2 år ago
At fylde 18 måneder er en fantastisk milepæl i et barns liv. Det er en periode præget af eksplosiv udvikling, hvor små børn forvandler sig fra spædbørn til småbørn med en voksende selvstændighed og nysgerrighed på verden omkring dem. For mange forældre opstår spørgsmålet naturligt: Hvad kan man forvente, at et barn på denne alder typisk kan? Det er vigtigt at huske, at alle børn er forskellige, og deres milepæle nås i deres eget tempo. Disse retningslinjer er baseret på gennemsnit og et bredt spektrum af normal udvikling.

I denne alder er børn på vej mod at blive mere mobile, deres kommunikation tager form, og deres forståelse af verden udvides dag for dag. De er små opdagelsesrejsende, der lærer gennem leg, observation og interaktion med deres omgivelser og de mennesker, der er tættest på dem.
Motoriske Færdigheder
De motoriske færdigheder, både grov- og finmotorik, tager store spring omkring 18-måneders alderen. Barnets evne til at bevæge sig og manipulere objekter forbedres markant, hvilket åbner op for nye måder at udforske og lære på.
Grovmotorik
På dette stadie er de fleste børn blevet ret sikre på benene. Gang er ofte den primære transportform, og de begynder at eksperimentere med hurtigere bevægelser.
- Kan gå selvstændigt, ofte med en vaklende, men bestemt, gang.
- Begynder at løbe, selvom det mere ligner hurtig, ukontrolleret gang med mange fald.
- Kan kravle op ad trapper (ofte på alle fire) med hjælp eller under opsyn.
- Kan sparke til en bold (ofte mere ved at skubbe foden mod den).
- Kan stå på tæer i korte perioder.
- Kan skubbe til store genstande, som en stol eller en legevogn.
Styrkelse af grovmotorikken sker bedst gennem masser af plads til bevægelse, både indendørs og udendørs. At lege på legepladser med sikre klatrestativer, gynger og rutsjebaner kan være med til at udvikle balance og koordination. Enkle boldlege, hvor bolden rulles eller kastes blidt, er også gode aktiviteter.
Finmotorik
Finmotorikken, som involverer brug af hænder og fingre, udvikler sig også hurtigt. Dette påvirker barnets evne til at lege med mindre genstande og begynde at mestre simple redskaber.
- Kan stable 2-4 klodser.
- Kan pege på billeder i en bog.
- Kan bladre i bøger (ofte flere sider ad gangen).
- Kan tegne kruseduller med en farveblyant eller tusch.
- Kan spise selv med en ske (ofte rodet).
- Kan drikke af en kop.
- Kan putte genstande i en beholder og tage dem ud igen.
For at støtte finmotorikken kan du tilbyde legetøj, der opfordrer til manipulation, som byggeklodser, puttekasser, simple puslespil med store brikker, og materialer til at tegne med. At lade barnet hjælpe med simple opgaver, som at lægge legetøj i en kasse, styrker også disse færdigheder.
Samlet set er udviklingen af motorik afgørende for barnets selvstændighed og evne til at interagere med sin fysiske verden. Det er en tid med mange 'første gang' oplevelser med bevægelse.
Kognitiv Udvikling
På det kognitive plan sker der også en enorm udvikling. Barnets hjerne vokser og bliver bedre til at forstå verden, huske ting og løse simple problemer.
Forståelse og Problemløsning
Barnet begynder at forstå mere komplekse sammenhænge og kan følge simple instruktioner.
- Kan følge simple et-trins instruktioner ("Giv mig bamsen").
- Kan finde genstande, der er skjult (selv hvis de skjules flere gange).
- Kan identificere kendte objekter og billeder.
- Kan imitere handlinger fra voksne (f.eks. tale i telefon, feje).
- Begynder at forstå begrebet 'ejerskab' ("min").
- Kan løse simple puttekasser og puslespil med få brikker.
- Kan foregive at gøre ting under leg (f.eks. give en dukke mad).
Denne kognitive udvikling stimuleres gennem leg, interaktion og ved at lade barnet udforske sikkert. At tale med barnet om, hvad I laver, at læse bøger og at stille simple spørgsmål er alt sammen med til at bygge bro mellem ord og forståelse.
Sproglig Udvikling
Sprog er et af de mest synlige områder for udvikling i denne alder, selvom variationen er meget stor.
Ordforråd og Kommunikation
Barnet forstår langt flere ord, end det selv kan sige, og dets forsøg på at kommunikere bliver mere tydelige.
- Kan sige flere enkeltord ud over 'mor' og 'far' (typisk mellem 10 og 50 ord, men variationen er enorm).
- Forstår mange flere ord, end det kan sige.
- Kan pege på kropsdele eller velkendte objekter, når de bliver nævnt.
- Bruger fagter og lyde til at kommunikere behov og ønsker.
- Begynder at lave lyde, der lyder som sætninger (jargon), ofte med intonation, der ligner spørgsmål eller udråb.
- Kan navngive velkendte personer.
Sprogstimulering er afgørende. Tal meget med dit barn, sæt ord på handlinger, objekter og følelser. Læs bøger sammen hver dag og syng sange. Gentag ord og sætninger, og lyt tålmodigt til barnets forsøg på at kommunikere. Ros barnets forsøg på at tale, uanset hvor utydelige ordene er.
Denne periode byder også på store skridt i barnets sociale og følelsesmæssige verden. De begynder at forstå sig selv som en separat person og lærer at håndtere deres følelser.

Samspil og Følelser
- Kan vise hengivenhed (knus, kys).
- Kan lege side om side med andre børn (parallelleg), men leger endnu ikke rigtigt *med* dem.
- Kan begynde at vise tegn på uafhængighed ("nej!").
- Kan opleve separationsangst, når forældre forlader rummet.
- Kan kaste raserianfald (temper tantrums) ud af frustration over ikke at kunne kommunikere behov eller opnå det, de vil.
- Kan genkende velkendte personer og objekter.
- Kan efterligne voksnes følelser og adfærd.
Håndtering af følelser, især frustration og vrede, er en stor del af denne alder. Raserianfald er en normal del af udviklingen, da barnets ønsker overstiger dets evne til at kommunikere eller handle. At tilbyde trøst, forblive rolig og undgå at give efter for urimelige krav er vigtigt. At lære barnet at sætte ord på følelser kommer meget senere, men at anerkende følelsen ("Jeg kan se, du er ked af det/vred") er et godt første skridt.
Socialt samspil i form af parallelleg er typisk for alderen. At deltage i legegrupper eller besøge legepladser giver muligheder for at være sammen med andre børn, selvom den dybere interaktion kommer senere.
Sådan Støtter Du Dit Barns Udvikling
Som forælder er du dit barns vigtigste lærer og støtte. Du kan gøre meget for at fremme den positive udvikling i denne fase.
- Tal, læs og syng: Udsæt dit barn for sprog konstant. Beskriv verden, stil spørgsmål, læs billedbøger, syng børnesange.
- Leg sammen: Leg er barnets arbejde. Deltag i legen, følg barnets initiativ, og tilbyd nye lege og materialer.
- Skab et trygt miljø: Giv barnet mulighed for at udforske sikkert. Sørg for, at hjemmet er børnesikret.
- Giv muligheder for bevægelse: Lad barnet lege udendørs, gå ture, klatre og løbe i sikre omgivelser.
- Vær tålmodig og anerkendende: Ros barnets anstrengelser og fremskridt, uanset hvor små de er. Vær tålmodig med raserianfald og frustration.
- Tilbyd valg (simple): Lad barnet vælge mellem to ting for at fremme selvstændighedsfølelsen (f.eks. "Vil du have den røde eller den blå kop?").
- Skab rutiner: Forudsigelige rutiner for spisning, leg, lur og søvn giver barnet tryghed.
Individuel Variation er Nøglen
Det kan ikke understreges nok, at alle børn er forskellige. Nogle børn er hurtigere til at tale, andre til at gå. Nogle er meget sociale, andre mere observerende. Disse retningslinjer er gennemsnitlige milepæle, og det er helt normalt, at et barn er længere fremme på ét område og lidt langsommere på et andet. Det vigtigste er, at barnet generelt bevæger sig fremad i sin udvikling og viser nysgerrighed på verden.
Hvornår Skal Man Søge Råd?
Selvom variation er normal, er der visse tegn, som det kan være en god idé at tale med din sundhedsplejerske eller læge om, hvis du er bekymret. Typisk vil de spørge ind til udvikling ved 18-måneders check-up, men du skal altid kontakte dem, hvis du er urolig. Tegn, der *kan* give anledning til at søge råd, inkluderer (men er ikke begrænset til):
- Barnet går slet ikke.
- Barnet siger ingen enkeltord (ud over 'mor'/'far').
- Barnet forstår ikke simple instruktioner.
- Barnet viser manglende interesse for at interagere med andre.
- Barnet har mistet færdigheder, det tidligere havde.
- Barnet viser meget lidt øjenkontakt.
Disse er blot *mulige* tegn, og kun en fagperson kan vurdere situationen korrekt. Stol på din intuition som forælder.
Ofte Stillede Spørgsmål om 18-Måneders Udvikling
Her er svar på nogle almindelige spørgsmål, forældre ofte har om børn på 1 1/2 år.
Spørgsmål: Mit barn går ikke endnu. Er det normalt?
Svar: De fleste børn går selvstændigt omkring 12-15 måneder, men det normale spænd er bredere. Op til 18 måneder er stadig inden for normalområdet for mange. Hvis dit barn kravler og udforsker på andre måder, og der ikke er andre bekymrende tegn, er det sandsynligvis bare en smule senere. Hvis du er bekymret, eller barnet heller ikke kravler eller trækker sig op til stående, bør du tale med din sundhedsplejerske eller læge.
Spørgsmål: Hvor mange ord skal mit barn kunne sige?
Svar: Antallet af ord varierer enormt. Nogle børn siger kun få ord, mens andre siger 50 eller flere. Det vigtigste er, at barnet *forsøger* at kommunikere (med lyde, fagter, ord) og *forstår* sprog. Receptivt sprog (forståelse) er ofte langt foran produktivt sprog (at tale). Fokusér på at tale meget med barnet og læs bøger, så ordforrådet kan vokse.
Spørgsmål: Hvorfor får mit barn så mange raserianfald?
Svar: Raserianfald er meget almindelige i denne alder. De skyldes ofte frustration over manglende evne til at kommunikere behov eller gøre ting selv. Barnet lærer også at håndtere store følelser som vrede og skuffelse. Vær rolig, anerkend følelsen, og sæt grænser uden at give efter for anfaldet. De er en del af barnets følelsesmæssige udvikling.
Spørgsmål: Hvordan kan jeg bedst støtte mit barns sprog?
Svar: Den bedste måde er at tale meget med dit barn. Sæt ord på alt, hvad I laver, syng sange, og læs billedbøger hver dag. Peg på ting og sig, hvad de hedder. Stil simple spørgsmål, selvom barnet ikke kan svare endnu. Gentag og udbyg barnets egne ord ("'Bil'? Ja, det er en stor, rød bil!").
Spørgsmål: Mit barn leger kun ved siden af andre børn, ikke med dem. Er det normalt?
Svar: Ja, det er helt normalt for denne alder. Denne type leg kaldes parallelleg og er et vigtigt skridt i den sociale udvikling. Børn observerer hinanden og vænner sig til at være i samme rum, men de har endnu ikke de sociale færdigheder til at lege interaktivt *sammen*. Den fælles leg kommer senere.
Spørgsmål: Hvad er typisk søvnbehov for en 18-måneders?
Svar: De fleste børn på 18 måneder sover mellem 11-14 timer i døgnet, ofte fordelt på en lang nattesøvn og én lur i løbet af dagen. Der kan dog være stor variation, og nogle børn kan allerede begynde at springe luren over, selvom det er mindre almindeligt i denne alder.
Konklusion
Perioden omkring 18 måneder er utrolig dynamisk. Dit barn lærer konstant, udforsker og udvikler sig i et rivende tempo. Ved at forstå de typiske milepæle og støtte dit barn med masser af kærlighed, tålmodighed og stimulation, hjælper du det bedst muligt på vej i sin fantastiske rejse gennem barndommen. Nyd denne tid med dit lille menneske, der bliver mere og mere selvstændigt og kommunikerende dag for dag.
Kunne du lide 'Barnets udvikling: 18 måneder'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.
