Hvor er Emma Gad begravet?

Emma Gad: Mere end Takt og Tone

7 år ago

Rating: 4.48 (1991 votes)

Emma Gad (1852-1921) er et navn, de fleste danskere kender, primært takket være hendes uforgængelige værk, "Takt og Tone", der udkom i 1918. Denne bog satte standarden for god opførsel og etikette i Danmark i generationer fremover. Men at reducere Emma Gad til kun at være forfatteren af denne ene bog ville være en stor uretfærdighed over for en kvinde, hvis liv var fyldt med utrættelig aktivitet, skarp intellektuel sans og en dyb forpligtelse til at forbedre samfundet omkring sig. Hun var en skikkelse, der navigerede i krydsfeltet mellem tradition og fornyelse, ofte med en kritisk, men konstruktiv tilgang, og hun efterlod et markant aftryk på dansk kultur og socialhistorie på mange forskellige fronter.

Hvornår udkom Emma Gad?
Udover sin store bestseller TAKT OG TONE fra 1918 har Emma Gad fået opført og udgivet 19 skuespil i årene 1886-1913. Desuden opførtes et par dramatiske arbejder, som ikke er trykt – mest kendt er ET SØLVBRYLLUP fra 1890. Emma Gad debuterede ved Det Kongelige Teater i 1886.

Hendes virke strakte sig langt ud over bogens sider. Emma Gad var en ivrig debattør, en anerkendt forfatter i sin samtid, en dygtig organisator og en kvinde, der aktivt tog del i samfundsdebatten og arbejdet for social forandring. Hendes evne til at mobilisere og handle gjorde hende til en central figur i flere vigtige initiativer, især dem der havde til formål at styrke kvinders position. Selvom hun til tider udtrykte kritik over for den organiserede kvindebevægelse, var hun selv en pragmatisk forkæmper, der brugte sine talenter og sin energi på at skabe konkrete forbedringer for kvinder, både på kontoret og i samfundet generelt. Hendes historie er en fortælling om en kvinde, der med selvfølelse og godt humør, turde udfordre normer og skabe nye muligheder.

Indholdsfortegnelse

Takt og Tone og et omfattende forfatterskab

Det er umuligt at tale om Emma Gad uden at nævne "Takt og Tone – om omgang med mennesker". Udgivet i 1918, blev bogen hurtigt en bestseller og cementerede Emma Gads navn i dansk kulturhistorie som den ultimative autoritet inden for god opførsel. Værket var ikke blot en tør opremsning af regler; det var en levende guide til, hvordan man navigerer i sociale situationer med ynde og hensyntagen. Emma Gads særlige evne til at formidle komplekse sociale koder på en tilgængelig og underholdende måde sikrede bogen dens enorme og vedvarende popularitet. "Takt og Tone" er mere end en bog om etikette; den er et snapshot af en tid og et vidnesbyrd om Emma Gads ønske om at skabe et mere harmonisk og velfungerende samfund gennem gensidig respekt og forståelse.

Men Emma Gads litterære bidrag stoppede langt fra ved "Takt og Tone". Hendes forfatterskab var både rigt og varieret. Hun debuterede som dramatiker ved Det Kongelige Teater allerede i 1886, et bevis på hendes tidlige engagement i kunst og kultur. I årene fra 1886 til 1913 fik hun opført og udgivet hele 19 skuespil. Dette vidner om en produktiv og anerkendt dramatisk karriere, der i samtiden bidrog væsentligt til hendes omdømme. Udover de trykte skuespil fik hun også opført dramatiske arbejder, som ikke blev trykt, herunder "Et Sølvbryllup" fra 1890, som er blandt de mest kendte af hendes utrykte værker. Hendes skuespil, ligesom hendes andre skriverier, var ofte præget af en tone af selvfølelse og godt humør, der var kendetegnende for hendes personlighed og forfatterskab.

Allerede samme år som sin dramatiske debut, i 1886, viste Emma Gad sin alsidighed ved at oversætte og bearbejde etikettebøgerne "Man skal aldrig!" og "Man skal altid". Dette tidlige engagement i etikette-genren foreshadowed hendes senere succes med "Takt og Tone" og understreger hendes livslange interesse for sociale normer og omgangsformer. Hendes tilgang var dog ikke blot at gentage eksisterende regler; hun ønskede aktivt at påvirke og ændre, hvor hun mente, der var behov for fornyelse i regelsæt for social, administrativ eller økonomisk opførsel. Denne progressive holdning gennemsyrede hendes arbejde og adskilte hende fra blot at være en formidler af traditionel etikette.

Emma Gad som organisator og kvindeforkæmper

Emma Gad var ikke kun en kvinde med pennen i hånden; hun var også en handlingens kvinde, en dygtig organisator, der brugte sine evner til at realisere initiativer, der kunne forbedre samfundet. Hendes engagement i "kvindekampen", selvom det til tider var nuanceret, var dybfølt og praktisk orienteret. Hun forstod vigtigheden af organisering og brugte "den danske model" – at danne foreninger til at fremme en sag – som sin primære arbejdsplads for social forandring.

Et af hendes mest bemærkelsesværdige initiativer var stiftelsen af foreningen Hegnet i 1898. Dette var en fagforening for kvinder på kontor, og dens betydning kan næppe overvurderes. Hegnet var nemlig den første fagforening for kvinder i Danmark, der ikke var en del af arbejderklassen. Dette skridt var banebrydende, da det anerkendte behovet for organisering og rettighedskamp blandt en voksende gruppe af kvindelige funktionærer, der tidligere havde stået uden for den traditionelle fagbevægelses fokus. Gennem Hegnet bidrog Emma Gad til at give disse kvinder en stemme og en platform til at arbejde for bedre arbejdsforhold og social sikkerhed.

Hvor er Emma Gad begravet?
12. januar 1921, Holmens Kirkegård, København, DanmarkEmma Gade døde i 1921 og blev begravet ved Holmens Kirke i København.

Et andet ambitiøst projekt, som Emma Gad var en drivkraft bag, var forslaget om opførelsen af en Kvindernes Bygning i København. Allerede i december 1895 foreslog hun, at overskuddet fra den store "Kvindernes Udstilling fra Fortid og Nutid" skulle anvendes som grundfond til en kapital for opførelse af denne bygning, som hun kaldte "Womans Palace". Visionen for Kvindernes Bygning var omfattende og progressiv. Den skulle tjene som et centralt samlingspunkt for alle de kvindelige institutioner, der fandtes i landet på det tidspunkt. Derudover skulle den yde direkte støtte til udøvere af kvindelig industri. Forslaget detaljerede, at bygningen skulle rumme en stor udstillings- og forsamlingssal, bade- og gymnastiklokaler, en billig restaurant uden drikkepenge og et gæstehjem for kvinder fra provinserne. Bygningen skulle med andre ord være et multifunktionelt center, der støttede kvinder på mange niveauer – socialt, professionelt og personligt.

Forslaget om Kvindernes Bygning blev vedtaget af komitéen bag udstillingen, og en langvarig proces med at skaffe den nødvendige kapital blev sat i gang. Forskellige kreative fundraising-initiativer blev iværksat, herunder et stort lotteri, salg af 500.000 fingerbøl i stormagasinet Illum og salg af et særligt 25-øres mærke tegnet af Susette Holten. Trods disse bestræbelser viste det sig at være et sejt træk at indsamle tilstrækkeligt med midler. Denne langsommelige proces passede ikke helt til Emma Gads foretagsomhed og behov for hurtige resultater, og efter nogle år valgte hun at trække sig fra komitéen for at kaste sig over nye projekter.

Et af disse nye projekter var stiftelsen af Dansk Kunstflidsforening. Dette initiativ flugtede med hendes overordnede tanker om at yde hjælp og støtte til kvinder, sandsynligvis ved at fremme kvindelig håndværk og kunstflid som en levevej.

Journalistik og offentlig virke

Emma Gads engagement i samfundsdebatten manifesterede sig også gennem hendes arbejde som journalist. I 1915 blev hun ansat ved avisen Politiken, en af Danmarks førende aviser. Her fik hun ansvaret for at redigere deres "Dametidende", en sektion der sandsynligvis dækkede emner af interesse for kvinder, såsom mode, husholdning, kultur og samfundsspørgsmål set fra et kvindeligt perspektiv. Hendes rolle som redaktør på en stor avis understreger hendes position som en indflydelsesrig stemme i offentligheden.

Samme år, i 1915, skrev hun en betydningsfuld kronik i Politiken om det arbejde, Røde Kors udførte under Første Verdenskrig. I kronikken roste hun især organisationens indsats for at opretholde brevkorrespondance mellem krigsfanger og deres pårørende, en vital service i en tid med stor usikkerhed og adskillelse. Hun fremhævede specifikt korrespondancebureauet i København som et vigtigt led i dette arbejde. Kronikken var ikke blot en rapport; den var en direkte opfordring til Politikens læsere om at melde sig ind i Røde Kors og støtte organisationens livsvigtige arbejde.

Et andet eksempel på Emma Gads evne til at arrangere og formidle var hendes rolle i organiseringen af en koloniudstilling i Tivoli i 1905. Udstillingen, der bar titlen "Dansk Koloniudstilling (Grønland og Dansk Vestindien) samt udstilling fra Island og Færøerne", fremviste mennesker, genstande og kulturer fra de danske besiddelser og rigsfællesskaber. Udstillingen var særligt relevant i 1905, da der på dette tidspunkt var en livlig politisk debat om, hvorvidt øerne i Dansk Vestindien skulle sælges eller forblive en del af Danmark. Ved at fremvise disse områder og deres kulturer bidrog udstillingen til den offentlige samtale og oplysning om Danmarks oversøiske forbindelser. Emma Gads indsats med udstillingen blev anerkendt med Fortjenstmedaljen i guld samme år, hvilket understreger den officielle anerkendelse af hendes organisatoriske talent og bidrag til formidlingen af Danmarks historie og geografi.

Et vedvarende aftryk og det sidste hvilested

Emma Gad levede et bemærkelsesværdigt liv, der spændte over flere årtier med intens kreativitet og socialt engagement. Fra hendes tidlige succes som dramatiker og forfatter til hendes banebrydende arbejde som organisator af kvindeforeninger og hendes rolle som journalist og formidler af viden om Danmarks oversøiske områder, efterlod hun sig et dybt og varigt aftryk på dansk samfund og kultur. Hendes evne til at kombinere en skarp iagttagelsesevne med en pragmatisk tilgang til problemløsning gjorde hende til en effektiv agent for forandring.

Hvad skrev forfatteren Emma Gad?
Emma Gad (1892-1921) er i dag mest kendt som forfatter til bogen ”Takt og Tone – om omgang med mennesker” fra 1918. I sin samtid var hun en ivrig debattør og meget anerkendt forfatter.

Selvom hun i dag primært huskes for "Takt og Tone", var hendes samtidige ry baseret på en bred vifte af aktiviteter og et ry som en ivrig og indflydelsesrig debattør. Hendes bidrag til etableringen af Kvindernes Bygning og Hegnet vidner om en dyb forpligtelse til at forbedre kvinders livsvilkår gennem organisering og gensidig støtte. Hendes journalistik og udstillinger viste hendes evne til at bringe vigtige samfundsspørgsmål frem i lyset og engagere offentligheden.

Emma Gad døde i 1921, blot tre år efter udgivelsen af hendes mest berømte bog. Hendes død markerede afslutningen på et liv viet til litteratur, teater, journalistik og socialt arbejde. Hun blev begravet ved Holmens Kirke i København. Dette smukke og historiske kirkested, der ligger centralt i hovedstaden, tjener i dag som hendes sidste hvilested og et minde om en af Danmarks mest foretagsomme og indflydelsesrige kvinder.

Ofte stillede spørgsmål om Emma Gad

Herunder finder du svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål vedrørende Emma Gad og hendes livsværk.

Hvor er Emma Gad begravet?

Emma Gad, den kendte forfatter og organisator, døde i 1921 og blev begravet ved Holmens Kirke i København. Dette historiske sted, der er tæt knyttet til søværnet (hendes mand var admiral), er hendes sidste hvilested.

Hvad skrev forfatteren Emma Gad?

Emma Gad er mest berømt for sin bog Takt og Tone fra 1918, der satte standarden for dansk etikette. Men hendes forfatterskab var langt bredere. Hun debuterede som dramatiker i 1886 og fik opført 19 skuespil frem til 1913, herunder det kendte, men utrykte, "Et Sølvbryllup" fra 1890. Hun oversatte også etikettebøger allerede i 1886. Derudover arbejdede hun som journalist for Politiken, hvor hun redigerede deres "Dametidende" og skrev vigtige kronikker, såsom den om Røde Kors' arbejde under Første Verdenskrig.

Hvornår udkom Emma Gads værker?

Emma Gad debuterede som dramatiker og udgav sine første oversatte etikettebøger i 1886. Hendes skuespil blev opført og udgivet i perioden fra 1886 til 1913. Hendes mest kendte værk, Takt og Tone, udkom i 1918. Hendes journalistiske arbejde ved Politiken begyndte i 1915.

Kunne du lide 'Emma Gad: Mere end Takt og Tone'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.

Go up