flere tusind. Men sætter du et for lavt budget er det ikke sikkert du får vist ret mange af dine annonce, så hvis dine annoncer aldrig kommer i gang kan det muligvis være pga. budgettet. Klar til offentliggørelse: Klik på ‘Offentliggør’ og Google gennemgår nu dine opsætninger, og har du gjort det hele rigtigt skulle den gerne blive godkendt indenfor et døgns tid. Er der noget du har glemt at indtaste eller mangler fortæller Google dig det her, og du kan nemt rette det. Har du kun en ydelse eller et produkt kan du sådan set stoppe her, men har du flere ydelser du vil annoncere for, vil vi anbefale at sætte dem under den samme kampagne, og du kan nu lave en ny annoncegruppe, og gentage fra trin 4 og ned.
Trin 7: Opret en ny annoncegruppe
Du klikker dig ind under den kampagne du lige har oprettet, og klikker på ‘annoncegrupper’ som du finder i menuen ude til venstre. Herefter klikker du på + tegnet, og du kan nu lave en annoncegruppe mere med andre søgeord i, en anden landingside og andre annoncetekster. Alt efter hvor mange ydelser eller produkter du har, gentager du processen med oprettelse af nye annoncegrupper.
Og nu er det bare at læne dig tilbage, vente et døgns tid, og tjekke om din kampagne begynder at køre og få trafik ind. Men desværre er arbejdet ikke helt slut nu – De gode Google Ads konsulenter optimerer og redigerer nemlig løbende kampagner, så man får så lave klikpriser som overhovedet muligt – men hvordan du vedligeholder og optimerer en konto må blive i en anden artikel.
VIGTIGT: Google Ads Er Ikke SEO!
Husk at Google Ads er ikke det samme som SEO! Når du bruger Google Ads kampagner betaler du for trafikken! Dvs. du skal altså ikke bare proppe en masse forskellige søgeord ind i din kampagne. Du skal udvælge dem NØJE – og vælge dem hvor købsintentionen er HØJ. Det betyder at det kan altså ende med at blive en rigtig dyr affære hvis du kommer til at putte alt for mange søgeord ind i dine google Ads kampagner, som fx ‘hvad koster…’ ‘Hvordan bliver man ….’ osv. osv.
Når man laver en SEO strategi vil du helt sikkert gerne blive fundet på så mange ting som muligt, men det er dumt at betale for alle disse søgeord hvor folk er i ‘Research-fasen’. Husk det når du udvælger dine søgeord.
Ofte Stillede Spørgsmål om Google Ads Omkostninger
Her besvarer vi nogle af de mest almindelige spørgsmål vedrørende omkostningerne ved Google Ads.
Hvordan bruger man Google Ads?
Google Ads er et auktionsværktøj, hvor du bestemmer, hvor meget du er villig til at betale for et klik på din annonce. En tekstannonce består af en kampagne, en annoncegruppe, søgeord og en relevant landingside, hvor du gerne vil have trafikken ledt hen. Opsætningen involverer at definere mål, vælge budstrategi, indstille kampagneindstillinger (geo, sprog), tilføje søgeord (med forskellige matchtyper) og skrive annoncetekster.
Hvad koster Google Ads (Adwords)?
Prisen pr. klik, altså det der på Google nørdsk hedder CPC, afhænger meget af branche og typen af søgeord. Søgeord der er generiske og har meget stor volume er typisk billige og koster måske omkring en krone. Imens søgeord der er højkonverterende og mere specifikke er noget dyrere og kan nemt koste + 20 kroner pr. klik. Ja nogle brancher har vi set tæt på 100 kr pr. klik. Gennemsnitligt ligger CPC ofte mellem 7-18 kr i søgenetværket og under 5 kr på Displaynetværket, men de dyreste søgeord kan koste 300 kr eller mere.
Kan Google Ads betale sig?
Ja, for de fleste virksomheder kan Google Ads betale sig, især fordi alt er målbart. Du kan sætte et budget, du er komfortabel med, og løbende optimere dine annoncer og søgeord baseret på data for at forbedre din ROI. Det vigtigste er at målrette korrekt og have en relevant landingside.
Kan man selv lave Google Ads?
Ja, du kan oprette og opsætte din egen Google Ads konto. Det tager kun et par minutter at oprette kontoen. Selve opsætningen af kampagner, annoncegrupper og søgeord kan også gøres selv. Dog kræver det løbende administration, optimering og en god forståelse for platformen og digital marketing for at opnå de bedste resultater og undgå at spilde penge. Det anbefales at investere tid i at lære platformen eller hyre professionel hjælp.
Hvad er en Google Ads-konto?
En Google Ads-konto er din personlige eller virksomheds konto på Googles annonceringsplatform. Det er her, du opretter, administrerer og overvåger dine annoncekampagner på tværs af Googles netværk, herunder Søgenetværket og Displaynetværket. Kontoen indeholder dine kampagneindstillinger, budgetter, budstrategier, annoncer, søgeord og performance-data.
Vi håber, at denne artikel har givet dig nok informationer og værktøjer til at få påbegyndt eller en forståelse for, hvad Google Ads indebærer, og hvad det kan gøre for dig.
Kunne du lide 'Hvad koster Google Ads? Din Guide Til Prisen'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.
