Kunsten at græde i kor: Temaer & Analyse

9 år ago

Rating: 4.57 (9987 votes)

Erling Jepsens roman ”Kunsten at græde i kor” fra 2002 markerede et betydningsfuldt gennembrud for forfatteren. Bogen er en dybtgående og ofte ubehagelig skildring af en familie i det sønderjyske, hvor facaden skjuler mørke hemmeligheder og dysfunktionelle dynamikker. Romanen er beskrevet som en tragikomisk fortælling, men med en klar vægt på det tragiske og de alvorlige konsekvenser af familiens indre liv.

Hvor er Kunsten at græde i kor optaget henne?
Frygtelig lykkelig og andre film indspillet i Tønder Det drejer sig om Kunsten at græde i kor, som Peter Schønau Fog filmatiserede i 2007, og Frygtelig lykkelig, som Henrik Ruben Genz omsatte til levende billeder i 2008. Begge foregår og er optaget on location i Højer.

Historien centrerer sig om en lille familie bestående af far, mor, storesøsteren Sanne og romanens fortæller, den kun 11-årige Allan. Det bliver hurtigt klart for læseren, at alt ikke er, som det burde være i dette hjem. Familiens overhoved, faren, er en kompleks og forstyrret karakter. Han skildres som psykisk uligevægtig og en mester i kalkuleret følelsesafpresning. Hans primære krav er, at hele familien konstant må arbejde sammen for at sikre hans egen lykke og velvære. Dette skaber et enormt pres og en forvrænget virkelighed for familiemedlemmerne, især for børnene.

Indholdsfortegnelse

Børnenes umulige byrde

Børnene i familien, Sanne og især Allan, påtager sig en næsten umulig rolle. De føler et stærkt ansvar for at få familien til at fungere, hvilket i praksis betyder at holde faren glad og tilfreds. Dette ansvar vejer tungt på deres unge skuldre og tvinger dem ind i situationer, der er langt fra en normal barndom. Storesøsteren Sanne har en særlig byrde; hun sover med faren, når han er ked af det. Den 11-årige Allan, på trods af sin unge alder og sunde barnelogik, forsøger at rationalisere og forklare Sanne, at det er nødvendigt at gøre far glad, selvom han inderst inde fornemmer, at noget er dybt forkert ved situationen.

Allans egen rolle i at holde faren ovenpå er ligeledes hjerteskærende. Faren holder sentimentale taler ved diverse begravelser i byen, og Allan har lært en specifik teknik: han lader tårerne trille på kommando. Denne evne til at græde i kor med farens stemning får talerne til at virke endnu mere rørende og effektfulde over for byens folk. Allan bliver således en aktiv medspiller i farens emotionelle manipulation af omverdenen. Situationen spidser til, da der bliver langt mellem begravelserne. Den arme dreng føler sig presset til at finde nye måder at "præstere" på, så faren ikke mister sit selvværd. Denne del af historien er central og giver romanen dens titel, idet Allan mestrer kunsten at græde i kor for at opretholde farens facade og familiens skrøbelige ligevægt.

Romanens centrale temaer

”Kunsten at græde i kor” dykker ned i flere tunge og vigtige temaer. Et af de mest fremtrædende er dysfunktionelle familiemønstre. Romanen blotlægger, hvordan en familie kan blive fanget i et destruktivt mønster, hvor et enkelt medlems psykiske uligevægt dominerer og skader alle andre. Farens manipulationer og børnenes tvungne medvirken viser en ekstrem form for familiær dysfunktion.

Et andet centralt tema er psykisk sygdom og dens konsekvenser for de pårørende. Faren lider tydeligvis af alvorlige psykiske problemer, som ikke adresseres eller behandles. I stedet bliver hans sygdom et redskab til kontrol og manipulation, der får ødelæggende effekter på hans kone og børn.

Er Kunsten at græde i kor autofiktion?
Kunsten at græde i kor er delvist baseret på Jepsens egen barndom. Derfor kan du analysere den som et eksempel på autofiktion.

Måske det mest rørende og centrale tema er barnets håndtering af psykisk uligevægtige omgivelser. Romanen er fortalt fra Allans perspektiv, hvilket giver et unikt indblik i, hvordan et barn forsøger at forstå og navigere i en verden, der er præget af voksnes svigt og forstyrrelser. Allans forsøg på at rationalisere, hans loyalitet over for faren på trods af det forkerte i situationerne, og hans udvikling af overlevelsesmekanismer som den iscenesatte gråd, er kernen i fortællingen. Det er en barsk skildring af tabt uskyld og et barns desperate forsøg på at skabe mening i et kaotisk univers.

Autobiografi og autofiktion

Erling Jepsen har åbent fortalt, at ”Kunsten at græde i kor” har stærke selvbiografiske træk. Han har ikke lagt skjul på, at romanen er delvist baseret på hans egen barndom. I et citat forklarer han sin skriveproces: ”Jeg har engang læst, at hvis man vil skrive en roman, skal man ikke kigge ud i verden. Man skal kigge lige der, hvor man selv står, og så grave. Grave dybt.” Denne proces resulterede i et meget personligt og ”rimelig heftigt” materiale. For at kunne håndtere det intense stof og for at gøre det udholdeligt for sig selv, valgte Jepsen at anvende humor, selvom romanens overordnede tone er tragisk. Han beskriver det selv som et forsøg på at skrive en selvbiografi, men kalde det en roman.

På grund af denne tætte forbindelse til forfatterens eget liv, kan romanen analyseres som et eksempel på autofiktion. Autofiktion er en litterær genre, der blander elementer fra selvbiografien og fiktionen. Forfatteren bruger sit eget liv som udgangspunkt, men bearbejder og former materialet med fiktionens virkemidler. I ”Kunsten at græde i kor” giver dette en særlig autenticitet og intensitet til skildringen af den dysfunktionelle familie og barnets oplevelser.

Anerkendelse og filmatisering

Romanens gennemslagskraft og vigtighed understreges af dens store succes. ”Kunsten at græde i kor” blev filmatiseret i 2007, hvilket vidner om historiens dramatiske potentiale og evne til at berøre et bredere publikum. Filmatiseringen blev ligeledes godt modtaget og vandt adskillige både danske og internationale filmpriser. Dette viser, at romanens temaer og den stærke fortælling resonerede dybt hos både læsere og filmanmeldere.

Ofte stillede spørgsmål om Kunsten at græde i kor

Hvad er romanens primære tema?
Romanens primære temaer er dysfunktionelle familiemønstre, psykisk sygdom og især barnets håndtering af psykisk uligevægtige omgivelser.

Hvad er temaet i Kunsten at græde i kor?
Romanens primære temaer er dysfunktionelle familiemønstre, psykisk sygdom og ikke mindst barnets håndtering af psykisk uligevægtige omgivelser. Romanen er stærkt selvbiografisk, hvad Erling Jepsen ikke har lagt skjul på: “Jeg har engang læst, at hvis man vil skrive en roman, skal man ikke kigge ud i verden.

Er romanen selvbiografisk?
Ja, romanen er stærkt selvbiografisk og delvist baseret på Erling Jepsens egen barndom.

Kan romanen kaldes autofiktion?
Ja, da romanen blander elementer fra forfatterens eget liv med fiktionens virkemidler, kan den analyseres som et eksempel på autofiktion.

Hvornår udkom romanen?
Romanen udkom i 2002.

Er bogen filmatiseret?
Ja, bogen blev filmatiseret i 2007 og vandt flere priser.

Sammenfattende er ”Kunsten at græde i kor” en barsk, men nødvendig læseoplevelse. Den tvinger læseren til at konfrontere svære emner som overgreb, manipulation og konsekvenserne af psykisk sygdom set fra et barns sårbare perspektiv. Romanens tragikomiske tone, selv med vægten på det tragiske, og dens status som autofiktion gør den til et unikt og uforglemmeligt værk i dansk litteratur, der fastholder sin relevans.

Kunne du lide 'Kunsten at græde i kor: Temaer & Analyse'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Litteratur.

Go up