8 år ago
Michel Foucault er en af det 20. århundredes mest indflydelsesrige tænkere, kendt for sit dybdegående og ofte provokerende blik på samfundets strukturer, historie og menneskets plads heri. Hans arbejde er bedst forstået som en form for kritisk filosofisk historieskrivning, der graver ned i fortiden for at belyse nutiden og afsløre de ofte skjulte mekanismer, der former vores forståelse af os selv og verden omkring os. Gennem analyser af institutioner som fængslet, hospitalet, sindssygeanstalten og videnskaberne, udforsker Foucault, hvordan visse former for viden og praksis opstår, stabiliseres og får magt til at definere, hvad der er sandt, normalt eller muligt.

Centralt i Foucaults tænkning står en række forbundne begreber: magt, viden og subjektivitet. Disse tre elementer er ifølge Foucault uløseligt flettet sammen og konstituerer de rammer, inden for hvilke vores virkelighed og vores identitet skabes. Han ser ikke disse som isolerede fænomener, men snarere som dynamiske kræfter, der konstant interagerer og former hinanden i det sociale rum. Denne forståelse adskiller sig markant fra mange traditionelle filosofiske og sociale teorier.
Foucaults kritik er tæt forbundet med ideen om frihed som et problem. Hans historiske undersøgelser handler ikke kun om at afdække, hvordan vi er blevet formet og begrænset af historiske processer, men også om at åbne horisonten for en mulig, radikalt anderledes væren og viden. Ved at forstå de mekanismer, der har gjort os til dem, vi er, og verden til det, den er, kan vi potentielt tænke os hen til nye måder at eksistere på, hinsides de nuværende begrænsninger.
Foucaults Revolutionerende Syn på Magt
For mange mennesker er magt et negativt ord, der associeres med undertrykkelse, dominans eller statslig kontrol. Men Michel Foucault tilbyder et fundamentalt anderledes perspektiv. Han ser ikke magt som noget i sig selv negativt eller destruktivt, men snarere som en elementær og produktiv kraft, der er en uundværlig grundkomponent i alle sociale relationer. Ifølge Foucault er enhver relation, uanset dens karakter, derfor også en magtrelation.
Foucault betragter magt som en sofistikeret teknik, der anvendes til at afrette og forme os som individer. Dette sker ikke primært gennem direkte tvang eller forbud, men derimod gennem processer, der fører til selvdisciplinering og selvledelse. Magten er altså ikke nødvendigvis noget, der udøves af en ydre instans, men snarere noget, der internaliseres og bliver en del af vores egne praksisser og måder at være på. Dette står i skarp kontrast til for eksempel den marxistiske opfattelse af magt som et instrument for klassedominans, rodfæstet i økonomiske eller styrkemæssige forhold. For Foucault er magt ikke en ressource, der besiddes af bestemte aktører eller klasser; den er snarere en evne til at forårsage, påvirke og forandre, som er indlejret i selve vævet af sociale interaktioner.
For at forstå Foucaults magtforståelse må vi flytte fokus væk fra den traditionelle juridiske eller statslige magtudøvelse og i stedet rette blikket mod de administrative teknikker, der bruges til kontrol og normalisering. Normalisering, eller homogenisering, handler om, hvordan magten søger at fremme en bestemt adfærd hos mennesker i specifikke kontekster. Tænk på de uskrevne regler og forventninger, der styrer vores opførsel på et universitet, et sygehus eller i militæret. Disse normer skaber en form for ensretning, selvom de også tillader variationer.
Magten har ifølge Foucault to hovedformål: at disciplinere det enkelte individ og at regulere befolkningen som helhed. Magtens højeste funktion er ikke at udslette liv, men at gennemsyre det fuldstændigt. Dette betyder, at magten infiltrerer alle aspekter af samfundet og individets liv – vores velfærd, sundhed, moral, uddannelse og meget mere. Gennem administrative teknikker som individualisering (at rette sig mod det enkelte individ, f.eks. differentieret undervisning), sammenligning (at gøre individer målbare via standardiserede skemaer) og homogenisering (at underlægge individer de samme grundlæggende mål, f.eks. lydighed i militæret), formår magten at forme individer, deres aktiviteter og deres relationer.
Magt og Viden: Et Uadskilleligt Forhold
En nøglefaktor i, hvordan magten formår at gennemsyre livet, er dens gensidige afhængighed med viden. Ifølge Foucault er magt og viden to sider af samme sag. Enhver formidling af viden – enhver oplysning – former et dispositiv (et begreb vi vender tilbage til), som bearbejder verden på en bestemt måde og dermed virker regulerende på de subjekter, der befinder sig i den. Oplysning er altså ikke en neutral overførsel af information; den resulterer i dispositiver og fører i sidste ende til magtudøvelse – en regulering af den oplyste, subjektet. Der eksisterer simpelthen ingen neutral formidling af viden, hvor magt ikke er på spil.
Denne magt udøves i stigende grad med henvisning til normer, videnskab, etik og moral snarere end direkte lovgivning. Styring og regulering af samfundet sker gennem incitamenter, rådgivning, uddannelse og pjecer. Vigtigt er det også, at magtudøvelse ikke altid er bevidst. En pjece kan virke disciplinerende på modtageren, selvom det ikke nødvendigvis var forfatterens intention.
Foucault er ikke interesseret i magtens essens, magtindehaveres intentioner eller subjektets bagvedliggende motiver. Hans analyse fokuserer på udøvelsen af magt og dens effekter. Det interessante er magtrelationerne – hvordan magtmekanismerne virker og hvilke konsekvenser, tilsigtede såvel som utilsigtede, de har. En vigtig pointe er, at hvor der findes magt, findes der også modmagt. Modstand er ikke en universel kraft i en bestemt form, men opstår altid i relation til magten og kan manifestere sig på mange forskellige måder (spontan, organiseret, etc.).
Subjektivitetens Formning i Diskursen
Relationen mellem magt og viden er tæt forbundet med subjektet og dets positionering i diskursen. Foucault mener, at både subjekter og de objekter, vi kan vide noget om, skabes i diskurser. Han er ikke interesseret i subjektets intentioner, men i de positioner, som diskursen stiller til rådighed, og hvordan disse positioner sætter rammerne for aktørers virke i det sociale rum. Subjektivering er en form for magt, hvor den enkelte tildeles en identitet eller natur, hvad enten de vil det eller ej. Forestil dig, hvordan gale mennesker tidligere blev tolereret eller endda betragtet som forbundet med guderne i visse samfund, men i det moderne samfund blev tildelt identiteten 'sindssyge'.
En grundlæggende tanke i Foucaults forfatterskab er, at intet er universelt eller evigt. Selv mennesket har ikke en ahistorisk natur, men er et resultat af historien. Vores forståelse af os selv, vores krop, seksualitet, sygdom og død er alle historisk konstruerede. Foucault udviklede aldrig en færdig teori, men problematiserede forskellige aspekter af menneskets erfaring og væren i samfundet for at åbne vores øjne for, hvordan vi forstår disse temaer. Hans studier er nutidshistorie, der undersøger de historisk variable forhold mellem magt, viden og subjektivitet.
Diskursen som Virkelighedens Byggesten
Ifølge Foucault er diskurs defineret som en gruppe af ytringer, der tilhører et enkelt system af formation. En diskurs består af et begrænset antal ytringer, hvis mulighedsbetingelser kan defineres. Man kan forestille sig en diskurs som et samtalerum – for eksempel medicinverdenen eller universitetet – hvor diskursens emne ikke er givet på forhånd, men formes af de udsagn, der fremføres i rummet. Foucaults analyse fokuserer på udsagnet som diskursens mindste enhed og de regler, der afgør, hvilke udsagn der accepteres som meningsfulde og sande i en given historisk periode.
Sandhed er for Foucault ikke en objektiv størrelse, men en diskursiv konstruktion, hvor et vidensregime udpeger, hvad der er sandt og falsk. Selvom vi teoretisk set har uendeligt mange muligheder for at skabe udsagn, er der mange, vi aldrig ville ytre, fordi de ville opfattes som falske eller meningsløse inden for en given diskurs. Diskursen og dens historiske regler sætter altså grænserne for, hvilke udsagn der er mulige og meningsgivende.
De tre hovedtematikker – magt, viden og subjektivitet – er altid til stede i en given diskurs. I kraft af deres normgivende og regulerende karakter former de indirekte diskursen gennem de udsagn, som aktørerne fremfører. Man kan ikke tale om diskurser uden at inddrage magt, viden og subjektivitet, da det er disse, der giver udsagnene 'liv' og mulighed for at forårsage, påvirke og forandre, og dermed konstituere diskursen.
Foucault sammenligner diskursanalyse med arkæologi: man graver alle lag frem vedrørende en diskurs, undersøger udsagnenes relationer og brud for at forstå, hvordan diskursen er formet. Han anviser en analyse fra oven (af hele diskursive formationer) og antyder en analyse fra neden (af det enkelte udsagn).
Diskursiv Formation, Objekter og Subjektpositioner
Udsagnet er diskursens mindste, konstituerende enhed – diskursens 'atom'. Analysen af diskurser kræver derfor en undersøgelse af de relationer, der skabes mellem udsagn, og deres spredning. En diskursiv formation eksisterer, når man kan definere regelmæssigheder mellem objekter, udsagnstyper og begreber – et system af spredning. Formationsreglerne er eksistensvilkårene, der strukturerer relationerne og afgør, hvordan elementerne opretholdes, ændres eller forsvinder.
Den diskursive formation er et rammeværk, der udstikker 'normer og regler' for, hvad man kan sige og gøre inden for en diskurs. Den kræver en vis regelmæssighed og tager monopol på udsagnene i en vis udstrækning. Den determinerer dog ikke udsagnene fuldstændigt; den er relativ og fleksibel og udgør udfoldelsesmulighederne for handling. Formationen adskiller sig fra diskursen ved at sætte betingelserne for vores handling *inden for* diskursen.
Objekter i en diskurs er konstrueret af diskursen selv. At analysere objekters formning handler om at beskrive de 'kræfter', der har bestemt deres eksistens som objekt. Objekter eksisterer i relation til hinanden i et netværk ('grid of specification'), som inddeler, relaterer og klassificerer dem. En diskursiv formation er etableret, hvis man kan vise, hvordan ethvert objekt finder sin plads og opståen i diskursen. Italesættelsen af et objekt gør andre fortolkninger utilgængelige; der skabes en 'rigtig' måde at tale om objektet på.
Diskursen anviser også subjektpositioner. Fra disse positioner, der stilles til rådighed af diskursen, kan man tale og handle meningsfuldt og legitimt. Når man indtager en position, bliver man subjekt for en diskursiv strategi. Til positionerne knytter sig forventninger om opførsel og udsagn. Det er vigtigt at skelne mellem aktører og positioner; positionerne er diskursens produkter. Aktører er ikke fastlåste, men tilbydes flere mulige positioner at agere ud fra. Aktøren er fragmenteret og kan indtage forskellige positioner afhængigt af diskursen. Ved modstridende diskurser, der tilbyder forskellige positioner, bliver aktøren overdetermineret eller interpelleret, hvilket skaber en konflikt.
Begrebsnetværk og Diskursive Strategier
Udsagn i en diskurs indgår i begrebsnetværk. Et udsagn får først mening, når det indgår i relation til en række tilsvarende udsagn i et sådant netværk – en begrebsmæssig formation. Ved at relatere begreber former udsagnene dem, og spredningen af begreberne i f.eks. et værk karakteriserer en type af diskurs. Disse netværk regulerer ikke begrebernes status; det gør udsagnene alene.
En diskursiv formation er kendetegnet ved sin fremstilling af objekter, subjektpositioner og begreber. Men for at beskrive formationens udseende fuldt ud, må man også se på de begrænsninger, der indsnævrer dens potentiale. Dette er de diskursive strategier. En strategi er en afgrænset, meningsfuld regularitet af udsagn, inden for hvilken der er enighed om, hvad man strides om – den definerer meningen med 'kampen' mellem aktører. Strategien er en måde at tale på i en bestemt diskurs, kendetegnet ved en overordnet sammenhæng mellem udsagn. Den betinger diskursens realisering og kan forstås som diskursens generelle tematikker. Strategier tilhører både diskursens indre (relationer indenfor) og ydre (relationer mellem diskurser) karakter.
Dispositivet: Samfundets Organiserende Mønstre
Dispositivet kan siges at være sammenfattende for en række strategier. Det er generaliseret og kan formes af mange forskellige diskurser. Dispositivet udgør de dominerende mønstre, der tilbyder løsninger på bestemte problemer og situationer. Foucault definerede ikke begrebet entydigt, og hans opfattelse varierede. En gennemgående tendens i de tidlige former (lov og disciplin) er en binær skematik, der deler verden op i rigtigt/forkert, tilladt/forbudt.
I den senere form, sikkerhedsdispositivet (beskrevet i 'Biopolitikkens Fødsel'), disponeres der ikke binært, men efter en nyttekalkule for at finde den optimale mængde af en given handling. Dette dispositiv er med til at definere neoliberalismens rolle i dag og fungerer som foreskrivende baseret på, hvad der anskues som optimalt.
Et dispositiv kan være enten forebyggende eller foreskrivende. Loven er forebyggende, da den definerer uønsket adfærd. Overvågning eller optimering er foreskrivende, da de angiver ønsket eller påskyndet adfærd. Dispositivet har en organiserende effekt på samfundet og aktørernes sociale liv. Samtidig formes det af italesættelser og ageren i forskellige diskurser og er derfor ikke statisk; det kan ændre form over tid. En analyse af dispositiver kan afdække, hvilke handlinger, vidensmønstre osv., der ifølge dispositivet betragtes som 'rigtige'.
Foucaults Magt- og Diskursbegreber i Perspektiv
For bedre at forstå Foucaults unikke tilgang, kan det være nyttigt at sammenligne hans syn på magt med mere traditionelle opfattelser.
| Egenskab | Foucaults syn | Marxistisk syn (ifølge teksten) |
|---|---|---|
| Essens | Elementær kraft, grundkomponent i relationer | Instrument til klassedominans |
| Oprindelse | Indlejret i enhver social relation | Opstået af økonomiske/styrke forhold |
| Natur | Produktiv, neutral evne til at forandre/forme | Negativ, destruktiv |
| Fokus for analyse | Magtrelationer, teknikker, effekter (tilsigtet/utilsigtet) | Hvem har magten (klasser, interesser) |
| Hvordan udøves | Via normer, viden, etik, moral, incitamenter, disciplin, regulering | Direkte udøvelse af dominerende klasse |
Man kan også se på udviklingen i Foucaults forståelse af dispositivet:
| Dispositiv Form | Periode/Kontekst | Logik | Funktion | Eksempler (ifølge tekst) |
|---|---|---|---|---|
| Lov/Disciplin | Tidligere former | Binær (rigtigt/forkert, tilladt/forbudt) | Forebyggende | Retslig praksis, fængslet (impl.) |
| Sikkerhed | Senere form (fx neoliberalisme) | Nyttekalkule for optimum mængde | Foreskrivende | Overvågning, optimering, biopolitik (impl.) |
Disse sammenligninger understreger, hvordan Foucaults analyse flytter sig fra et fokus på magtens centrum (staten, klassen) til dens periferi – de mange punkter i samfundet, hvor magten udøves og former os gennem viden og diskurs.
Ofte Stillede Spørgsmål om Foucault
Her er svar på nogle almindelige spørgsmål baseret på den foreliggende information om Foucaults tænkning:
Hvad mener Foucault om magt?
Foucault ser magt som en elementær, produktiv kraft, der er indlejret i alle sociale relationer. Den er ikke kun undertrykkende, men former individer og samfund gennem administrative teknikker som normalisering og disciplinering. Magt er gensidigt afhængig af viden, og den udøves ofte ubevidst via normer, videnskab og moral frem for direkte lovgivning.
Hvad er kritik hos Michel Foucault?
Kritik er for Foucault en form for filosofisk historieskrivning, der afdækker, hvordan vores viden og væren er blevet historisk formet. Kritikken er uløseligt forbundet med spørgsmålet om frihed og muligheden for at tænke sig ud over de eksisterende begrænsninger for at forestille sig en radikalt anderledes virkelighed.
Er Foucault død?
Ja, Michel Foucault døde i 1984.
Hvad er en diskurs ifølge Foucault?
En diskurs er en gruppe af ytringer, der tilhører samme system af formation. Den udgør et 'samtalerum', hvor reglerne for, hvilke udsagn der er meningsfulde og sande i en given periode, fastlægges. Diskursen skaber både de subjekter og objekter, vi kan tale om.
Hvad betyder 'dispositiv' hos Foucault?
Dispositivet er et generaliseret mønster, der opsamler forskellige diskursive strategier og tilbyder løsninger på problemer. Det organiserer samfundet og individers liv ved enten at være forebyggende (som loven) eller foreskrivende (som overvågning). Dispositivet er ikke statisk, men formes af de diskurser, det omfatter.
Hvad er forskellen på en aktør og en subjektposition hos Foucault?
En aktør er den person, der taler eller handler. En subjektposition er en rolle eller ramme, som diskursen stiller til rådighed, og som aktøren kan indtage for at tale eller handle på en meningsfuld og legitim måde inden for diskursen. Aktøren er ikke fastlåst til én position, men kan indtage flere forskellige, afhængigt af diskursen.
Afslutningsvis kan man sige, at Foucaults arbejde giver os redskaber til at analysere, hvordan vores virkelighed, vores viden og vores identitet ikke er givne eller naturlige, men historisk og socialt konstruerede gennem komplekse spil mellem magt, viden og diskurs. Hans kritiske historieskrivning opfordrer os til at sætte spørgsmålstegn ved det, vi tager for givet, og overveje muligheden for at tænke og handle anderledes.
Kunne du lide 'Foucault: Magt, Viden og Virkelighedens Formning'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.
