Skærmtid: Anbefalinger og Gode Råd

10 år ago

Rating: 3.96 (892 votes)

I en verden, hvor skærme er allestedsnærværende, fra vores lommer til vores stuer, er det blevet et centralt spørgsmål for mange, hvor meget tid der egentlig er passende at bruge foran en skærm. Sundhedsstyrelsen har imødekommet denne usikkerhed med nye anbefalinger, der tilbyder en rettesnor for at finde en sund balance mellem den digitale verden og de mange andre vigtige aspekter af livet, såsom socialt samvær, søvn og fysisk aktivitet.

Hvordan kommer man af med skærmtid?
TIPS TIL HVAD DU KAN GØRE FOR AT NEDBRINGE DIT SKÆRMFORBRUG1Bemærk hvad der sker i situationen. ...2Få telefonen ud af soveværelset. ...3Læg telefonen et fast sted i stedet for at have den lige ved siden af dig. ...4Gør det til et bevidst valg, når du er på skærmen. ...5Overvej hvad du i stedet vil bruge tid på? ...6Sæt begrænsninger på

Disse anbefalinger er designet til at hjælpe både forældre og voksne med at navigere i et landskab, hvor skærmen bruges til et utal af formål, og hvor grænsen mellem gavnlig brug og potentielt skadeligt overforbrug kan være uklar. Tendensen peger på, at mange af os bruger mere tid, end godt er, og selvom mange har et fornuftigt forhold til skærme, er der et stort behov for klare retningslinjer. Sundhedsstyrelsens råd flugter med internationale anbefalinger fra organisationer som WHO, hvilket understreger relevansen og nødvendigheden af at forholde sig aktivt til sit skærmforbrug.

Indholdsfortegnelse

Sundhedsstyrelsens Konkrete Anbefalinger for Skærmtid

For at give en klar rettesnor har Sundhedsstyrelsen udstedt specifikke tidsanbefalinger baseret på alder. Disse anbefalinger skal ses som vejledende, men de giver et stærkt udgangspunkt for at vurdere sit eget og sine børns skærmbrug.

  • Små børn under to år: Skærmtid bør undgås, medmindre det sker i aktivt samvær med en voksen. Dette understreger vigtigheden af menneskelig interaktion for den helt tidlige udvikling.
  • Børn mellem 2-4 år: Bør højst bruge én time på skærm om dagen. Denne aldersgruppe er i en kritisk fase af udvikling, hvor for meget passiv skærmtid kan have negative konsekvenser.
  • Børn og unge op til 17 år: Anbefalingen ligger på højst én til to timer dagligt i fritiden, afhængigt af alder. Jo yngre barnet er, jo tættere bør man holde sig til den lavere grænse.
  • Voksne over 18 år: Bør højst bruge tre timer på skærmen i fritiden. Dog pointeres det, at mindre er bedre. Dette tidsrum dækker passivt forbrug som sociale medier, spil og underholdning, og ikke nødvendigvis skærmtid relateret til arbejde eller uddannelse.

Det er vigtigt at huske, at disse tidsangivelser er en rettesnor. Den vigtigste pointe er at sikre, at skærmbruget ikke fortrænger andre essentielle aktiviteter. Sundhedsstyrelsen understreger, at selvom der stadig mangler konkret evidens på alle områder af skærmbrug, følges ny viden tæt, og anbefalingerne er baseret på den bedst tilgængelige indsigt.

Hvorfor er det Så Svært at Skrue Ned for Skærmen?

Mange af os har et ønske om at bruge mindre tid på skærmen, men oplever, hvor svært det kan være. En stor del af forklaringen ligger i vores hjernes belønningssystem. Når vi scroller gennem feeds, spiller spil eller ser underholdende videoer, udløses dopamin. Dopamin er et signalstof, der er forbundet med belønning og velvære, og det skaber et ønske om at gentage den handling, der udløste det – et såkaldt dopamin-rush. App-udviklere er dygtige til at udnytte dette ved at skabe funktioner som autoplay og notifikationer, der konstant tilbyder nye muligheder for et hurtigt dopamin-fix.

Denne konstante og hurtige belønning fra skærmen vænner hjernen til et højt tempo af nydelse. Dette kan have den uheldige effekt, at aktiviteter, der giver belønning i et langsommere tempo – som at læse en bog, lave mad eller dyrke en hobby – pludselig føles mindre tilfredsstillende. Vi mister simpelthen tålmodigheden til at vente på den dybere, mere vedvarende følelse af velvære, som disse aktiviteter kan give. Skærmen bliver dermed ikke kun en tidsrøver, men kan også underminere vores evne til at nyde det almindelige hverdagsliv og de naturlige belønninger, det tilbyder.

Negative Konsekvenser af For Meget Skærmtid, Især for Børn

Debatten om børns skærmtid er intens, og forskning peger på en række negative effekter, særligt i de tidlige udviklingsår. Der er en tydelig sammenhæng mellem et højt skærmforbrug og udfordringer i barnets udvikling.

Hvad er problemet med skærmtid?
Konsekvenser ved for meget skærmtid: Man kan se en sammenhæng mellem barnets udvikling og brugen af skærm i de første mange år af barnets liv. Børn, som ser for meget skærm, kan opleve problemer med søvn, koncentration og indlæringsvanskeligheder, bl. a. i form af begrænset sprogtilegnelse.

Påvirkning på Søvn, Koncentration og Indlæring

Børn, der bruger for meget tid foran skærmen, kan opleve problemer med søvn, hvilket er essentielt for både fysisk og mental udvikling. Derudover kan for højt skærmbrug føre til koncentrationsbesvær og indlæringsvanskeligheder. Dette kan blandt andet ses i form af begrænset sprogtilegnelse, da skærmen ofte erstatter den nødvendige interaktion med levende mennesker.

Sproglig Udvikling

Et særligt bekymrende område er sprogudviklingen. Når børn bruger skærmen i stedet for at lege, tale og interagere med andre, mister de vigtige muligheder for at udvikle deres sprog. De møder ikke et varieret og rigt sprog i samme omfang, får færre ord at lege med og øver sig mindre i at forhandle, fortælle og udtrykke sig. Det sociale, levende sprog, der opstår i kontakten med et levende menneske, er afgørende, og dette går tabt med overdreven skærmtid. Forskning indikerer, at børn med et højt medieforbrug (mere end 2 timer dagligt) i det første leveår har en markant højere risiko (6 gange højere) for sproglige udfordringer.

Fysiske og Kognitive Konsekvenser

Der er forskning, der tyder på en sammenhæng mellem skærmforbrug og hjernens udvikling, herunder områder relateret til sprog. Store mængder skærmtid kan potentielt medføre fysiske ændringer i hjernen.

Passivt indhold, som mange børnevideoer på streamingtjenester, hvor barnet sidder stille og modtager en hurtig strøm af underholdning uden at skulle interagere eller tænke aktivt, kan have en række negative konsekvenser. Ud over inaktivitet, der kan føre til overvægt og på sigt diabetes, kan det give udfordringer med opmærksomhed, evnen til at lære, lavere selvtillid, dårligere hukommelse, ringere selvregulering og endda begrænsede legeevner. Skærmen stjæler simpelthen tid fra mere udviklende aktiviteter.

Negative Effekter Overstiger Positive

Overordnet set er der flere negative end positive effekter ved børns skærmbrug i alderen 2-6 år. De negative effekter forstærkes betydeligt, jo mere tid barnet bruger foran skærmen dagligt. Dette er grunden til, at anbefalinger fra WHO og nationale myndigheder er så restriktive for de yngste aldersgrupper.

Kan Skærmtid Være Positivt?

Selvom fokus ofte er på de negative aspekter, findes der også få, potentielle positive effekter af skærmtid for børn, dog kun under helt specifikke forhold.

Hvad er gennemsnittet af skærmtid?
Hvor lang tid bruger vi i gennemsnit på skærmen gennem livet? Et normalt skærmforbrug varierer afhængigt af alder og livsstil. For voksne ligger den gennemsnitlige daglige skærmtid på cirka 5-7 timer, mens unge ofte bruger mere end 7 timer om dagen på diverse skærme.

Sproglige Fordele (Under Forudsætning)

I visse tilfælde kan børn opfange nye ord og vendinger, for eksempel engelske udtryk fra spil eller videoer. De kan også blive hurtigere til at benævne ting, hvilket på sigt kan have en positiv indvirkning på læseevnen. Disse effekter opstår dog kun, hvis indholdet er passende for aldersgruppen, lærerigt, og vigtigst af alt, hvis det opfordrer til dialog og handling med de voksne eller andre børn omkring barnet.

Udvikling af Digitale Færdigheder

Interaktion med apps og digitale medier kan indirekte hjælpe børn med at udvikle færdigheder, der bliver nødvendige i en teknologibaseret fremtid. Dette er en uundgåelig del af den verden, de vokser op i.

Hvad er 'Godt' Skærmindhold?

Det er afgørende, *hvad* børn ser på. Aktivt, kreativt, interagerende og alderssvarende indhold er langt mere udbytterigt end passivt forbrug. Godt indhold giver mulighed for social interaktion, foregår i et roligt tempo og kobler sig gerne til verden uden for skærmen for at give et læringsmæssigt eller kreativt udbytte. Eksempler kunne være apps, der lader børn skabe noget, som tegne- eller musikapps, eller apps som Book Creator, hvor de kan optage lyd, tage billeder og 'skrive' en bog.

Voksenrollen er Afgørende

Den voksnes rolle – hvad enten det er forældre eller pædagoger – er ekstremt vigtig. Aktive, interesserede voksne, der ser med, taler om indholdet og hjælper børnene med at forholde sig til det, er afgørende for, om barnet får et positivt udbytte. Den voksne bør også aktivt vælge det indhold, barnet præsenteres for. Voksne fungerer som rollemodeller; hvis voksne selv vælger skærmen fra, laver tydelige aftaler og tilbyder skærmen som ét af flere muligheder for afslapning, er det en beskyttende faktor for barnet.

Konkrete Tips til at Reducere Skærmbrug

At genvinde kontrollen over sin skærmtid kræver bevidsthed og handling. Her er en række tips, baseret på anbefalingerne, der kan hjælpe dig med at nedbringe dit forbrug:

  1. Bliv Bevidst om Dit Mønster: Første skridt er at observere, hvornår og hvorfor du griber ud efter telefonen eller tabletten. Er det kedsomhed, stress, overspringshandling eller afslapning? At kende dit mønster gør det nemmere at ændre. Tjek din telefons indstillinger for at se din faktiske daglige skærmtid.
  2. Fjern Skærmen fra Soveværelset: Hvis telefonen er det første og sidste, du ser på, kan det forstyrre søvnen og sætte tonen for dagen. Køb et almindeligt vækkeur og lad telefonen blive uden for soveværelset.
  3. Giv Skærmen en Fast Plads: Undgå at have telefonen liggende lige ved siden af dig konstant. Lav en vane med at lægge den et bestemt sted, f.eks. i en skål i entreen, når du kommer hjem. Hvis du skal bruge den, hent den bevidst og læg den tilbage bagefter.
  4. Træf et Bevidst Valg: I stedet for at falde automatisk i skærmen, stil dig selv spørgsmålet: Hvad har jeg mest lyst til lige nu? At se en serie, læse, lytte til podcast eller bruge telefonen? Træf et aktivt valg. Hvis valget ikke er skærmen, læg den da væk i et andet rum.
  5. Planlæg Alternativer: Hvad vil du i stedet bruge den sparede skærmtid på? Socialt samvær? En hobby? At læse en god bog? At have konkrete alternativer klar gør det nemmere at vælge skærmen fra.
  6. Sæt Tidsbegrænsninger: De fleste smartphones har indbyggede funktioner til at sætte daglige tidsbegrænsninger på specifikke apps som spil eller sociale medier. Brug disse værktøjer til at hjælpe dig med at overholde dine mål. (Eksempel: iPhone: Indstillinger > Skærmtid > Apptidsgrænser. Samsung: Indstillinger > Digital balance).

Ved at implementere disse skridt kan du gradvist blive mere bevidst om dine vaner og begynde at ændre dem. Over tid kan dette hjælpe med at 'resette' dit dopaminsystem, så du igen kan genvinde glæden ved de naturlige belønninger, som livet uden for skærmen tilbyder – en god roman, en hyggelig aften med venner eller en tur i naturen. Det handler om at lade dig selv styre skærmen, i stedet for omvendt.

Skærmtid Anbefalinger i Oversigt

Her er en opsummering af Sundhedsstyrelsens anbefalinger:

AldersgruppeAnbefalet Maks. Skærmtid (Fritid)Bemærkninger
Under 2 årUndgåsKun i aktivt samvær med voksen
2-4 årHøjst 1 time/dagInkluderer både passivt og aktivt indhold
Børn/unge op til 17 årHøjst 1-2 timer/dagAfhængig af alder, mindre for de yngste
Voksne over 18 årHøjst 3 timer/dagMindre er bedre; ekskl. arbejds-/studierelateret

Ofte Stillede Spørgsmål om Skærmtid

Baseret på den fremlagte information, kan vi besvare nogle hyppige spørgsmål:

Hvor meget skærmtid burde man have ifølge Sundhedsstyrelsen?
Ifølge Sundhedsstyrelsen bør børn under 2 år undgå skærmtid (medmindre aktivt med voksen), 2-4-årige højst have 1 time dagligt, børn/unge op til 17 år højst 1-2 timer dagligt i fritiden (afhængigt af alder), og voksne over 18 år højst 3 timer dagligt i fritiden (mindre er bedre).

Er der skrevet en bog om Lee Miller?
Forlagsbeskrivelse af The Lives of Lee Miller af Antony Penrose. Described by the Sunday Times as 'a fascinating revelation of an adventurous and protean spirit', this biography is the inspiration behind the 2024 film Lee, starring Kate Winslet as Lee Miller.

Hvad er problemet med for meget skærmtid for børn?
For meget skærmtid for børn kan føre til problemer med søvn, koncentration, indlæringsvanskeligheder (især sproglige), potentielle fysiske ændringer i hjernen, inaktivitet (risiko for overvægt/diabetes), opmærksomhedsudfordringer, lavere selvtillid, dårligere hukommelse, ringere selvregulering og begrænsede legeevner. De negative effekter overstiger de positive, især ved højt forbrug.

Kan skærmtid påvirke børns sprog negativt?
Ja, i høj grad. For meget skærmtid kan begrænse barnets muligheder for at øve sig i at tale og interagere med andre, hvilket er essentielt for sprogudviklingen. Børnene møder et mindre varieret sprog, får færre ord og øver sig mindre i at forhandle og fortælle, hvilket resulterer i mangel på det sociale, levende sprog.

Kan skærmtid også have positive effekter for børn?
Ja, men kun få og under særlige betingelser. Børn kan opfange nye ord (f.eks. engelske) og potentielt blive hurtigere til at benævne ting. Interaktion med apps kan også hjælpe med at udvikle digitale færdigheder. Disse positive effekter kræver dog alderssvarende, lærerigt, interagerende indhold, der opfordrer til dialog og handling med voksne, samt aktiv vokseninddragelse.

Hvad er godt skærmindhold for børn?
Godt indhold er aktiverende, kreativt, interagerende, alderssvarende og foregår i et roligt tempo. Det bør give mulighed for social interaktion og gerne koble sig til aktiviteter uden for skærmen. Eksempler inkluderer apps, der lader børn skabe noget (tegning, musik) eller lave 'bøger'.

Hvordan kan man selv reducere sit skærmforbrug?
Man kan starte med at blive bevidst om sine vaner, fjerne skærmen fra soveværelset, give den en fast plads væk fra umiddelbar rækkevidde, træffe bevidste valg om, hvordan man bruger sin tid, planlægge alternative aktiviteter til skærmtid, og bruge indbyggede tidsbegrænsninger på apps.

Ved at forholde sig aktivt til disse anbefalinger og tips kan man arbejde hen imod en sundere balance med skærmen og sikre, at den tjener os, i stedet for at vi bliver dens fange.

Kunne du lide 'Skærmtid: Anbefalinger og Gode Råd'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.

Go up