9 år ago
At finde vej i den enorme og farlige verden i The Witcher 3: Wild Hunt kan være en udfordring, især når spillet ikke altid giver dig en klar markør at følge på kortet. Et af de mest forvirrende og samtidig mest centrale områder i Velen er det dystre og uhyggelige Krokmyr (Crookback Bog). Dette sumpområde er ikke bare et tilfældigt sted; det er et nøglepunkt for flere af spillets mest betydningsfulde historier, herunder den afgørende mission 'Damernes Skov' (Ladies of the Wood), som er tæt forbundet med både Ciris færden og Blodbaronens skæbne.

Mange spillere, ligesom mysticknight1 i det gamle forumindlæg, oplever frustration, når missionmarkøren for 'Damernes Skov' forsvinder eller simpelthen ikke dukker op. Dette efterlader Geralt – og dig som spiller – uden en umiddelbar retning i et stort og uoverskueligt sumplandskab. Hvis du står i denne situation og ikke ved, hvordan du skal finde tilbage til Krokmyr for at fortsætte din mission, er denne guide designet til at give dig de nødvendige oplysninger til at navigere i sumpen, finde de vigtige steder og personer, og komme videre i et af spillets mest mindeværdige eventyr.

Vi vil gennemgå, hvordan du lokaliserer selve Krokmyr-området, selv uden en kortmarkør, hvordan du navigerer i de tidlige faser af 'Damernes Skov', hvordan du finder spor og karakterer, der er afgørende for missionen, herunder de gemte børn og den mærkelige Gudling Johnny. Gør dig klar til at dykke ned i Krokmyrs mørke hemmeligheder.
Krokmyr i Velen: Et Mystisk og Farligt Landskab
Krokmyr er et udpræget sumpområde beliggende i den sydøstlige del af Velen, også kendt som Ingenmandsland. Det er et sted præget af konstant tåge, forvredne træer, stillestående og uklart vand, og en overvældende følelse af forfald og uhygge. Området er hjemsted for farlige sumpmomstre som drukninger (Drowners), vandhekse (Water Hags), og endda sjæle (Wraiths), der lurer under overfladen eller gemmer sig i tågen. Det er ikke et sted, man rejser til for fornøjelsens skyld, men snarere et sted, hvor vigtige og ofte mørke begivenheder udfolder sig.
På trods af sin farlighed er Krokmyr et centralt knudepunkt for historien. Det er her, Damernes (The Crones) – de magtfulde og skræmmende væsner, der hersker over dele af Velen – har deres tilholdssted. Det er også et sted, hvor Ciri tilbragte tid, og hvor Blodbaronens kone, Anna Strenger, har en tragisk forbindelse.
Find Vej til Krokmyr: Med eller Uden Markør
Den mest almindelige måde at blive introduceret til Krokmyr på er gennem missionen 'Damernes Skov', som typisk aktiveres efter at have fuldført 'Vandring i Mørket' (Wandering in the Dark) med Keira Metz og læst bogen 'Damernes Skov'. Spillet beder dig derefter tage til en markør i sumpen. Hvis denne markør er til stede, er din opgave ligetil: følg markøren på dit verdenskort og minimap.
Men hvad gør du, hvis markøren mangler, som det var tilfældet for mysticknight1? Krokmyr er et stort område, men startpunktet for 'Damernes Skov' missionen er specifikt. Du skal lede efter et bestemt sted i den sydøstlige del af Velen's sumpområde. Det er præget af et uhyggeligt skilt og en statue, der indikerer 'Spor af Godbidder' (Trail of Treats). Dette er startpunktet for den sti, der fører dig dybere ind i Krokmyr mod hytterne, hvor missionen for alvor begynder.
Hvis du er i den generelle sydøstlige del af Velen's sumpe, skal du ride eller gå rundt og lede efter dette skilt. Når du finder det, skal du følge stien, det peger på. Denne sti er 'Spor af Godbidder'. Selvom stien kan være svær at se i tågen, kan du aktivere dine Witcher-sanser for at gøre det lettere. Når dine Witcher-sanser er aktive, vil du se et spor af røde fodspor, der fører dig langs stien. Følg disse fodspor, og de vil lede dig direkte til en lille samling hytter midt i sumpen – dette er hjertet af Krokmyr, hvor missionen 'Damernes Skov' fortsætter.

Husk, at selve Krokmyr er et stort område, men den del, der er relevant for starten af 'Damernes Skov', er relativt koncentreret omkring 'Spor af Godbidder' og hytterne for enden af sporet. Hvis du befinder dig i sumpen, men er usikker på retningen, så led efter skiltet, eller aktivt brug dine Witcher-sanser til at spejde efter de røde spor i den sydøstlige del af Velen.
'Damernes Skov': De Første Skridt i Sumpen
Når du ankommer til hytterne i Krokmyr, møder du en gruppe børn og den ældre kvinde, der passer på dem, kendt som Bedstemor (Gran). For at få information om Ciri og komme videre i missionen, skal du tale med en specifik dreng, der ved noget vigtigt. Desværre sender Bedstemor ham i skammekrogen, så du ikke kan tale med ham med det samme.
For at få adgang til drengen skal du distrahere Bedstemor. Børnene er villige til at hjælpe dig, men kun hvis du gør noget for dem først. Du får to muligheder:
- Lege gemmeleg med børnene.
- Bestikke børnene med slik.
Valget her påvirker primært den umiddelbare interaktion. Hvis du har fundet slik på 'Spor af Godbidder' eller har det i din beholdning, kan du give det til børnene, og de vil straks gå i gang med at distrahere Bedstemor. Dette er den hurtigste vej videre. Hvis du ikke har slik, eller foretrækker at interagere mere, skal du lege gemmeleg med dem.
Jagten På De Gemte Børn
Hvis du vælger at lege gemmeleg, er din næste opgave at finde de fire børn, der har gemt sig rundt om hytterne. Ligesom med at finde sporet til Krokmyr, er dine Witcher-sanser uundværlige her. Aktiver dem, så vil du se fodspor, der fører væk fra området, hvor børnene stod samlet.
Følg sporerne ved hjælp af dine Witcher-sanser. Børnene gemmer sig på specifikke steder i nærheden af hytterne:
- Bag det forreste hus: To børn gemmer sig lige bag det hus, der vender mod dig, når gemmelegen starter. Den ene er typisk gemt i en høbunke bag huset, mens den anden gemmer sig i en busk i nærheden.
- Bag Bedstemors hus: Et barn gemmer sig et sted bag det hus, hvor Bedstemor opholder sig. Følg sporet bag hendes hus for at finde det.
- Inde i det tilstødende hus: Det sidste barn gemmer sig inde i det hus, der ligger lige ved siden af Bedstemors hus. Du skal gå indenfor for at finde dette barn.
Sørg for at følge hvert spor, indtil du finder barnet. Når du har fundet alle fire børn, vender de tilbage til Bedstemor og begynder at larme og lege, hvilket effektivt distraherer hende, så du kan nærme dig drengen i skammekrogen og tale med ham uforstyrret.
Sporet Fører til Johnny
Efter at have talt med drengen i skammekrogen, får du den vigtige information, at en skabning ved navn Johnny ved mere om Ciri, og at han bor et sted i nærheden i sumpen. Nu skal du finde Johnny.

En ny markør skulle dukke op på dit kort, der viser dig den generelle retning til Johnnys skjulested. Hvis markøren igen mangler, skal du forlade området omkring hytterne og lede efter et nyt sæt fodspor, der fører væk fra hytterne og dybere ind i sumpen. Disse fodspor er mindre end menneskefodspor og tilhører Johnny.
Brug dine Witcher-sanser til at finde og følge disse spor. Vejen til Johnny er ikke uden farer; du vil sandsynligvis støde på og skulle bekæmpe monstre som drukninger og en vandheks, der patruljerer i sumpen. Følg sporet omhyggeligt gennem det mudrede terræn, over små vandløb og forbi forvredne træer. Sporet vil føre dig til sidst til Johnnys hule (burrow), som er en lille, diskret åbning i jorden, ofte dækket af vegetation.
Inde i hulen finder du Johnny. Han viser sig at være en Gudling, en lille, venlig, men ofte misforstået skabning. Da du først møder ham, kan han ikke tale, hvilket starter en ny del af missionen, hvor du skal hjælpe ham med at genfinde sin stemme ved at hente en stjålen flaske fra en ravnerede på en nærliggende klippe. Først når Johnny får sin stemme tilbage, kan han dele sin viden om Ciri med dig.
Krokmyr som Knudepunkt: Videre i Historien
Efter at have hjulpet Johnny og talt med ham, leder han dig tilbage til hytterne, hvor du igen møder Bedstemor. Her sker en dramatisk udvikling, hvor Bedstemor kanaliserer Damernes, så du kan tale direkte med dem. Damernes er villige til at fortælle dig om Ciris tid i Krokmyr, men kun hvis du udfører endnu en opgave for dem: at håndtere en mørk ånd, der plager landsbyen Downwarren, som ligger i nærheden.
Denne opgave fører dig væk fra selve Krokmyr-hytterne til landsbyen Downwarren (som vil blive markeret på dit kort) og derefter til lokationen for missionen 'Den Hviskende Højde' (The Whispering Hillock), hvor du skal træffe en afgørende beslutning vedrørende ånden i træet. Uanset udfaldet af 'Den Hviskende Højde', skal du vende tilbage til Krokmyr for at rapportere til Damernes og modtage din information om Ciri. Krokmyr fungerer altså som et centralt knudepunkt, der forbinder flere vigtige missioner og karakterer i Velen.
| Sted/Mål | Hvordan Finder Du Det? | Vigtighed for Missionen |
|---|---|---|
| Startpunkt i Krokmyr | Søg efter skiltet 'Spor af Godbidder' i sydøstlige Velen sumpområde. Følg sti/røde fodspor med Witcher-sanser. | Starten på 'Damernes Skov' missionen. |
| Hytterne (Bedstemor/Børn) | For enden af 'Spor af Godbidder'. | Møde med Bedstemor og børnene, start på interaktioner. |
| Gemte Børn | Brug Witcher-sanser, følg fodspor rundt om hytterne (bag huse, inde i hus). | Nødvendigt for at distrahere Bedstemor og tale med drengen. |
| Johnnys Hule | Forlad hytterne, brug Witcher-sanser til at følge små fodspor dybere ind i sumpen. | Møde med Johnny, der har set Ciri. |
| Downwarren / Træet | Markeres på kortet efter aftale med Damerne. | Opgaver for Damerne ('Den Hviskende Højde'). |
| Damernes Tilholdssted | Vender tilbage til hytterne efter Downwarren/Træet. | Afsløring om Ciris færden i Krokmyr. |
Ofte Stillede Spørgsmål om Krokmyr
- Hvor præcist ligger Krokmyr på kortet i The Witcher 3?
- Krokmyr er et stort sumpområde beliggende i den sydøstlige del af regionen Velen (Ingenmandsland). Selve hytteområdet, hvor 'Damernes Skov' missionen starter, ligger ret centralt i denne sump, syd for landsbyen Downwarren.
- Min missionmarkør for 'Damernes Skov' er forsvundet. Hvordan finder jeg startpunktet for missionen?
- Hvis markøren mangler, skal du manuelt søge efter skiltet og statuen, der markerer 'Spor af Godbidder' (Trail of Treats) i sumpområdet i den sydøstlige del af Velen. Når du finder skiltet, skal du følge den sti, det indikerer, eventuelt ved hjælp af dine Witcher-sanser til at følge de røde fodspor, der leder dig til hytterne.
- Hvordan bruger jeg Witcher-sanser til at finde vej eller finde ting?
- Du aktiverer dine Witcher-sanser ved at trykke på den relevante knap (standard er 'E' på PC, L2/LT på konsoller). Aktive sanser fremhæver interaktive objekter, spor, dufte og andre vigtige elementer i omgivelserne med en glød eller farve, ofte gult eller rødt for spor, du skal følge.
- Hvordan finder jeg de gemte børn under gemmelegen i 'Damernes Skov'?
- Aktiver dine Witcher-sanser. Følg de røde fodspor, der fører væk fra gruppen af børn. Børnene gemmer sig på fire steder: to bag det forreste hus (en i høbunke, en i busk), en bag Bedstemors hus, og en inde i huset ved siden af Bedstemors.
- Hvordan finder jeg Johnny efter at have talt med drengen i skammekrogen?
- Forlad hytteområdet. Brug dine Witcher-sanser til at finde og følge de små, røde fodspor, der fører væk fra hytterne og dybere ind i sumpen. Sporet leder dig til Johnnys hule.
- Er der farlige monstre i Krokmyr?
- Ja, Krokmyr er fyldt med sumpmomstre. Du vil ofte støde på drukninger (Drowners), vandhekse (Water Hags), og nogle gange endda sjæle (Wraiths) eller andre væsner. Vær altid forberedt på kamp, når du udforsker området.
- Hvad er den vigtigste mission, der foregår i Krokmyr?
- Den mest centrale mission, der starter i Krokmyr og er tæt forbundet med området, er 'Damernes Skov' (Ladies of the Wood). Denne mission leder dig gennem de fleste vigtige steder og interaktioner i Krokmyr.
At navigere i Krokmyr og gennemføre 'Damernes Skov' missionen kan virke uoverskueligt, især hvis tekniske problemer forhindrer kortmarkører i at vise sig. Men ved at kende de visuelle ledetråde – især skiltet 'Spor af Godbidder' – og ved flittigt at bruge dine Witcher-sanser til at følge spor, kan du med succes finde vej gennem sumpen og afsløre de mørke hemmeligheder, der gemmer sig der. Krokmyr er et atmosfærisk og afgørende sted i The Witcher 3's fortælling, og at mestre navigationen her er et vigtigt skridt i Geralts søgen efter Ciri.
Kunne du lide 'Guide til Krokmyr i The Witcher 3'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.
