Hvor foregår ikke et ord?

Ikke et ord: En kritisk anmeldelse

10 år ago

Rating: 4.64 (4728 votes)

I hjertet af den danske provins udspiller sig et drama, der fra starten antyder dybe moralske og etiske konflikter. Krimiserien 'Ikke et ord', som her anmeldes, tager os med til en lille by, hvor facaden krakelerer under pres fra utroskab, svigt og gamle traumer. Serien begynder med et lovende potentiale til at udforske de mørke sider af ægteskab, familie og lokalsamfund, men ifølge anmeldelsen formår den desværre ikke at indfri dette løfte fuldt ud. Historien centrerer sig om advokaten Charlotte, hendes mand, brydertræneren Lars, og et mord, der ryster deres verden.

Hvor kan man se ikke et ord?
Se Ikke et ord | Disney+

Charlotte har forladt København og er flyttet til provinsen med sin mand, Lars. Livet i provinsen synes dog at byde på kedsomhed for Charlotte, en kedsomhed hun forsøger at dulme med vodka i energidrikken og en affære med egnens politicharmør. Parallelt hermed ser vi Lars's verden som brydertræner, hvor en af hans unge brydere, Liam, nikker en modstander en skalle under træning og bliver suspenderet. Midt i dette personlige og professionelle drama må Charlotte indrømme over for sig selv og potentielt andre, at hun er sin mand utro. Denne indledende fase af serien tegner et billede af et ægteskab under pres og individuelle frustrationer i et tilsyneladende stille samfund.

Det narrative vendepunkt indtræffer, da unge Liam findes myrdet ude i skoven. Dette tragiske dødsfald sender chokbølger gennem lokalsamfundet og direkte ind i Charlottes og Lars's liv. Lars mistænkes for mordet og sigtes i første omgang, men løslades senere. På trods af den juridiske løsladelse har lokalsamfundet imidlertid fældet sin egen dom og fundet ham skyldig. Denne situation skaber et intenst dilemma for Charlotte: Skal hun støtte sin mand, som hun åbenlyst har bedraget, eller skal hun træde i karakter og konfrontere muligheden for, at hendes ægtefælle måske har en skjult side, herunder en antydning fra anmelderen om en mulig homoseksualitet? Dette dilemma er kernen i seriens indledende, lovende præmis.

Serien, instrueret af Mads Mengel og skrevet af Christian Bengtson, Adam August og Jens Dahl, starter faktisk stærkt. Den antyder et dybere moralsk-etisk tema om bedrageri i forskellige afskygninger – inden for familie, ægteskab, karriere og kærlighed. De første afsnit rummer elementer, der ifølge anmelderen minder om Ingmar Bergman og Claude Chabrol, hvilket peger på et potentiale for et intenst psykologisk drama. Tanken om den samspilsramte borgerlighed, der krakelerer på grund af utroskab, svigt og et uforløst traume fra fortiden, som har lagt en dæmper på to mennesker, der elsker hinanden, er en stærk drivkraft i seriens begyndelse. Dette setup lægger op til et dybtgående studie i menneskelige relationer og de hemmeligheder, der kan ødelægge dem.

Historien foregår, som mange nutidige serier, i en dansk provinsen. Beskrivelsen af provinsen i serien er dog ifølge anmelderen kun sporadisk skitseret. Den består mest af et supermarked, nødvendige sætstykker til plottet og så de involveredes respektive og ret så herskabelige bopæle. Dette skaber et første indtryk af et klaustrofobisk miljø med et kyklopisk, indsnævret udsyn. Anmelderen bemærker, at dette i sig selv kunne have været en styrke, hvis denne indelukkethed og indsnævring var blevet brugt relevant som et psykologisk kammerspil, hvor 'helvede er de andre', og omgivelserne fungerer som et jordisk helvede, der forstærker karakterernes indre konflikter.

Desværre, ifølge anmelderen, sker der en hurtig drejning i serien. Den udvikler sig meget hurtigt til noget, der beskrives som 'Morten Korch med kokain'. Dette udtryk antyder en blanding af hygge-agtig folkekomedie og mørkere, mere moderne elementer, der ikke harmonerer. Serien bliver en form for hyggekrimi, hvor det uhyggelige placeres på en overfladisk måde, 'på en amagerhylde', selvom den fra starten virker sort og sinister med sine samspilsramte mennesker. Denne genreforvirring er en væsentlig kritikpunkt. Serien ved ikke rigtigt, om den vil være et voksendrama, der udforsker de komplekse relationer og moralske dilemmaer, eller en ungdomsserie, der fokuserer på problemer blandt unge.

Anmelderen peger på, at serien enten kunne have været en morale om, at forældre bør tale mere med deres børn, eller en stringent intrige om narko blandt provinsens pubertetsramte ungdom. Selv i det sidste aspekt svigter serien sin ungdom, ifølge anmeldelsen. Ungdomsvinklen, der involverer mobning og kæresteri, eksponeres først i allersidste afsnit. Dette sene fokus på ungdommens problematikker betyder, at serien ikke fuldt ud forløser potentialet i denne side af historien. Slutningen lander derfor genremæssigt 'mellem to stole', hvilket efterlader anmelderen uden et stort behov for en fortsættelse.

Der var ellers sympatiske intentioner i seriens mordgåde, som ifølge anmelderen kunne have været artikuleret tidligere og mere tendentiøst. Den kunne have taget udgangspunkt i provinsungdoms sociale problemer med forældre, deres letsindige livsstil og den stressede ungdomskultur. En dybere udforskning af disse aspekter kunne have givet historien mere vægt og relevans, men denne mulighed udnyttes ikke fuldt ud.

Anmelderen udtrykker stor beundring for seriens tre hovedaktører: Josephine Park, Jakob Cedergren og Jacob Lohmann. Josephine Park roses for sin glimrende præstation som den stærke kvinde Charlotte, der med et stålsat blik og ben i næsen står midt i det intime dilemma mellem at være hustru og elskerinde. Jakob Cedergren beskrives som altid god i rollen som Charlottes mand, Lars. Jacob Lohmann, der spiller Liams far, fremhæves for sin evne til at være både slesk som en giftsnog i solen og sympatisk som snobrød fra lejrbålet. Trods anmelderens anerkendelse af skuespillerenes talent, peges der på, at ingen af de tre har særligt meget materiale at arbejde med. Deres replikker beskrives som 'vejskilte', der primært peger fremad i et plot, som hurtigt bliver mere ensrettet end forgrenet. Dette er især synd for Josephine Park, som anmelderen mener er en god kandidat til den type kvindestærke, snurrige og dobbelttydige roller, som Trine Dyrholm længe har haft nærmest monopol på.

Efter to effektive afsnit, der med en bevidst langsommelighed og et blik på ægteskabet i skyggen af en tragedie formår at fange seerens interesse, sander serien ifølge anmelderen til. Dette betyder, at tempoet og den narrative fremdrift aftager, og serien mister noget af sit indledende greb.

Hvor bor Mads Steffensen?
Privat bor forældrene fortsat i Vanløse, hvor de i 2018 gav 6,9 millioner kroner for en villa. Tidligere boede de i Brønshøj. Ifølge data fra tinglysningen ejer Mads og Marianne Steffensen også et mindre sommerhus i Vejby, som de gav blot 1,495 millioner kroner for tilbage i 2016.

Hvor foregår 'Ikke et ord'?
Baseret på anmeldelsen foregår krimiserien 'Ikke et ord' i en dansk provins. Anmeldelsen beskriver provinsen som sporadisk skitseret, primært bestående af et supermarked, nødvendige sætstykker og de involveredes herskabelige bopæle. Det beskrives som et klaustrofobisk miljø med et indsnævret udsyn, hvilket anmelderen mener kunne have været brugt mere effektivt til at forstærke det psykologiske drama.

Hvor kan man se 'Ikke et ord'?
Anmeldelsen nævner specifikt, at 'Ikke et ord' er en krimiserie på YouSee. Der gives ikke information om andre platforme, hvor serien måtte være tilgængelig.

For at opsummere de kontraster, anmelderen ser i serien, kan man opstille en simpel sammenligning:

Seriens StartSeriens Udvikling
Lovende præmisFaller mellem to stole
Moralsk-etisk tema om bedrageriTemaer udvandes/negliceres
Potentiale for psykologisk drama (Bergman/Chabrol)Bliver 'Morten Korch med kokain' (hyggekrimi)
Fokus på ægteskab og traumeGenreforvirring (voksen vs. ungdom)
Effektive indledende afsnitSander til og mister fremdrift
Stærke skuespillereSkuespillere med begrænset materiale

Ofte Stillede Spørgsmål Baseret på Anmeldelsen:

Hvad handler 'Ikke et ord' om ifølge anmeldelsen?
Serien handler om en advokat, Charlotte, der flytter til provinsen med sin mand, Lars. Da en ung mand findes myrdet, mistænkes Lars, hvilket afslører hemmeligheder og skaber et moralsk dilemma for Charlotte midt i hendes eget bedrag.

Hvem er hovedpersonerne?
De centrale personer, der nævnes i anmeldelsen, er Charlotte (advokaten), hendes mand Lars (brydertræneren), og Liam (den myrdede unge mand). Liams far spiller også en rolle.

Hvorfor kritiseres serien i anmeldelsen?
Serien kritiseres for at falde mellem flere genrer ('Morten Korch med kokain'), for ikke at udnytte det psykologiske potentiale i provinsmiljøet, for at have et plot hvor replikkerne blot er plot-fremmere, for at negligere ungdomsvinklen indtil slutningen, og for at 'sande til' efter en lovende start.

Hvilke skuespillere fremhæves?
Josephine Park, Jakob Cedergren og Jacob Lohmann fremhæves som dygtige skuespillere, selvom anmelderen mener, de har begrænset materiale at arbejde med.

Er 'Ikke et ord' baseret på en bog?
Anmeldelsen nævner ikke, at serien er baseret på en bog. Den omtaler den som en krimiserie skrevet af Christian Bengtson, Adam August og Jens Dahl.

Er plottet i 'Ikke et ord' komplekst?
Anmeldelsen antyder, at plottet hurtigt bliver mere 'ensrettet end forgrenet', og at replikkerne er simple 'vejskilte', hvilket indikerer, at kompleksiteten måske ikke fastholdes efter den indledende fase.

Sammenfattende tegner anmeldelsen et billede af en serie, der startede med et betydeligt potentiale for at levere et nuanceret psykologisk drama og en spændende krimigåde i provinsens kulisse. De indledende afsnit formåede at opbygge en stemning og introducere interessante temaer om bedrag og fortidens traumer. Med dygtige skuespillere i hovedrollerne lå vejen åben for en medrivende fortælling. Desværre, ifølge anmelderen, fortaber serien sig i genreforvirring og en overfladisk behandling af både voksen- og ungdomstemaerne. Plottet bliver for simpelt, og dialogen for funktionel, hvilket begrænser karakterernes dybde og skuespillernes muligheder. Resultatet er en serie, der trods et lovende udgangspunkt og stærke præstationer, ender med at føles ufokuseret og uden det store behov for en fortsættelse. Anmeldelsen konkluderer, at 'Ikke et ord' desværre ikke fuldt ud indfrier det potentiale, den så lovende lagde ud med at have.

Kunne du lide 'Ikke et ord: En kritisk anmeldelse'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.

Go up