9 år ago
Bibelen indeholder en række tekster, der gennem historien er blevet tolket forskelligt med hensyn til kvindens rolle, både inden for det religiøse fællesskab og i bredere forstand. Blandt de passager, der ofte har været genstand for debat og anvendelse i diskussioner om kvinders position, især i relation til lederskab og tale i kirken, finder man specifikke afsnit fra apostlen Paulus' breve. Disse tekster giver et indblik i de normer og forventninger, der i en bestemt historisk og teologisk kontekst blev formuleret for kvinder.

De passager, der her er i fokus, stammer fra Første Timotheusbrev og Første Korintherbrev. Det er væsentligt at bemærke, at disse specifikke vers har haft betydelig indflydelse på visse traditioner og synspunkter inden for kristendommen, og de citeres undertiden som grundlag for bestemte holdninger til kvinders deltagelse i kirkens offentlige liv og undervisning. Forståelsen af disse vers kræver en nøje læsning af ordene selv og den umiddelbare begrundelse, der gives i teksten.
Pauls instruktioner i Første Timotheusbrev
I Første Timotheusbrev, kapitel 2, vers 11-14, finder man en række direkte instruktioner vedrørende kvinders adfærd i læringssituationer og deres relation til mænd. Teksten indledes med et påbud om den måde, hvorpå en kvinde skal modtage undervisning.
Vers 11 fastslår: »En kvinde skal lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt.« Dette vers specificerer to primære aspekter af kvindens rolle, når hun lærer: for det første, at læringen skal foregå i stilhed, og for det andet, at den skal ske under underordning. Kravet om stilhed indebærer en passivitet i selve læringssituationen, hvor fokus er på at modtage frem for at bidrage verbalt i undervisningen. Kravet om underordning er mere omfattende, idet det angives at skulle gælde »i alt« i denne sammenhæng, hvilket relaterer sig til den kontekst af læring og autoritet, som afsnittet handler om.
Vers 12 uddyber de handlinger, som en kvinde *ikke* tillades at udføre: »men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal leve i stilhed.« Her trækkes en klar grænse. En kvinde tillades ikke at indtage rollen som lærer. Dette forbud mod at undervise stilles op som en direkte modsætning til at lade sig belære i stilhed. Desuden forbydes det en kvinde at udøve autoritet eller at »bestemme over sin mand«. Dette sætter en begrænsning for kvindens autoritet i ægteskabet eller i relationer, hvor hun ville have en position over en mand. Gentagelsen af, at hun skal »leve i stilhed«, understreger yderligere vigtigheden af dette aspekt af hendes adfærd.
Vers 13 og 14 giver begrundelsen for disse instruktioner. Argumentationen bygger på skabelsesberetningen og syndefaldet. Vers 13 siger: »For Adam blev skabt først, derefter Eva«. Rækkefølgen i skabelsen bruges her som et argument for den foreskrevne orden mellem mand og kvinde. At Adam blev skabt først, fremhæves som en årsag til kvindens rolle i relation til manden.
Vers 14 fortsætter begrundelsen og inddrager syndefaldet: »og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet.« Her peges på, at det var kvinden, Eva, der først blev forledt af slangen og overtrådte Guds bud ved at spise af kundskabens træ. Manden, Adam, blev ifølge denne tekst ikke forledt på samme måde, men spiste efterfølgende. Denne begivenhed i Første Mosebog bruges altså i Første Timotheusbrev som en yderligere forklaring på, hvorfor kvinden ikke tillades at undervise eller have autoritet over manden. Skabelsesordenen og kvindens rolle i syndefaldet fremhæves som de teologiske fundamenter for de givne anvisninger.
Pauls instruktioner i Første Korintherbrev
En anden relevant passage findes i Første Korintherbrev, kapitel 14, vers 34. Dette afsnit omhandler specifikt kvinders adfærd inden for menighedens samlinger.
Vers 34 lyder: »Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger.« Ligesom i Første Timotheusbrev gives der et klart påbud om stilhed. Her er det specifikt rettet mod kvinders adfærd i forbindelse med menighedens samlinger, gudstjenester eller møder. De skal »tie stille« og »må ikke tale«. Dette forbud mod at tale i menigheden er en central instruktion i dette vers.
Desuden gentages kravet om underordning. Kvinderne skal »underordne sig«. Begrundelsen, der gives her, er, at dette er, »sådan som loven også siger«. Henvisningen til »loven« kan tolkes på forskellige måder, men inden for konteksten af jødisk-kristen tradition henviser det typisk til Moseloven eller generelle principper, der anses for at være guddommeligt fastsat. Dette vers forstærker således billedet af, at stilhed og underordning er forventede normer for kvinder inden for rammerne af det religiøse fællesskab, med en begrundelse der trækker på en bredere forståelse af »loven«.
Sammenfatning af de centrale budskaber
De to passager fra Paulus' breve præsenterer et konsistent billede af forventningerne til kvinders adfærd i visse religiøse sammenhænge. De centrale temaer er stilhed, underordning, et forbud mod at undervise eller have autoritet over mænd, og disse påbud begrundes med skabelsesordenen, syndefaldet og »loven«.

I Første Timotheusbrev ligger vægten på læringssituationen og relationen til manden, med henvisning til Adam og Evas historie som forklaring. I Første Korintherbrev er fokus på adfærd i menighedens samlinger, hvor kravet om stilhed og underordning gentages med en henvisning til »loven«.
Disse vers har, som nævnt i den indledende information, spillet en rolle i specifikke teologiske diskussioner, herunder dem der vedrører kvinders ordination og tjeneste i kirken. At visse præster »henholder sig til disse to passager« indikerer, at versene tolkes som argumenter imod kvinders aktive, talende eller ledende roller i kirken, herunder muligheden for kvindelige præster.
En struktureret oversigt
For at opsummere de primære punkter fra de to bibelske passager kan man opstille en oversigt over de krav og forbud, der nævnes, samt de begrundelser, der gives:
| Krav/Forbud for Kvinder | Kontekst/Sted | Begrundelse i Teksten |
|---|---|---|
| Skal lade sig belære i stilhed | Læringssituation (1 Tim 2:11) | Påbudt |
| Skal underordne sig i alt (i denne kontekst) | Læringssituation (1 Tim 2:11) | Påbudt |
| Må ikke optræde som lærer | Generelt/Relation til mand (1 Tim 2:12) | Adam skabt først, Eva forledt (1 Tim 2:13-14) |
| Må ikke bestemme over sin mand | Relation til mand (1 Tim 2:12) | Adam skabt først, Eva forledt (1 Tim 2:13-14) |
| Skal leve i stilhed | Generelt/Relation til mand (1 Tim 2:12) | Påbudt (gentagelse af 1 Tim 2:11) |
| Skal tie stille i menighederne | Menighedens samlinger (1 Kor 14:34) | Påbudt |
| Må ikke tale (i menighederne) | Menighedens samlinger (1 Kor 14:34) | Påbudt (gentagelse af 1 Kor 14:34) |
| Skal underordne sig (i menighederne) | Menighedens samlinger (1 Kor 14:34) | Sådan som loven også siger (1 Kor 14:34) |
Ofte Stillede Spørgsmål baseret på disse vers
Baseret udelukkende på de passager fra Første Timotheusbrev 2:11-14 og Første Korintherbrev 14:34 kan man udlede svar på følgende spørgsmål:
Hvad siger disse vers om, hvordan en kvinde skal lære?
Ifølge Første Timotheusbrev skal en kvinde lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt.
Må en kvinde undervise ifølge disse passager?
Nej, Første Timotheusbrev siger specifikt, at det ikke tillades en kvinde at optræde som lærer.
Kan en kvinde have autoritet over en mand ifølge disse vers?
Nej, Første Timotheusbrev siger, at en kvinde ikke må bestemme over sin mand.
Hvorfor må en kvinde ikke undervise eller have autoritet over en mand ifølge Første Timotheusbrev?
Begrundelsen, der gives i teksten, er, at Adam blev skabt først, derefter Eva, og at det var kvinden, der lod sig forlede og overtrådte budet.
Skal kvinder tale i menighedens samlinger ifølge Første Korintherbrev?
Nej, Første Korintherbrev siger, at kvinderne skal tie stille i menighederne og ikke må tale.
Hvorfor skal kvinder være stille og underordne sig i menigheden ifølge Første Korintherbrev?
Teksten angiver, at de skal underordne sig, »sådan som loven også siger«.
Afsluttende bemærkninger
Disse udvalgte vers fra Paulus' breve giver et specifikt perspektiv på kvinders rolle i bestemte sammenhænge inden for den tidlige kristne kirke, som Paulus henvender sig til. De fremhæver stilhed og underordning som ønskelige eller påkrævede egenskaber for kvinder, både i læringssituationer og i menighedens offentlige samlinger. Forbuddene mod at undervise eller have autoritet over mænd begrundes ud fra teologiske argumenter relateret til skabelsen og syndefaldet, samt en henvisning til »loven«.
Det er disse specifikke formuleringer og begrundelser, som danner grundlag for de tolkninger, der – som nævnt i kilden – anvendes af nogle til at argumentere imod kvinders fulde deltagelse i alle kirkelige funktioner, herunder præsteembedet. Artiklen har udelukkende fokuseret på at gengive og uddybe indholdet af netop disse to passager, som de fremstår i den angivne bibeltekst, og de umiddelbare begrundelser, teksten selv anfører.
Kunne du lide 'Bibelen om kvinders rolle: Tavshed og Underordning'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.
