Why does my weed eater keep losing power?

Hvorfor mister din buskrydder kraft?

9 år ago

Rating: 4.85 (5415 votes)

Det er et velkendt og frustrerende problem for mange haveejere: buskrydderen, der starter fint og kører i tomgang uden besvær, men som pludselig mister kraft, hakker eller 'kvæles', så snart man trykker gashåndtaget i bund for at tackle ukrudtet. Dette fænomen, hvor motoren 'bogger down', er næsten altid forbundet med, at motoren ikke får tilstrækkeligt med brændstof, når den har brug for det mest – nemlig ved høje omdrejninger. Selvom motoren får nok brændstof til at køre stabilt i tomgang, er mængden simpelthen utilstrækkelig, når omdrejningerne øges markant. Her er en dybdegående gennemgang af de mest almindelige årsager til dette problem i 2-taktsmotorer og hvordan du kan løse dem.

Når en 2-taktsmotor beder om mere brændstof ved at du trykker på gassen, og den i stedet mister kraft, er det et klart tegn på brændstofmangel i forhold til den mængde luft, der trækkes ind. Forholdet mellem luft og brændstof skal være præcist for at motoren kan yde optimalt. For lidt brændstof ved høje omdrejninger forårsager den karakteristiske kvælningslyd og tab af kraft.

Why does my strimmer engine cut out when revved?
The air filter may be clogged. If the air filter is clogged, the engine will get too much fuel and not enough air. As a result, the engine may stall. If the air filter is clogged, replace it.
Indholdsfortegnelse

De 10 hyppigste årsager til brændstofmangel

Problemerne kan ligge mange steder i brændstofsystemet, fra tanken op til selve motoren. Lad os gennemgå de 10 mest almindelige årsager og deres løsninger:

1. Blandingsskruerne på karburatoren

Det første, du bør tjekke, er blandingsskruerne på siden af karburatoren. Disse skruer regulerer forholdet mellem brændstof og luft, der blandes, før det kommer ind i motoren. Typisk er der to skruer mærket 'H' (for High speed) og 'L' (for Low speed).

H-skruen påvirker brændstoftilførslen ved høje omdrejninger. Skruen stikker ind i karburatorens højtryksdyse og begrænser brændstofstrømmen. Hvis du skruer H-skruen længere ind (med uret), begrænser du brændstoftilførslen endnu mere, hvilket gør blandingen magrere (mindre brændstof, mere luft). Hvis du skruer den ud (mod uret), tillader du mere brændstof at passere, hvilket gør blandingen rigere.

L-skruen fungerer på samme måde, men regulerer brændstofmængden ved lave omdrejninger, altså i tomgang og lige over. Hvis buskrydderen kører fint i tomgang, men kvæles ved gasgivning, er det mest sandsynligt H-skruen, der skal justeres – typisk ved at skrue den en smule ud for at give mere brændstof.

2. Brændstoftankfilteret

Et simpelt, men ofte overset problem er et tilstoppet brændstoftankfilter. Dette filter sidder typisk på enden af brændstofslangen inde i tanken og forhindrer snavs og partikler i at komme ind i karburatoren. Hvis filteret er blokeret, kan det begrænse brændstoftilførslen, især når motoren kræver en stor mængde brændstof ved høje omdrejninger.

Den nemmeste løsning er at have et nyt brændstoffilter klar. De er billige, og en hurtig udskiftning kan løse problemet med det samme. Hvis du ikke har et nyt filter ved hånden, kan du i en snæver vending fjerne det gamle filter midlertidigt for at teste, om det er årsagen. Vær dog ekstremt forsigtig med, at der ikke er snavs i bunden af tanken, der kan suges ind i karburatoren uden filteret.

3. Brændstoftankdækslet

Et andet hyppigt problem er selve brændstoftankdækslet. De fleste dæksler har en lille envejsventil, der tillader luft at komme ind i tanken, efterhånden som brændstoffet bruges. Dette forhindrer, at der dannes et vakuum i tanken, som ville begrænse brændstofflowet.

Hvis denne ventil er defekt eller blokeret, kan der opstå et vakuum, der effektivt 'låser' brændstoffet i tanken. Resultatet er, at der kommer mindre brændstof til karburatoren, hvilket fører til, at motoren mister kraft og i sidste ende kan stoppe helt. Hvis du mistænker dækslet, kan du prøve at løsne det en smule for at lade luft komme ind. Hvis maskinen derefter kører korrekt, er problemet med stor sandsynlighed dækslets ventil, og dækslet bør udskiftes.

4. Brændstofslangen

Selve brændstofslangen, der forbinder tanken med karburatoren, kan også være kilden til problemer. Hvis slangen har en brist, et lille hul eller en revne, kan motoren suge falsk luft ind gennem skaden. Dette forstyrrer det korrekte brændstof-luft-forhold i karburatoren.

Selvom der kan være nok brændstof til tomgang, vil den ekstra luft, der suges ind, forårsage en mager blanding ved fuld gas, hvilket får motoren til at miste kraft. Undersøg brændstofslangen grundigt for synlige skader. En beskadiget slange skal udskiftes.

Why does my strimmer keep bogging down?
Now regardless of whether it's on a garden strimmer, lawnmower or chainsaw, whenever we pull the throttle on a 2 stroke engine and get a bogged down sound it's almost always caused by an insufficient amount of fuel reaching the engine.

5. Indsugningsmanifolden og dens pakninger

Indsugningsmanifolden sidder mellem karburatoren og motoren og fungerer som et forbindelsesstykke. Først bør du tjekke, om manifolden er løs. Hvis den er det, skal boltene blot strammes.

Men selvom manifolden sidder stramt fast, kan pakninger på enten siden af manifolden (mellem karburator/manifold eller manifold/motor) blive nedbrudt eller beskadiget. En utæt pakning her tillader falsk luft at blive suget ind i motoren. Ligesom med en beskadiget brændstofslange forstyrrer dette brændstof-luft-forholdet og fører til tab af kraft ved høje omdrejninger. Hvis pakningerne ser beskadigede ud, skal de udskiftes.

6. Brændstofpumpemembranen

Inde i karburatoren findes brændstofpumpemembranen, som er ansvarlig for at pumpe brændstof fra tanken op til karburatorens doseringsområde. Før du tjekker selve membranen, skal du tjekke dækslet, der holder membranen på plads. Hvis dækslet eller skruerne, der holder det, er løse, kan der opstå en utæthed. Dette kan føre til, at overskydende brændstof spildes ud, og vigtigere, at falsk luft suges ind i karburatoren.

Problemer med selve brændstofpumpemembranen opstår ofte, når membranen ældes eller er af ringere kvalitet. Membranen skal være fleksibel for at kunne pumpe effektivt. Hvis den bliver stiv og ufleksibel, reduceres dens pumpeevne, hvilket betyder, at der ikke leveres tilstrækkeligt brændstof til motoren, især ved høje omdrejninger. En stiv eller beskadiget membran skal udskiftes.

7. Blokeringer i brændstofkanalerne (Veins)

Karburatoren har et netværk af fine kanaler ('veins' eller dyser), hvorigennem brændstoffet strømmer. Selvom et brændstoffilter sidder i tanken, kan selv små partikler, der slipper igennem, potentielt forårsage blokeringer i disse meget smalle kanaler, især længere inde i karburatoren, hvor kanalerne bliver mindre.

En delvis eller fuldstændig blokering i disse kanaler kan begrænse brændstofstrømmen alvorligt og forårsage, at motoren mister kraft eller stopper helt. Hvis du mistænker en blokering, er den bedste fremgangsmåde at adskille karburatoren og forsigtigt rense brændstofkanalerne. Dette gøres typisk ved at blæse trykluft igennem dem eller bruge en specifik karburatorrens.

8. Doseringsmembranen

Doseringsmembranen (Metering Diaphragm) sidder også inde i karburatoren og er ansvarlig for at regulere den korrekte mængde brændstof, der kommer ind i karburatorens doseringsområde. Når brændstof bruges fra reservoiret under membranen, trækkes membranen ned af det skabte vakuum, hvilket løfter en arm, der igen åbner en ventil (doseringsnålen) og tillader mere brændstof at strømme ind.

Hvis der er en utæthed eller et mellemrum mellem doseringsmembranen og dens pakning, kan falsk luft suges ind. Dette forstyrrer brændstof-luft-forholdet og kan også forhindre det nødvendige vakuum i at trække membranen ned. Uden dette vakuum fungerer doseringsnålen ikke korrekt, og brændstofstrømmen begrænses eller stoppes. Du kan ofte se lækage af brændstof fra dette område, hvis pakningen er defekt. Sørg for, at skruerne, der holder dækslet over doseringsmembranen, er stramme, og udskift pakningen og/eller membranen, hvis de er beskadigede.

9. Doseringsarmen

Doseringsarmen (Metering Lever) er en lille metalarm, der sidder over doseringsnålen. Når doseringsmembranen trækkes ned, trykker den på denne arm, som så løfter doseringsnålen for at tillade brændstof at passere. Armens vinkel er kritisk indstillet fra fabrikken.

Hvis doseringsarmen er bøjet for lavt, kan stemplet på membranen ikke nå armen effektivt nok. Dette betyder, at doseringsnålen ikke løftes højt nok til at tillade tilstrækkeligt brændstof at strømme igennem, især når motoren har brug for meget brændstof ved høje omdrejninger. Resultatet er en mager blanding og tab af kraft. Dette problem kan ofte løses ved forsigtigt at bøje doseringsarmen tilbage til den korrekte vinkel, så membranen nemt kan aktivere den.

Why does my weed eater keep losing power?
Clogged Carburetor: - Dirt or debris might be blocking the carburetor, preventing the engine from getting the right air-fuel mixture. Cleaning the carburetor can often resolve this issue. Dirty Air Filter: - A clogged air filter can restrict airflow, causing the engine to run poorly or die when you give it gas.10. jul. 2016

10. Cylinderpakningen (Barrel Gasket)

Cylinderpakningen, også kendt som 'pop-pakningen', sidder mellem cylinderen (barrel) og krumtaphuset. Denne pakning skaber en tæt forsegling mellem de to dele og er afgørende for motorens korrekte funktion. Den er typisk lavet af papir/pap eller metal.

Hvis denne pakning er beskadiget eller utæt, kan motoren suge falsk luft ind gennem utætheden, hver gang stemplet bevæger sig opad for at trække brændstof-luft-blandingen ind i cylinderen. På dette tidspunkt i cyklussen er blandingen fra karburatoren korrekt, men den ekstra luft, der suges ind via den utætte pakning, gør blandingen for mager. Dette kan få motoren til at køre dårligt, især ved høje omdrejninger, og potentielt holde op med at virke. Før du mistænker pakningen, tjek dog først, om boltene, der holder cylinder og krumtaphus sammen, blot er løse. Hvis boltene er stramme, og du har udelukket alle andre årsager, er en beskadiget cylinderpakning sandsynligvis synderen. Desværre kan en beskadiget cylinderpakning ikke repareres – den skal udskiftes.

Relateret problem: Motoren går i stå ved gasgivning

Mens brændstofmangel typisk forårsager, at motoren mister kraft eller 'kvæles' ved gasgivning, kan et tilstoppet luftfilter forårsage et lignende, men dog lidt anderledes problem: at motoren går helt i stå, når du giver gas. Hvis luftfilteret er blokeret af snavs eller støv, får motoren for lidt luft i forhold til brændstoffet. Dette skaber en for rig (fed) brændstof-luft-blanding, især ved højere omdrejninger, hvor der skal trækkes meget luft ind.

En for fed blanding kan forhindre motoren i at køre rent og få den til at 'drukne' eller simpelthen gå i stå, når du forsøger at øge hastigheden. Hvis din buskrydder går i stå, så snart du giver gas, er luftfilteret et af de første og nemmeste steder at tjekke. Er det tilstoppet, skal det renses eller udskiftes.

Ofte Stillede Spørgsmål

Q: Hvorfor kører min buskrydder fint i tomgang, men mister kraft, når jeg giver gas?
A: Dette skyldes næsten altid, at motoren får utilstrækkeligt brændstof ved høje omdrejninger. Selvom brændstofmængden er fin til tomgang, er den ikke nok, når motoren har brug for mere kraft og dermed mere brændstof.

Q: Kan brændstoftankdækslet virkelig forårsage, at motoren mister kraft?
A: Ja, absolut. Hvis ventilen i dækslet ikke fungerer korrekt, kan der dannes et vakuum i tanken, som forhindrer brændstoffet i at strømme frit til karburatoren. Dette begrænser brændstoftilførslen, især ved højt brændstofforbrug.

Q: Hvordan tjekker jeg nemmest, om brændstoffilteret er problemet?
A: Du kan visuelt inspicere filteret nede i tanken (det sidder på enden af slangen). Den hurtigste måde at teste på er dog midlertidigt at fjerne filteret (sørg for tanken er helt ren) og se, om problemet forsvinder. Hvis det gør, skal filteret udskiftes.

Q: Hvad er forskellen på, at motoren 'kvæles' (bogging down) og går i stå ved gasgivning?
A: At 'kvæles' eller miste kraft skyldes typisk for lidt brændstof (mager blanding) ved høje omdrejninger. At gå i stå kan skyldes for lidt luft (fed blanding), f.eks. på grund af et tilstoppet luftfilter. Selvom symptomerne kan minde om hinanden (problemer ved gasgivning), er årsagen og den præcise motortilstand forskellig.

At diagnosticere problemer med en buskrydder, der mister kraft, kræver systematisk fejlfinding. Ved at gennemgå de ovennævnte punkter trin for trin, startende med de nemmeste (brændstoftankfilter, dæksel, synlige slanger) og bevægende sig mod de mere komplekse (karburatorjustering, indre karburatordele, pakninger), kan du ofte finde og løse årsagen til problemet og få din buskrydder til at køre optimalt igen.

Kunne du lide 'Hvorfor mister din buskrydder kraft?'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.

Go up