8 år ago
Aggressionserstatningstræning, internationalt kendt som Aggression Replacement Training® (ART®), er en evidensbaseret kognitiv adfærdsmæssig intervention. Programmet er specifikt designet til at hjælpe børn og unge i alderen 12-17 år, der kæmper med kronisk aggressiv adfærd. Målet med ART er at udstyre disse unge med de nødvendige værktøjer til at forbedre deres sociale færdigheder, styrke deres moralske ræsonnement, bedre styre deres vrede og i sidste ende reducere deres aggressive handlinger.

ART er udviklet af de anerkendte eksperter Arnold P. Goldstein, Barry Glick og John Gibbs. Siden sin introduktion er ART blevet implementeret med succes i en række forskellige indstillinger, herunder skoler og ungdomskriminalitetsprogrammer, ikke kun i USA, men også globalt. Programmets udbredelse vidner om dets potentiale og effektivitet i arbejdet med en sårbar målgruppe.

- Hvad er Aggressionserstatningstræning (ART)?
- De Tre Nøglekomponenter i ART
- Hvordan Leveres ART?
- Hvem er Målgruppen for ART?
- Rollen for Familie og Støttepersoner
- Er ART Kognitiv Adfærdsterapi (KAT)?
- Effektivitet og Resultater af ART
- Sammenligning af de Tre Komponenter
- Ofte Stillede Spørgsmål om ART
- Konklusion
Hvad er Aggressionserstatningstræning (ART)?
ART er mere end blot et vredeshåndteringskursus; det er en omfattende tilgang, der adresserer de underliggende faktorer, der bidrager til aggressiv adfærd. Ved at fokusere på både tankemønstre og adfærd sigter ART mod at erstatte antisocial adfærd med mere passende og konstruktive pro-sociale handlinger. Programmet anerkender, at aggression ofte stammer fra manglende færdigheder, impulsivitet, utilstrækkeligt moralsk kompas og en begrænset evne til at se tingene fra andres perspektiv.
Programmet er struktureret over 10 uger og består af i alt 30 sessioner. Hver uge deltager klienterne i tre separate én-times sessioner, der hver især fokuserer på en af programmets tre kernekomponenter. Disse sessioner afholdes ideelt set på samme dag og tidspunkt hver uge for at skabe rutine og forudsigelighed for deltagerne.
Læringen i ART er bygget op omkring principperne om inkrementel læring, forstærkningsteknikker og guidede gruppediskussioner. Disse metoder er med til at sikre, at færdighederne indlæres trin for trin, forstærkes gennem positiv feedback og øves i et støttende gruppemiljø. Hver uge bygger indholdet og processen videre på den foregående uge, hvilket sikrer en progressiv udvikling af færdigheder og forståelse.
De Tre Nøglekomponenter i ART
Aggressionserstatningstræning er unikt i sin integrerede tilgang, der kombinerer tre særskilte, men sammenhængende, komponenter. Disse komponenter arbejder synergistisk for at tackle aggression fra forskellige vinkler: adfærdsmæssigt, følelsesmæssigt og kognitivt/moralsk.
Denne komponent fokuserer på det adfærdsmæssige aspekt. Mange aggressive unge mangler simpelthen de grundlæggende sociale færdigheder, der er nødvendige for at navigere i sociale situationer uden at ty til aggression. Træningen i sociale færdigheder lærer specifikke, pro-sociale adfærdsmønstre, som kan erstatte uønsket, antisocial adfærd. Gennem rollespil, modellering og feedback øver deltagerne færdigheder som at lytte aktivt, give og modtage kritik, håndtere gruppepres, løse konflikter på en konstruktiv måde og udtrykke følelser passende.
2. Træning i Vredeskontrol (Anger Control Training)
Denne komponent adresserer det følelsesmæssige aspekt, specifikt håndteringen af vrede. Vredeskontroltræningen lærer unge at genkende deres egne vredessignaler (fysiologiske, kognitive, adfærdsmæssige), identificere de situationer, der udløser deres vrede, og anvende en række forskellige teknikker til at berolige sig selv og håndtere vreden på en ikke-aggressiv måde. Dette kan omfatte afslapningsteknikker, positiv selvsnak, omstrukturering af tanker og problemløsning. Målet er ikke at undertrykke vrede, men at lære at udtrykke den og håndtere de situationer, der forårsager den, på en kontrolleret og konstruktiv måde.
3. Træning i Moralsk Ræsonnement (Moral Education)
Denne komponent fokuserer på det kognitive/moralske aspekt. Aggressive unge har ofte en forsinket eller forvrænget moralsk udvikling, hvilket kan føre til antisocial tænkning, rationalisering af aggressiv adfærd og mangel på empati. Træningen i moralsk ræsonnement anvender guidede gruppediskussioner om moralske dilemmaer for at udfordre og korrigere antisociale tankemønstre. Gennem diskussionerne opmuntres de unge til at overveje forskellige perspektiver, forstå konsekvenserne af deres handlinger for andre og udvikle et højere niveau af moralsk tænkning baseret på principper om retfærdighed, fairness og hensyntagen til andres velbefindende. Dette hjælper dem med at træffe bedre beslutninger i fremtiden.
Integrationen af disse tre komponenter er afgørende for ART's succes. Hver komponent forstærker læringen i de andre, hvilket skaber en holistisk tilgang til at erstatte aggression med pro-social adfærd.

Hvordan Leveres ART?
ART er designet til at blive leveret i et gruppeformat, typisk med 8 til 12 deltagere. Programmet ledes af to uddannede gruppeledere for at sikre tilstrækkelig støtte og interaktion. Leveringen følger en struktureret ugentlig plan over de 10 uger.
Programmets Struktur og Intensitet
Som nævnt består programmet af tre én-times sessioner om ugen, én for hver af de tre komponenter: Sociale Færdigheder, Vredeskontrol og Moralsk Ræsonnement. Det anbefales stærkt, at disse sessioner afholdes på samme ugedag og tidspunkt for at skabe stabilitet og forpligtelse hos deltagerne. Den samlede varighed af programmet er 10 uger, hvilket giver tid til gradvis indlæring og øvelse af de nye færdigheder.
Indstillinger for Levering
ART kan implementeres i en bred vifte af miljøer, hvor aggressive unge befinder sig. Dette inkluderer:
- Hospitaler
- Ambulante klinikker
- Lokale organisationer/leverandører
- Gruppe- eller døgninstitutioner
- Skoler (inklusive daginstitutioner og dagbehandlingsprogrammer)
Fleksibiliteten i leveringsindstillinger gør ART tilgængelig for en bred population af unge med forskellige behov og baggrunde.
Ressourcer og Materialer
For at kunne gennemføre ART effektivt kræves visse ressourcer. Dette inkluderer et dedikeret lokale med borde og stole arrangeret på en bestemt måde, en projektor (LCD eller overhead), to staffelier, store papirblokke (chart paper), tuscher og malertape. Vigtigst af alt kræves to uddannede gruppeledere, der har modtaget formel ART-træning for at kunne facilitere programmet korrekt.
Programmet har også materialer tilgængelige på flere sprog ud over engelsk, herunder italiensk, norsk, polsk, spansk og svensk. Dette letter implementeringen i forskellige internationale sammenhænge.
Lektier og Overførsel af Færdigheder
En vigtig del af ART er lektiekomponenten, som er designet til at fremme overførsel af de lærte færdigheder til de unges dagligdag. For komponenterne Sociale Færdigheder og Vredeskontrol udfylder klienterne et struktureret lektieark efter at have anvendt den ugentlige færdighed i en reel livssituation, som de har identificeret i gruppen. Dette hjælper med at forstærke læringen og opmuntre til øvelse uden for sessionerne.
Hvem er Målgruppen for ART?
ART er specifikt rettet mod kronisk aggressive børn og unge i alderen 12-17 år. Programmet er særligt relevant for unge, der vurderes til at have en moderat til høj risiko for tilbagefald i kriminalitet og som har problemer med aggression eller mangler pro-sociale færdigheder. Identifikation af disse unge sker ofte gennem formelle vurderingsværktøjer, der administreres af f.eks. personale i ungdomsdomstole eller institutioner.
Risikofaktorer Adresseret af ART
ART er designet til at adressere en række risikofaktorer, der ofte er forbundet med aggression og ungdomskriminalitet. Disse inkluderer:
- Individuelle faktorer: Antisociale/kriminelle overbevisninger, adfærdsforstyrrelser (autoritetskonflikt, oprørskhed, stædighed, forstyrrende adfærd), udsættelse for traumer, udsættelse for våbenvold, manglende frygt, få sociale bånd, generel involvering i kriminalitet, højt alkohol-/stofmisbrug, ulovlig våbenbesiddelse, mangel på skyld og empati, livsstressorer, lav psykosocial modenhed, rationalisering af kriminel adfærd, mentale sundhedsproblemer, fysisk vold/aggression, voldsofre.
- Familiefaktorer: Fars bandemedlemskab (for drenge), Mors bandemedlemskab (for piger), især med hyppig kontakt og mishandling.
- Skolefaktorer: Mobning.
- Peer-faktorer: Samkvem med antisociale/aggressive/kriminelle jævnaldrende, samkvem med bande-relaterede jævnaldrende/slægtninge, at lede jævnaldrende i antisocial adfærd, at begå kriminalitet for peer-status eller hævn, peer alkohol-/stofmisbrug.
Ved at målrette disse risikofaktorer gennem træning i sociale færdigheder, vredeskontrol og moralsk ræsonnement søger ART at modificere de tankemønstre og adfærd, der ligger til grund for den aggressive adfærd.

Rollen for Familie og Støttepersoner
Selvom det ikke er et obligatorisk krav i ART-programmet, anbefales det stærkt, at betydningsfulde personer involveret i klientens rutine deltager. Dette kan inkludere direkte omsorgspersoner som forældre, søskende eller andre plejepersoner (f.eks. ungdomsarbejdere, fængselsbetjente, prøveløsladelses-/tilsynsførende). Deres involvering er afgørende for at forbedre overførslen af træningen fra gruppesessionerne til klientens virkelige liv.
Disse støttepersoner kan hjælpe med at forstærke det arbejde, klienten udfører, ved at anerkende og opmuntre brugen af de sociale færdigheder eller vredeskontrolteknikker, der er lært i gruppen den pågældende uge. De kan også yde assistance til klienten med at fuldføre lektieopgaverne. Denne involvering af støttesystemet er med til at skabe et miljø uden for terapirummet, der understøtter og fastholder de positive adfærdsændringer.
Er ART Kognitiv Adfærdsterapi (KAT)?
Ja, Aggressionserstatningstræning (ART) beskrives eksplicit som et kognitiv adfærdsmæssigt program. Det bygger på principper fra kognitiv adfærdsterapi ved at fokusere på sammenhængen mellem tanker, følelser og adfærd. Programmet lærer unge at identificere og ændre de antisociale tankemønstre (kognitive) og impulsiv vrede (følelsesmæssige), der fører til aggressiv adfærd (adfærdsmæssige). Ved at lære nye sociale færdigheder og strategier til vredeskontrol tilbyder ART konkrete adfærdsmæssige alternativer til aggression. Træningen i moralsk ræsonnement adresserer også de kognitive skævheder, der kan retfærdiggøre antisocial adfærd.
Effektivitet og Resultater af ART
Forskning og evalueringer har vist lovende resultater for Aggressionserstatningstræning, især når programmet leveres kompetent af uddannet personale.
Studier har vist, at ART har produceret positive resultater i forskellige populationer, herunder ungdomskriminelle i fængselsregi. I disse studier har ART:
- Forbedret pro-sociale færdigheder og observerbar pro-social adfærd.
- Reduceret niveauet af impulsivitet.
- Mindsket frekvensen og intensiteten af udadreagerende adfærd.
- Øget deltagernes niveauer af moralsk ræsonnement.
En særlig bemærkelsesværdig evaluering fra Washington State Institute for Public Policy undersøgte ART's effektivitet i ungdomsdomstole. Studien fandt, at når ART blev leveret kompetent, reducerede programmet tilbagefald i alvorlig kriminalitet (felony recidivism) markant. For de domstole, hvor ART-leverandører blev vurderet som kompetente eller meget kompetente, var tilbagefaldsraten for alvorlig kriminalitet over 18 måneder 19 procent. Dette repræsenterer en 24 procents reduktion i tilbagefald sammenlignet med kontrolgruppen, hvilket er statistisk signifikant.
Ud over at være adfærdsmæssigt effektivt er ART også fundet at være omkostningseffektivt. Den samme Washington State-studie viste, at når ART leveres kompetent, genererer programmet 11,66 dollars i fordele (undgåede kriminalitetsomkostninger) for hver 1,00 dollar brugt på programmet. Selvom programmet er mindre omkostningseffektivt, når det ikke leveres kompetent, viste den gennemsnitlige analyse for alle unge, der modtog ART (uanset leveringskompetence), stadig en netto besparelse på 6,71 dollars for hver 1,00 dollar i omkostninger. Dette indikerer, at ART kan være en god investering for samfundet.
Sammenligning af de Tre Komponenter
De tre komponenter i ART arbejder sammen, men har forskellige primære fokusområder:
| Komponent | Primært Fokus | Metode Eksempler (baseret på kildetekst) |
|---|---|---|
| Træning i Sociale Færdigheder | Adfærd (erstatte antisocial adfærd med pro-social adfærd) | Træning af specifikke færdigheder, anvendelse i virkelige situationer (lektier) |
| Træning i Vredeskontrol | Følelser (håndtere vrede konstruktivt) | Genkende vredessignaler, anvende beroligelsesteknikker, anvendelse i virkelige situationer (lektier) |
| Træning i Moralsk Ræsonnement | Kognition/Moral (udvikle et højere moralsk kompas, korrigere antisocial tænkning) | Guidede gruppediskussioner om moralske dilemmaer |
Ofte Stillede Spørgsmål om ART
Her er svar på nogle almindelige spørgsmål om Aggressionserstatningstræning baseret på den tilgængelige information:
Hvad er formålet med ART?
Formålet er at reducere aggressiv adfærd hos unge ved at forbedre deres sociale færdigheder, evne til at kontrollere vrede og moralske ræsonnement.
Hvem er ART designet til?
Programmet er specifikt designet til kronisk aggressive børn og unge i alderen 12-17 år, især dem med høj risiko for tilbagefald i kriminalitet.

Hvor lang tid varer ART-programmet?
Programmet varer i 10 uger.
Hvor mange sessioner er der om ugen?
Der er tre sessioner om ugen, hver af en times varighed.
Hvad er de tre hoveddele af ART?
De tre komponenter er: Træning i Sociale Færdigheder, Træning i Vredeskontrol og Træning i Moralsk Ræsonnement.
Er ART en form for kognitiv adfærdsterapi?
Ja, ART er beskrevet som en kognitiv adfærdsmæssig intervention.
Er familier involveret i ART?
Involvering af familie eller andre støttepersoner anbefales stærkt for at hjælpe med overførslen af færdigheder til dagligdagen, men det er ikke et obligatorisk krav.
Er der lektier i ART?
Ja, komponenterne Sociale Færdigheder og Vredeskontrol inkluderer lektier, hvor de unge skal anvende de lærte færdigheder i virkelige situationer.
Er ART effektivt?
Evalueringer, herunder studier fra Washington State, har vist, at ART kan være effektivt til at reducere tilbagefald i kriminalitet og forbedre pro-sociale færdigheder, især når det leveres kompetent.
Konklusion
Aggressionserstatningstræning (ART) repræsenterer en robust og struktureret tilgang til at adressere aggression hos unge. Ved systematisk at træne unge i sociale færdigheder, vredeskontrol og moralsk ræsonnement tilbyder programmet konkrete strategier for at erstatte destruktiv adfærd med konstruktive alternativer. Programmets kognitive adfærdsterapi-baserede fundament, dens integrerede komponenter og fokus på overførsel af færdigheder til virkeligheden via lektier og involvering af støttesystemer, gør det til en potent intervention. De positive resultater fra evalueringer, der viser reduceret tilbagefald blandt ungdomskriminelle og omkostningseffektivitet, understreger ART's potentiale som et værdifuldt værktøj i arbejdet med at hjælpe aggressive unge til at udvikle sig positivt og bidrage konstruktivt til samfundet.
Kunne du lide 'ART: Aggressionserstatningstræning for Unge'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.
