9 år ago
Harry Potters magiske verden har fanget millioner af læsere og seere verden over, og en af de mest ikoniske og spændende elementer er uden tvivl sporten Quidditch. Forestillingen om spillere, der svæver højt på koste, jagter bolde og kæmper om point, er utrolig fascinerende. Men hvad nu, hvis man ikke besidder magiske evner og ikke kan flyve? Betyder det, at man må nøjes med at drømme om spillet? Absolut ikke!
For os, der lever i mugglernes verden – altså dem uden magiske kræfter – findes der en genial løsning: Muggle Quidditch. Dette er en version af spillet, der er tilpasset til at blive spillet på landjorden, og den bruges blandt andet som et sjovt og engagerende værktøj til at lære engelsk. Spillet stammer fra Sydengland og er blevet en populær aktivitet, der bringer elementer af Harry Potters univers ind i den virkelige verden, kombineret med fysisk aktivitet og sprogindlæring.

- Hvad er Quidditch i Harry Potters Verden?
- Formålet med Muggle Quidditch – Mere End Bare Sjov
- Forberedelsen er Halvdelen af Magien
- Sådan Spilles Muggle Quidditch på Landjorden
- Hvorfor er Muggle Quidditch Effektivt til Engelskundervisning?
- Evaluering og Udvikling
- Ofte Stillede Spørgsmål om Muggle Quidditch
- Sammenligning: Quidditch i Bøgerne vs. Muggle Quidditch
Hvad er Quidditch i Harry Potters Verden?
Før vi dykker ned i Muggle Quidditch, er det vigtigt at forstå spillet, som det oprindeligt blev skabt af J.K. Rowling. I bøgerne og filmene spilles Quidditch af to hold, der flyver på koste højt over en oval bane. Hvert hold består typisk af syv spillere:
- Tre Angribere (Chasers)
- To Baskere (Beaters)
- Én Målmand (Keeper)
- Én Søger (Seeker)
Der anvendes fire bolde i spillet:
- Én Tromler (Quaffle): En stor, rødbrun bold, som Angriberne kaster gennem modstanderens ringe for at score point (10 point pr. mål).
- To Smashere (Bludgers): To farlige, magiske bolde, der flyver rundt og forsøger at slå spillerne af deres koste. Baskernes opgave er at slå Smasherne væk fra deres holdkammerater med køller.
- Et Gyldne Lyn (Golden Snitch): En lille, lynhurtig guldbold med vinger. Spillet slutter, når en Søger fanger Det Gyldne Lyn, hvilket giver 150 point til Søgerens hold. Det hold med flest point ved spillets afslutning vinder.
Det er et tempofyldt, farligt og ofte vildt spil, der kræver både dygtighed, mod og et godt samarbejde.
Formålet med Muggle Quidditch – Mere End Bare Sjov
Muggle Quidditch er designet til at efterligne spændingen fra det originale spil, men med fødderne solidt plantet på jorden. Ud over den åbenlyse sjov og fysiske aktivitet, har spillet, især når det bruges i undervisningssammenhæng, klare pædagogiske formål:
- Sprogindlæring (Engelsk): Spillet giver en unik mulighed for at anvende engelsk spontant. Eleverne opbygger et specifikt ordforråd relateret til spillet, taktik og samarbejde. Det at skulle kommunikere på et fremmedsprog i en dynamisk situation tvinger til tydelig udtale og hurtig tankegang.
- Samarbejde og Taktik: At få spillet til at fungere kræver effektivt samarbejde inden for holdet. Spillerne skal lægge taktikker for både angreb og forsvar og konstant kommunikere for at optimere spillet.
- Fysisk Aktivitet: Selvom man ikke flyver, er Muggle Quidditch et aktivt spil, der involverer løb, kast, undvigelser og koordination.
- Fairplay: Som i enhver sport er fairplay et centralt element, og spillet lægger op til at diskutere og praktisere dette.
- Bevidsthed om Egne Færdigheder: Spillet hjælper deltagerne med at identificere deres styrker og svagheder, både sprogligt og fysisk/taktisk.
Den sociale dimension er også vigtig, da man arbejder tæt sammen i hold og konkurrerer mod andre. Det er en fremragende måde at bygge fællesskab på.
Forberedelsen er Halvdelen af Magien
At kaste sig ud i en Muggle Quidditch-turnering kræver mere end bare at finde en bold og nogle spande. En grundig forberedelse i Harry Potters ånd er afgørende for at skabe den rette atmosfære og få mest muligt ud af spillet:
Dyk Ned i Universet
For at forstå og værdsætte spillet fuldt ud, er det en god idé at sætte sig ind i Harry Potters verden. At se den første film, ”Harry Potter og De Vises Sten”, eller læse (dele af) bogen giver en essentiel baggrundsviden om Quidditch, kollegierne (Houses) og den magiske stemning. Der findes masser af ressourcer online – filmklip, hjemmesider, fan-fora – der kan inspirere til alt fra holdnavne til spilledragter.
Forstå Reglerne
Muggle Quidditch har sine egne regler, der er tilpasset spillet på landjorden. Det er vigtigt, at alle deltagere sætter sig grundigt ind i disse regler. Reglerne findes typisk på både engelsk og dansk, men for at opnå de sproglige formål, bør man primært arbejde med de engelske versioner. At bruge en tegning af banen og små brikker (f.eks. mælkelåg) til at visualisere spillernes positioner og bevægelser kan hjælpe enormt med at forstå de forskellige roller og regler.
Opbyg Holdidentitet
Spillet bliver langt sjovere, hvis man spiller som de ikoniske kollegier fra Hogwarts: Gryffindor (Rød), Ravenclaw (Blå/Gul – afhængig af tradition, men ofte Blå i Muggle Quidditch), Hufflepuff (Gul) og Slytherin (Grøn). Hvert hold bør udvikle sit eget våbenskjold – gerne med et dyr som traditionen foreskriver (løve, ørn/ravn, grævling, slange) – og lave spilledragter (t-shirts med logo og spillerens funktion, f.eks. ”Seeker”).
Skab Holdånd med Kampråb og Taktikråb
Et godt hold har brug for et medrivende kampråb (cheer) til at peppe stemningen op. Derudover kan man udvikle specifikke ”taktikråb” på engelsk, der signalerer bestemte angrebs- eller forsvarsformationer til holdkammeraterne under kampen. Dette øger både det sproglige fokus og den taktiske koordination.
Logistik og Turnering
En synlig pointtavle er essentiel for at følge med i stillingen – gerne udformet i gotisk stil for at matche Hogwarts' æstetik. Husk, at læreren (Mr./Mrs. Hooch) ofte har den endelige autoritet til at tildele eller fratrække point baseret på fairplay og sprogbrug. En turneringsplan sikrer, at kampene afvikles struktureret, og at alle hold får spillet. At lave en trofæ til ”House Cup of the Year” fuldender den turneringsmæssige ramme.
Den Magiske Eliksir
Som en sjov og kreativ tilføjelse kan holdene udvikle deres egen ”eliksir” (potion) – selvfølgelig en ikke-magisk en af slagsen! Eleverne kan formulere en opskrift med fantasifulde ingredienser som ”tudseblod” og ”knuste drageknogler” og ”indtage” eliksiren (f.eks. saftevand) lige før kampen for at booste deres selvtillid og ”magiske evner”.

Sådan Spilles Muggle Quidditch på Landjorden
Selve spillet finder sted på en bane, der minder om en basketball- eller netballbane. Selvom græs kan være sikrere at falde på, kan det gøre boldene sværere at håndtere. Banen markeres tydeligt med sidelinjer og en midterlinje.
Holdene og Rollerne
Et fuldt Muggle Quidditch-hold består af 8 spillere: 2 Angribere, 2 Baskere, 1 Målmand, 1 Søger og 2 Reserver. Man kan dog spille med færre (ned til 5 spillere), men spillet fungerer bedst med 8. Hver spiller bærer en farvet vest eller bånd i holdets farve og med angivelse af deres rolle.
Udstyret
I Muggle Quidditch bruger man:
- 1 Tromler: Typisk en basketball eller netball.
- 4 Smashere: Typisk bløde bolde eller tennisbolde.
- 2 Gyldne Lyn: Et til hvert hold, ofte repræsenteret af et flag på en pind, placeret ved holdets målende.
- Mål: 4 spande eller ringe, 2 ved hver ende af banen, som Målmanden skal forsvare.
Spillets Gang – En Kombination af Flere Spil
Muggle Quidditch kan bedst beskrives som en blanding af basketball, høvdingebold, stikbold og ’capture the flag’:
- Angribere og Tromleren: Angribernes mål er at kaste Tromleren ned i en af modstanderens spande/ringe. Hvert mål giver 10 point. Målmanden forsvarer spandene. Angribere må ikke løbe med Tromleren; de skal enten studse den eller kaste den til en holdkammerat, som i basketball eller netball. Man må kun holde bolden i få sekunder.
- Reserver, Baskere og Smasherne: Dette er spillets ’høvdingebold’-element. Reserverne står uden for banen og kaster Smasherne mod modstandernes spillere. Hvis en spiller (undtagen Baskere) bliver ramt af en Smasher, skal de ’fryse’ i 30 sekunder (tælles højt på engelsk, f.eks. ”one elephant, two elephant…”). De kan først genindtræde i spillet efter 30 sekunder og dommerens godkendelse (råb ”in in” og vent på dommerens tegn). Baskernes rolle er at beskytte deres holdkammerater ved at gribe Smasherne og kaste dem ud af banen igen. Baskere kan ikke fryses af Smasherne, men hvis de griber en, skal de kaste den ud af banen med det samme fra det sted, hvor de greb den. Hvis en Smasher lander på banen, skal Baskeren fryse i 30 sekunder, og en Reserve må gå ind og hente den.
- Søgeren og Det Gyldne Lyn: Søgeren forsøger at fange modstanderens Gyldne Lyn (flag). Lynet er placeret ved modstanderens målende. Søgeren bærer en kasket eller hat som markør. Så længe Søgeren er på egen banehalvdel, er alt godt, men så snart de krydser midterlinjen ind på modstanderens banehalvdel, kan modstanderens Målmand fange dem ved at røre dem og fjerne deres kasket/hat. Hvis Søgeren fanges, er de ’ude’ (off) i 60 sekunder og skal vende tilbage til egen banehalvdel, når de genindtræder i spillet (igen, tælles højt og afventer dommerens godkendelse).
Spillets Start og Slut
Dommeren starter spillet ved at fløjte og kaste Tromleren op i luften. Spillet slutter, når en Søger fanger modstanderens Gyldne Lyn og bringer det tilbage til sin egen ende af banen (og placerer det f.eks. i en af sine egne spande). Det hold, der har flest point ved spillets afslutning, vinder – uanset om det var dem, der fangede Lynet. Dette introducerer et taktisk element: hvis man er langt bagud, skal man undlade at fange Lynet for at have mulighed for at score flere mål med Tromleren, før spillet afsluttes.
Dommeren – Mr./Mrs. Hooch
Dommeren er spillets ubestridte autoritet, ansvarlig for fairplay og for at holde styr på fryse- og ude-perioder. Dommerens beslutninger kan ikke udfordres. Spillere, der mener, at deres fryse- eller ude-periode er ovre, kan appellere til dommeren ved at råbe ”on, on” og række hånden op.
Points
Point tildeles som følger:
- 10 point for at score med Tromleren.
- 150 point for at fange Det Gyldne Lyn.
Det er vigtigt, at pointene vises tydeligt på pointtavlen under hele spillet.
Hvorfor er Muggle Quidditch Effektivt til Engelskundervisning?
Brugen af Muggle Quidditch i sprogundervisningen er et fremragende eksempel på udeskolepædagogik, hvor læring inde i klasserummet suppleres og forstærkes af praktiske aktiviteter udenfor. Spillet skaber et autentisk behov for at bruge sproget. Når man skal advare en holdkammerat om en indkommende Smasher (”Watch out!”), koordinere et angreb (”Pass it to me!”) eller appellere til dommeren (”On, on!”), er der en direkte motivationsfaktor for at formulere sig på engelsk.
Spillet tillader differentiering, da ikke alle spillerroller kræver lige meget verbal kommunikation på engelsk. Dette gør det muligt for sprogligt svagere elever at bidrage til holdet gennem deres sportslige eller taktiske evner, samtidig med at de gradvist opbygger sproglig selvtillid. De faste udtryk og kommandoer, der øves og bruges igen og igen, sætter sig hurtigere fast. Succesoplevelsen ved at kunne kommunikere og deltage fuldt ud i spillet på engelsk er en stærk drivkraft for videre sproglig udvikling.
Evaluering og Udvikling
Efter kampene eller turneringen er det en god idé at evaluere spillet. Hvordan fungerede taktikken? Var reglerne klare? Er der noget, der kunne forbedres? Denne proces kan også foregå på engelsk. Faktisk opfordres deltagerne i de oprindelige Muggle Quidditch-regler fra Sydengland endda til at indsende forslag til regelændringer, hvilket viser, at spillet er levende og under konstant udvikling.
Ofte Stillede Spørgsmål om Muggle Quidditch
- Hvad betyder ’Muggle’?
- I Harry Potters verden er en Muggle en person, der ikke er født med magiske evner, altså en ikke-magiker. Muggle Quidditch er derfor Quidditch for ikke-magikere.
- Er Muggle Quidditch præcis det samme som Quidditch i bøgerne?
- Nej, det er en tilpasset version. Den største forskel er, at Muggle Quidditch spilles på jorden, ikke flyvende på koste. Derudover er der små forskelle i reglerne for at gøre det muligt at spille uden magi, f.eks. hvordan Smasherne fungerer, og hvordan Det Gyldne Lyn fanges.
- Hvor gammel skal man være for at spille?
- Spillet kan tilpasses forskellige aldersgrupper. Da Harry Potter-bøgerne, startende med den første, typisk anbefales fra omkring 11 år, er spillet særligt relevant og motiverende for denne aldersgruppe og opefter. De grundlæggende bevægelser og regler er dog enkle nok til, at yngre børn også kan være med i en simplificeret form.
- Hvorfor er spillet godt til at lære engelsk?
- Det tvinger deltagerne til at bruge sproget spontant i en sjov og meningsfuld kontekst. Man lærer specifikke ord og fraser, der er nødvendige for at kommunikere under spillet, hvilket gør indlæringen praktisk og motiverende.
Sammenligning: Quidditch i Bøgerne vs. Muggle Quidditch
| Funktion | Quidditch (Harry Potters Verden) | Muggle Quidditch (Landbaseret) |
|---|---|---|
| Bevægelse | Flyvende på koste | Løbende på jorden |
| Antal spillere (pr. hold) | 7 (3 Angribere, 2 Baskere, 1 Målmand, 1 Søger) | 8 (2 Angribere, 2 Baskere, 1 Målmand, 1 Søger, 2 Reserver). Kan spilles med færre (min. 5). |
| Tromler (Quaffle) | Magisk, flyver ikke selv. Kastes gennem ringe. | Basketball/Netball. Kastes/placeres i spande/ringe. Kan ikke løbes med uden at studse. |
| Smashere (Bludgers) | Magiske, flyver selv. Slår spillere af koste. | Bløde bolde/tennisbolde. Kastes af Reserver. Ramte spillere fryser (30 sek.). |
| Baskere (Beaters) | Slår Smasherne væk med køller. | Griber Smasherne og kaster dem ud af banen. Kan ikke fryses. |
| Det Gyldne Lyn (Golden Snitch) | Lille, hurtig, magisk. Fanges af Søgeren. | Et flag på en pind. Skal erobres af Søgeren fra modstanderens ende. |
| Søgeren (Seeker) | Fanger Det Gyldne Lyn. | Erobrer modstanderens Det Gyldne Lyn (flag). Kan fanges af modstanderens Målmand. |
| Målmand (Keeper) | Forsvarer de tre ringe. | Forsvarer de to spande/ringe. Kan fange modstanderens Søger. |
| Reserver (Reserves) | Tilføjelse til spillet. Skyder bludgers fra sidelinjen. | Står uden for banen og kaster Smasherne. |
| Spillets afslutning | Når Det Gyldne Lyn fanges. | Når Det Gyldne Lyn (flaget) erobres og returneres. |
| Point for Lyn | 150 | 150 |
| Point for Tromler | 10 | 10 |
Muggle Quidditch er et strålende eksempel på, hvordan fantasi fra litteraturens verden kan omsættes til en sjov, lærerig og fysisk aktivitet i den virkelige verden. Ved at omfavne Harry Potters univers og reglerne for Muggle Quidditch kan man opleve spændingen ved Quidditch, samtidig med at man styrker sine engelske færdigheder, lærer at samarbejde og har det utroligt sjovt. Så saml dit hold, træk i farverne, og gør jer klar til kampen om House Cuppen – på jorden!
Kunne du lide 'Muggle Quidditch: Magien på Jorden'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.
