Rim og Remser: Sprogets Magiske Kraft

9 år ago

Rating: 4.82 (7962 votes)

Børn har en naturlig fascination af lyde og ord, især når de lyder sjove eller har en fængende rytme. Denne glæde ved sproget er ikke kun underholdende; den er også en dybt effektiv vej til at styrke børns opmærksomhed på sproget, både fonologisk og lydligt. Eksperter, som bevægelsespædagog og forfatter Lotte Salling, der har arbejdet med sprogprojekter i institutioner i over 20 år, understreger netop rim og remsers uvurderlige indvirkning på børns sprogudvikling.

Hvad styrker rim og remser?
Hvad kan rim og remser? Når man bruger rim og remser, tydeliggøres sproget: Vi udtaler ordene klart og tydeligt, og vi understreger sprogets rytme, så sproget bliver nærmest syngende. Og det er med til at gøre det lettere for børnene at optage ordene i deres sprog og ordforråd.

Lotte Salling har gennem årtiers erfaring set, hvordan leg med ord appellerer direkte til børns opmærksomhed og lydhørhed. Men rim og remser kan mere end det. Når de kombineres med fagter og rytme, tilfredsstiller de også et fundamentalt motorisk behov hos børnene.

Indholdsfortegnelse

Krop, Rytme og Ord Hånd i Hånd

At tilføje en fysisk dimension til rim og remser, for eksempel ved at klappe, trampe eller bruge rytmeinstrumenter, understøtter den sproglige rytme på en konkret, fysisk måde. Ved aktivt at bruge kroppen og sanserne skærpes børnenes sansemotoriske opmærksomhed omkring ordene. Dette er afgørende, da nogle børn simpelthen lærer bedst, når de er fysisk aktive. Som Lotte Salling forklarer: »Ved at bruge kroppen og sanserne skærper vi børnenes sansemotoriske opmærksomhed omkring ordene. Og nogle børn lærer bare bedst ved at bruge kroppen – så jo flere indlæringskilder, jo bedre, fordi børn er forskellige.«

Denne aktive form for læring motiverer børnene og er i tråd med hjerneforskning, der viser, at børns opmærksomhed ofte er kortvarig. Mens nogle børn kan sidde stille og lytte længe, har andre behov for bevægelse – at vippe på stolen eller tegne – for at kunne fastholde koncentrationen. Disse børn kan have svært ved at trives i traditionel, stillesiddende undervisning. Forskning indikerer da også, at kombinationen af stillesiddende læring med fysiske aktiviteter, som at hoppe et regnestykke, kan føre til bedre faglige resultater og gladere børn.

Det er vigtigt at anerkende værdien af at øve sig i at være stille og vente på tur, men ifølge Lotte Salling er der allerede et stort fokus på netop den stillesiddende læring. Derfor bør vi i højere grad fokusere på at inddrage de børn, der lærer bedst fysisk. Disse børn har behov for stimulering af hele sanseapparatet, hvilket kræver en konstant dynamisk vekslen mellem at sidde stille og bruge kroppen.

Hvorfor arbejde med rim og remser?
Rim og remser får ord og informationer til at lægge sig i hukommelsen. Tænk på alle de sange, du hørte som barn, som du stadig kan synge den dag i dag. Disse rim og ordgentagelser sidder fast i din hjerne for altid. På samme måde kan barnet bruge rim til at huske specifikke ord og begreber.

Rim og Remser Beriger Sproget og Hukommelsen

Når vi bruger rim og remser, bliver sproget på en måde tydeligere. Ordene udtales ofte klarere, og sprogets rytme understreges, hvilket giver sproget et næsten syngende flow. Dette gør det lettere for børnene at optage nye ord i deres sprog og udvide deres ordforråd.

Den lydlige opmærksomhed, der skabes gennem musik og rytmik, er en stærk hjælp til børns hukommelse. Studier viser, at børn husker ord hurtigere, når de er kombineret med rytme. Som Lotte Salling bemærker, »Hjernen vågner simpelthen på en anden måde, og vi bliver nysgerrige, interesserede og lydhøre.« Udover den sproglige integration af ord, rytme og lyd, sætter rim og remser også fokus på kropssproget. Dette appellerer til børns måde at forstå verden på og giver dem forskellige former for sprog at kommunikere med.

Rim og Remser i de Pædagogiske Læreplaner

Rim og remsers pædagogiske kvaliteter er brede og kan integreres på tværs af de seks temaer i de pædagogiske læreplaner. De tilbyder konkrete værktøjer til at udforske og dokumentere arbejdet med hvert enkelt område:

Alsidig personlig udvikling

Ved at deltage i lege med rim og remser bliver barnet en del af en gruppe, hvilket fremmer social læring og positivt påvirker barnets personlige udvikling. Følelsen af fællesskab er styrkende, og barnet udvikler samtidig sin evne til at interagere med andre og forstå sammenhængen mellem ydre udtryk (som fagter) og indre følelser.

Hvad styrker rim og remser?
Hvad kan rim og remser? Når man bruger rim og remser, tydeliggøres sproget: Vi udtaler ordene klart og tydeligt, og vi understreger sprogets rytme, så sproget bliver nærmest syngende. Og det er med til at gøre det lettere for børnene at optage ordene i deres sprog og ordforråd.

Sociale kompetencer

Fagtelege med rim og remser fanger børnenes opmærksomhed på hinanden. De deler grin og oplever at være en del af en flok, hvilket er meningsfuldt i sig selv. Ved at observere hinanden lærer børn at aflæse reaktioner og følelser – en fundamental kompetence for deres generelle sociale udvikling.

Sproglig udvikling

Sjove ord og rim vækker hjernen og øger børnenes fonologisk opmærksomhed og lydlige bevidsthed om sproget, hvilket forbedrer deres evne til at huske ord. Tydelig udtale og understregning af sprogets rytme gør ordene mere tilgængelige, og forskning bekræfter, at rytme hjælper børn med at lære og huske ord hurtigere. Dette bidrager direkte til udvidelsen af barnets ordforråd.

Krop og bevægelse

Kroppen aktiveres naturligt, når fagter og rytme tilføjes rim og remser. Sanserne skærpes, og bevægelserne stimulerer børnenes sansemotoriske opmærksomhed. Dette tilbyder en værdifuld aktiv læringsform, især for børn, der har behov for fysisk aktivitet under indlæring.

Hvordan lærer man børn at rime?
At kunne rime handler om at have fokus på det at lytte og forsøge at skelne lyde fra hinanden. Derfor er det rigtig godt at lege lege, hvor I skal lytte og at snakke om tings eller ords lyde – og selvfølge at rime. Bare HUSK – du skal ikke træne dit barns sprog, men gøre dette til en sjov leg med og for dit barn.

Naturen og naturfænomener

Bøger som Lotte Sallings ’Snakkepakker – sprogudviklende aktiviteter til hele året’ tilbyder konkrete værktøjer til at arbejde med sprog i forskellige kontekster, herunder naturen. Ved at arbejde med ord om naturen med alle sanser, forankres ordene dybere i barnets ordforråd.

Kulturelle udtryksformer og værdier

Rim og remser er en del af den danske sprogkulturarv og findes i mange kulturer baseret på universelle rytmer. At inddrage rim og remser fra forskellige sprog kan udvide både danske og tosprogede børns sproglige og kulturelle horisonter.

Ekspertens 5 Råd til Leg med Rim

Lotte Salling deler fem værdifulde råd til voksne, der arbejder med rim og remser sammen med børn:

  1. Vælg bøger du selv elsker: Børn mærker din ægte glæde og dit engagement. Din entusiasme smitter og forbedrer børnenes evne til at huske ord.
  2. Kom ned i øjenhøjde: Skab nærvær, tryghed og god kontakt ved at møde barnet i dets niveau.
  3. Brug kroppen og vær kreativ: Sjove fagter, mimik og lyde engagerer børnene og gør dem klar til at gentage ordene. Vær fysisk tæt, giv plads til kropssproget. Husk samtidig at være den grænsesættende autoritet, der styrer gruppen.
  4. Undgå at rette på udtalen: Fokusér i stedet på ordforråd og ordforståelse. At rette på udtalen kan fratage børn lysten. Tal om og forklar svære ord på forhånd. Lån jævnligt nye bøger for at sikre fortsat udvikling af ordforrådet.
  5. Vær legesyg og brug kroppen: Vi er skabt til at bevæge os. Hav det sjovt og vær barnlig i legen. Når du tør slippe din barnlige side løs, er det paradoksalt nok også lettere at sætte sig igennem som autoritet, når det er nødvendigt.

Derfor Skal du Arbejde med Rim og Remser

Arbejdet med rimfærdigheder fra en tidlig alder, både i hjemmet og i institutioner, byder på markante fordele for børns udvikling:

  • Styrker hukommelse og indlæring: Rim og remser cementerer ord og information i hukommelsen. Tænk på sange fra barndommen – de sidder fast. Rim hjælper børn med at huske specifikke ord og begreber.
  • Opbygger ordforståelse: Legen med ord i rim og remser gør børn mere tilbøjelige til at bruge nye ord og opbygge forståelse for sprogets kompleksitet.
  • Forbedrer fonologisk opmærksomhed: Ved at fokusere på lyden i ord, når vi rimer, styrkes den tidlige fonologisk opmærksomhed, som er essentiel for læseudvikling. Det danner grundlag for at forstå ordenes struktur og genkende individuelle lyde (fonemer).
  • Hjælper med fonemsammensætning: Gode rimfærdigheder hjælper børn med at høre lyde og stavelser i ord, hvilket er en forberedelse til læsning. Når barnet genkender rimdelene (f.eks. 'and' i 'land', 'mand', 'tand'), begynder de at forstå fælles lydmønstre. Dette giver et tidligt indblik i, hvordan fonemer sættes sammen.
  • Hjælper barnet med at læse flydende: At læse rim og gentagelser træner barnets opmærksomhed på lydmønstre. Denne lydlige bevidsthed hjælper med at genkende og afkode ukendte ord, hvilket opbygger læsesikkerhed og evnen til at læse flydende – afgørende for læseforståelse.

Inspirerende Bøger om Rim og Remser

Der findes et væld af fantastiske bøger, der inviterer til leg med sprog, rim og remser. Her er et udvalg:

  • ’Uh, hvor det blæser’ af Grethe Agatz
  • ’Æv, bæv bussemand - frække sange og remser for børn’ af Bente Bech
  • ’Min mor sidder fast på en pind’ af Helle Helle
  • ’Der er ugler i mosen sa’ hønen i posen og andre børnerim’ af Rune T. Kidde
  • ’Mig, en haj, og onkel Kaj’ af Sebastian Klein
  • ’Den sultne mand’ af Ida Bjørn Nielsen
  • ’Halfdans ABC’ af Halfdan Rasmussen
  • ’Cirkus Simsalabim’ af Lotte Salling
  • ’Fagter og grimasser - 50 nye remser, der styrker sproget’ af Lotte Salling
  • ’Spring sproget frem - med rim, remser og musik’ af Lotte Salling
  • ’Den store A - B Zoo’ af Dan Schlosser
  • ’Syvsover-søndag’ af Anne Prytz Schaldemose
  • ’Kom, alle mine rollinger’ af Francesca Simon
  • ’Hr. Skægs ABC’ af Hr. Skæg (alias Mikkel Lomborg)
  • ’Gamle fru Glad og hendes hund’ af Ib Spang Olsen
  • ’Fagtesange for de yngste’ af Dorte Nyrop og Lisbet Stevens
  • ’Fagtesange fra nær og fjern’ af Ingrid Oberborbeck og Lisbet Stevens
  • ’Min mormors gebis’ af Jakob Martin Strid
  • ’Mustafas kiosk’ af Jakob Martin Strid
  • ’Hekserim’ af Thorstein Thomsen

Rim og remser er altså langt mere end bare sjov og ballade. De er et kraftfuldt pædagogisk redskab, der styrker børns sproglig udvikling, motorik, hukommelse og sociale kompetencer på en måde, der er både naturlig og dybt engagerende for barnet. Ved at omfavne legen med sproget åbner vi dørene til en verden af læring og forståelse for de yngste.

Kunne du lide 'Rim og Remser: Sprogets Magiske Kraft'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.

Go up