Lykke-Per: Søgen efter sig selv

8 år ago

Rating: 4.84 (7001 votes)

Henrik Pontoppidans store roman Lykke-Per er et af dansk litteraturs mest betydningsfulde og komplekse værker. Den skildrer hovedpersonen, Per Sidenius', ambitiøse og tumultariske rejse gennem det moderne Danmark i slutningen af 1800-tallet. Romanen, der oprindeligt udkom i otte små bind mellem 1898 og 1904 og siden blev gennemskrevet og samlet i 1918, er ikke blot en udviklings- og dannelsesroman, men også et omfattende tidsbillede, der udforsker dybe spørgsmål om identitet, lykke, skæbne og samfundets forandringer.

Værket er komplekst, og derfor kan det være svært at udpege et enkelt, entydigt budskab. Fokuserer vi på de centrale tematikker omkring identitet og lykke, kan vi dog udlede det budskab, at det enkelte menneske må konfrontere sig med sin egen baggrund, finde sin egen sande identitet og dermed, potentielt, opnå en form for lykke – dog ikke nødvendigvis den lykke, verden tilbyder eller forstår.

Indholdsfortegnelse

Hvad handler Lykke-Per om?

Romanen følger Peter Andreas Sidenius, en præstesøn fra Vestjylland, der bryder med sit strengt religiøse barndomshjem og rejser til København for at studere til ingeniør. Han er drevet af en stærk ambition om at erobre verden, realisere store teknologiske projekter og overvinde sin fortid og sin slægts 'tunge arv'. Pers vej fører ham ind i forskellige miljøer: den polytekniske verden, det kulturelle og radikale København og de pengestærke jødiske kredse, hvor han møder den rige og intelligente Jakobe Salomon, som han forlover sig med. Han foretager en dannelsesrejse til udlandet, men vender desillusioneret tilbage til Danmark. Efter at have opgivet sine store ingeniørdrømme og brudt med Jakobe og det københavnske liv, vender Per tilbage til provinsen, først til Østjylland og siden til det karrige Thy, hvor han søger en anden form for tilværelse og lykke i isolation.

Lykke-Per og "Den nye Tid"

Lykke-Per er dybt forankret i sin samtid, 'Den nye Tid', som Pontoppidan selv kaldte den. Denne periode var præget af en voldsom modernitet – industrialisering, urbanisering, teknologisk udvikling, politiske opbrud og nye ideologiske strømninger. Per Sidenius inkarnerer mange af disse forandringer og stræbelser. Han er ingeniøren, 'den nye tids' profession, i modsætning til præsten, traditionens figur. Hans store projekt – en verdenshavn på Jyllands Vestkyst og udnyttelse af bølge- og vindenergi – er et symbol på den polytekniske modernitets ambition om at beherske naturen og skabe fremskridt.

Pers møde med moderniteten: Tre veje

Pers livsrejse kan ses som en odyssé gennem tre forskellige former for modernitet, som han møder og til sidst forkaster i sin søgen efter et 'hjemsted' og en autentisk tilværelse:

Den polytekniske drøm og dens fald

Per ankommer til København med en klar vision: at blive en succesfuld ingeniør og realisere sit store projekt. Han tror, at vejen til lykke og anerkendelse går gennem teknologisk fremskridt og materiel succes. Han søger støtte hos etablerede autoriteter som ingeniøroberst Bjerregrav og finansfolk som Max Bernhardt og vekselerer Herløv, samt gennem sit forhold til den velhavende Jakobe Salomon og hendes fader, grosserer Salomon. Han ser ægteskabet med Jakobe som en strategisk alliance, der kan give ham de nødvendige 'netværk' og økonomiske midler til at realisere sine planer. Men Per møder modstand og skuffelser. Hans projekt afvises af tekniske autoriteter, finanskapitalen er tøvende eller har skjulte motiver, og han nægter at gå på kompromis med sin vision, da Salomons konsortium kræver indrømmelser. Per indser, at verden er mere kompleks og styret af andre kræfter end ren rationalitet og ambition. Hans store ingeniørdrøm strander, og hans tro på den polytekniske modernitet som vejen til lykke svinder.

Det kulturelle København og dets faldgruber

Samtidig med sin tekniske karriere bevæger Per sig i det kulturelle og intellektuelle miljø i København, især omkring cafeen 'Gryden', hvor han møder 'De Uafhængige' – en gruppe kunstnere, forfattere og intellektuelle, der repræsenterer den kulturelle modernitet og det radikale gennembruds idéer. Her møder han figurer baseret på virkelige personer som Georg Brandes (Nathan) og andre bohemer. Per tiltrækkes af deres frihedsidealer og kritik af det borgerlige samfund og præsteskabet. Han beundrer Nathan for hans evne til at rydde op i gamle tankemønstre. Men også dette miljø skuffer ham. Han ser dekadence, konformitet og en mangel på sammenhæng mellem liv og lære. Han opfatter kunstnere som "Nationens Kæledægger", der driver et "hysterisk Afguderi med Naturen", ligesom præsterne gør med det hinsidige. De mangler den 'egentlighed', Per søger. Han indser, at den kulturelle frihed er udartet til uansvarlig individualisme, der ikke fører til sand lykke eller et autentisk 'selv'.

Traditionen og den sekulariserede tro

Efter bruddet med København søger Per tilbage til provinsen. Han håber at finde et 'hjemsted' eller et 'naturligt voksested' i den traditionelle verden, han forlod. Han opholder sig på en herregård og møder forskellige former for kristendom, repræsenteret ved pastor Blomberg (grundtvigianisme) og pastor Fjalting (pietisme/vækkelse). Han søger mening og 'egentlighed' i troen, som han ikke fandt i modernitetens ideologier. Men han opdager, at også traditionen er blevet påvirket af moderniteten; religionen er sekulariseret og mangler den oprindelige kraft og konsekvens. Blombergs grundtvigianisme er blevet et 'hyggeligt Hverdagsevangelium' uden alvor, mens Fjaltings strenge vækkelse fører til mørke og selvmord. Per indser, at han heller ikke hører hjemme i disse sekulariserede former for tro. Han konkluderer, at overalt hvor han har søgt Gud, har han kun fundet sig selv. For den, der er blevet sig sit 'selv' bevidst, er en Gud overflødig.

Søgen efter egentlighed og ensomhed

Da Per forkaster modernitetens tre veje, søger han en anden form for tilværelse. Han trækker sig tilbage til den yderste klitrække i det fattige og isolerede Thy. Her, i fuldkommen ensomhed, håber han at finde den højeste menneskelykke: at blive sig sit eget 'selv' fuldt og klart bevidst. Dette er en søgen efter egentlighed i afholdenhed, langt fra samfundets krav og forventninger. Thy, som et 'tidsløst nowhere', bliver symbolet på et sted uden for modernitetens rum og tid, hvor Per kan konfrontere sig selv. Hans endelige 'lykke' findes ikke i succes eller fællesskab, men i isolation og selvindsigt. Dette standpunkt er radikalt, fordi det placerer autenticitet uden for det moderne samfund, og tragisk, fordi det gør en sådan tilværelse umulig som praktisk livsform.

Lykke, skæbne og "den sideniuske arv"

Romanens titel, Lykke-Per, er kompleks og diskutabel. Pontoppidan selv udtalte, at navnet blot skulle 'anslaa en let Eventyrstemning', og at det ikke nødvendigvis skulle forstås ironisk, selvom Pers skæbne bliver tragisk. Romanen leger med dobbeltbetydningen af 'lykke': at have lykke (held, ydre omstændigheder) og at være lykkelig (indre tilstand). Per har held i begyndelsen, men hans jagt på ydre succes fører ikke til indre lykke. Konflikten mellem disse to former for lykke er central for hans ulykke.

En anden central konflikt er Pers kamp mod 'den Sideniuske arv' – den tunge, religiøse og indadvendte arv fra hans fædrene slægt. Han ser sin opvækst som en byrde, han må overvinde for at realisere sig selv. Hans 'fikse idé' om at være forbyttet – en bortført kongesøn eller et zigeunerbarn – er et udtryk for hans ønske om at bryde fri af denne arv og skæbne. Pontoppidan udvider dette til en national skala: den sideniuske arv er også Danmarks ulykkelige skæbne. Romanen antyder en naturalistisk determinisme, hvor arv og baggrund spiller en afgørende rolle for individets skæbne. Udviklingen 'går sin Gang uden at spørge om Forlov', og mennesket må tilpasse sig. Politik har kun begrænset indflydelse på retningen, kun på hastigheden.

Ægteskabet ses i romanen som en mulighed for at bryde arvens nødvendighed. Per forsøger strategisk at bruge sit forhold til Jakobe til at fremme sine ambitioner. Men hans syn på kærlighed og ægteskab er splittet mellem det strategiske og det romantiske. Hans forhold til Francisca og den tyske 'Rødtop' viser en søgen efter en anden form for forbindelse, men disse forhold er uforenelige med hans 'Livsmaal'.

Selvmord og livslede i romanen

Romanen indeholder flere skildringer af selvmord – mæcenen Neergaard, løjtnant Iversen og pastor Fjalting – alle knyttet til konflikter mellem ægteskab/kærlighed og livslede. Disse selvmord fungerer som en mørk understrøm i romanen og afspejler en dyb eksistentiel krise. Per selv overvejer selvmord, da han føler sig som 'det ubrugeligste Menneske paa Jorden, en ulykkelig Halvmand'. Hans overvejelser viser hans kamp med livsleden og følelsen af afmagt, men han vælger i sidste ende en anden vej – isolation og selvfornægtelse – som sin form for 'afslutning'.

Pontoppidans naturalisme og syn på identitet

Pontoppidans stil i Lykke-Per er præget af naturalisme – en nøgtern og objektiv skildring af virkeligheden, ofte med fokus på arv, miljø og determinisme. Dette afspejles i hans syn på identitet. For Pontoppidan, eller i hvert fald for den Per, han skildrer i romanens afslutning, er identitet noget fast og stedbundent, knyttet til en indre kerne eller et 'selv', der skal findes eller 'slå rod'. Han bruger metaforer som at 'slå rod' (botanisk, stedbundet) og at 'skifte ham' (zoologisk, kontinuitet trods ydre forandring) til at beskrive denne proces. Men han afviser tanken om en fleksibel identitet, hvor man har mange 'jeg'er' eller roller, der kan skiftes ud. Han ser dette som en form for uegentlighed eller mangel på karakter, et 'mand uden faste egenskaber'. Dette står i kontrast til moderne sociologiske syn på identitet som noget flydende og konstrueret. Pers ulykke ligger dels i, at hans ideal om et fast 'selv' ikke passer ind i modernitetens flygtige verden.

Lykke-Pers død

I romanens afslutning dør Per Sidenius af den samme kræftsygdom, som hans far døde af. Dette understreger den naturalistiske tanke om arv og skæbne; selv i døden indhenter 'den sideniuske arv' ham. Hans død er ikke en dramatisk begivenhed, men snarere en stille afslutning på en livslang søgen, der endte i isolation.

Ofte stillede spørgsmål om Lykke-Per

Her besvarer vi nogle almindelige spørgsmål om Henrik Pontoppidans roman Lykke-Per baseret på den foreliggende analyse:

SpørgsmålSvar
Hvad er budskabet i Lykke-Per?Et centralt budskab er, at individet må finde sin egen identitet uafhængigt af ydre forventninger for at opnå en form for lykke, selvom denne lykke kan adskille sig væsentligt fra samfundets definition af succes og velstand. Romanen kritiserer samtidig modernitetens overfladiskhed.
Hvorfor hedder filmen Lykke-Per?Filmen fra 2018 er baseret på Henrik Pontoppidans roman og har taget titel direkte fra bogen. Titlen stammer fra et tilnavn, Per får i romanen, og den spiller på en ironisk eller tvetydig betydning af lykke i forhold til Pers skæbne.
Hvad døde Henrik Pontoppidan af?Den medfølgende tekst nævner, at Henrik Pontoppidan skrev sit testamente kort før sin død i 1943, men den angiver ikke en specifik dødsårsag for forfatteren selv. Teksten nævner dog, at romanfiguren Lykke-Per dør af den samme kræftsygdom som sin far, hvilket knytter an til romanens tematik om arv.
Hvad er konflikten i Lykke-Per?Den primære konflikt er Lykke-Pers indre kamp mellem hans ambitioner om ydre succes og anerkendelse i 'Den nye Tids' modernitet (polyteknisk, kulturel, økonomisk) og hans dybere søgen efter et autentisk 'selv' og egentlighed. Han er også i konflikt med sin baggrund ('den Sideniuske arv') og de forskellige samfundsmiljøer, han møder.
Hvem er Lykke-Per?Lykke-Per er hovedpersonen i romanen, Peter Andreas Sidenius. Han er en ambitiøs, intelligent og rastløs ung mand, der bryder med sin præsteslægt og forsøger at skabe sig en karriere som ingeniør og opfinder i det moderne Danmark.
Hvem er Jakobe Salomon?Jakobe Salomon er en central kvindelig figur i romanen. Hun er datter af en rig jødisk grosserer i København. Hun er intelligent, stærk og frigjort. Per forlover sig med hende, dels af kærlighed, dels for at opnå adgang til hendes families midler og netværk, men deres forhold er komplekst og ender med et brud.

Gennem Pers skæbne tegner Pontoppidan et kritisk portræt af det moderne samfund og dets værdier. Romanen er en dyb og vedkommende udforskning af, hvad det betyder at være menneske, at søge sin plads i verden og at definere sin egen lykke og identitet i en tid præget af hastige forandringer.

Kunne du lide 'Lykke-Per: Søgen efter sig selv'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Litteratur.

Go up