I hvilken kirke er Adams æbler optaget?

Ravashi Syndrom i Adams æbler

9 år ago

Rating: 3.96 (1957 votes)

Anders Thomas Jensens film "Adams æbler" er en mesterlig udforskning af menneskelig lidelse, benægtelse og tro, der trækker tråde direkte til den bibelske Jobs Bog. Filmen præsenterer os for præsten Ivan Fjeldsted, en karakter hjemsøgt af utallige tragedier, men som konsekvent nægter at se virkeligheden i øjnene. Centralt for forståelsen af Ivans adfærd står det, filmen introducerer som Ravashi syndrom, et fascinerende koncept, der forklarer hans tilsyneladende uimodtagelighed over for smerten fra sine prøvelser.

Er det kun mænd, der har Adams æbler?
Adamsæble (prominentia laryngea) betegner et område på strubehovedet dannet af skjoldbruskkirtelens to sideplader som er mere fremtrædende hos mænd end hos kvinder. Adamsæblet bliver ofte mere fremtrædende hos drenge efter at de er gået igennem stemmeskiftet i puberteten. Adamsæblet set forfra.

Filmens grundlæggende præmis, som instruktøren selv beskriver, var at udsætte én karakter for en ophobning af ulykker med en kynisme, der afspejler ti års dansk filmkunst. Forestillingen om at lade en person have en søn i rullestol, være incestoffer og lide af terminal kræft, alt sammen på én gang, danner rammen for den mørke komedie, der har trukket hundredtusindvis af danskere i biografen.

Indholdsfortegnelse

Hvad er Ravashi Syndrom ifølge filmen?

I "Adams æbler" introduceres Ravashi syndrom af dr. Kolberg, en videnskabsmand med en antimetafysisk og kynisk tilgang. Han bruger en anekdote om en indisk fodboldspiller ved navn Ravashi til at forklare Ivans usædvanlige tilstand. Ifølge historien mistede Ravashi begge sine fødder i en ulykke. Chokket var dog så stort, at hans hjerne blokerede for erkendelsen af tabet. Dette gjorde, at han fortsat kunne løbe på sine benstumper og endda spille fodbold.

Overført til Ivan betyder Ravashi syndrom, at han har oplevet så mange forfærdelige ulykker – morens død under fødslen, faderens misbrug af ham og søsteren, søsterens død i en trafikulykke, hustruens selvmord, sønnens spastiske lammelse og hans egen uhelbredelige kræftsvulst – at hans sind har skabt en illusion for at beskytte sig mod den overvældende smerte og erkendelse. Denne illusion er troen på, at han er Guds stridsmand, der kæmper mod Djævlen, som er skyld i alle ulykkerne. Ved at tilskrive Djævlen alt det onde, kan Ivan opretholde troen på, at Gud er god og på hans side, og dermed undgå at konfrontere den knusende virkelighed.

Ivan og Jobs Bog: En Skæbnesvanger Sammenligning

Ivans verdensbillede og hans benægtelse af virkeligheden sættes i skarpt relief, da filmen introducerer den bibelske Jobs Bog. Ivan er præst og kender sin Bibel, men netop Jobs Bog udfordrer hans klippefaste tro på en udelukkende god Gud, der er på hans side. Jobs Bog fortæller historien om den retskafne Job, der udsættes for en række forfærdelige prøvelser – tab af rigdom, børn og helbred – for at teste hans tro.

Jobs reaktion på sine lidelser er fundamental forskellig fra Ivans. Da Job mister alt, river han sin kappe sønder, klipper sit hår af og kaster sig til jorden, men siger uden spor af forurettelse: "Nøgen kom jeg ud af moders liv, nøgen vender jeg tilbage! Herren gav, Herren tog, Herrens navn være lovet." Senere, da han plages af bylder, og hans hustru opfordrer ham til at forbande Gud og dø, svarer han: "Du taler som en kvinde uden forstand. Tager vi imod det gode fra Gud, må vi også tage imod det onde." Job erkender, at lidelserne kommer fra Gud, og selvom han diskuterer med sine venner og endda udfordrer Gud, accepterer han Guds suverænitet.

Ivan derimod, omformulerer Jobs berømte sætning til: "Herren gav, Djævlen tog, Herrens navn være lovet." Ved at placere skylden for alt det onde hos Djævlen, undgår han at sætte spørgsmålstegn ved Guds godhed eller sin egen situation i forhold til en almægtig magt, der tillader lidelse. Denne fortolkning er hans psykologiske skjold, der forhindrer prøvelserne i at "komme til deres ret" og tvinge ham til en ægte konfrontation med sin skæbne.

Adam: Djævlens Advokat og Den Nye Adam

Filmens Adam, spillet af Ulrich Thomsen, er filmens katalysator. Han er en nynazist, stemplet som "ond" i sine papirer, en dom Ivan pure nægter at anerkende, da han mener, der ikke findes onde mennesker. Adam provokeres af Ivans "godhedspis" og hans insisteren på at vende den anden kind til. Hans navn er symbolsk, refererende til den bibelske Adam, der bragte det onde ind i verden ved at spise af kundskabens træ.

I filmen påtager Adam sig ubevidst rollen som "Djævlens advokat" (en person der argumenterer mod en sag, her Ivans benægtelse) eller "Modstanderen" (den hebraiske betydning af Satan). Han er realistisk og kynisk, men også – som nazist – med et metafysisk syn på verden som en kamp mellem godt og ondt. Dr. Kolberg, den videnskabsforherligende læge, afslører for Adam Ivans tilstand – at hans benægtelse holder ham i live, og at hvis illusionen brydes, vil sygdommen udvikle sig fatalt. "Men det vil sige, at man ku' slå ham helt ihjel, hvis man fik ham til at indse tingene," spørger Adam interesseret. "Ja, ja, teoretisk, ja," svarer Kolberg.

Adam sætter sig for at knække Ivan. Selvom han er skeptisk over for Bibelen, læser han Jobs Bog, efter at bogen gentagne gange slår op på første side, hver gang den falder på gulvet. Gennem læsningen får Adam den viden, han skal bruge: Det er Gud, ikke Djævlen, der forfølger Ivan, præcis som det var Gud, der tillod Satan at prøve Job. Med denne erkendelse konfronterer Adam Ivan og tvinger ham til at se sandheden i øjnene.

Bruddet på Illusionen og Konsekvenserne

Da Adam afslører for Ivan, at det er Gud, der står bag hans lidelser, bryder Ivans verdensbillede fuldstændig sammen. Hans benægtelse svigter, og den beskyttende illusion forsvinder. Som dr. Kolberg forudsagde, reagerer Ivans krop prompte: svulsten begynder at bløde fra øret, og han får kun fire-fem uger at leve i. Lægen anerkender Adam for at have "pil[let] troen fra ham", men det er ikke troen på Gud, Ivan mister, men derimod den *trøst*, der lå i hans forvrængede tro på en Gud, der var på hans side mod Djævlen. Helvedet er netop, som teksten citerer Johann Arndt for at sige, at være uden trøst – en tilstand Gud kan føre én ned i, ikke for at fratage troen, men for at tvinge til ydmyghed og tavshed over for Guds uransagelige veje, som Job måtte sande.

Ivan erkender nu, at han ikke kan frelse sig selv. Han begynder at vise ægte omsorg for sin søn, Christoffer, ved at erkende hans sygdom og dække ham med et tæppe. For første gang ser han virkeligheden i øjnene, selvom det bringer ham tættere på døden. Men netop i dette øjeblik, hvor han tror sig hadet af Gud, er Gud ham "allernærmest".

Fra Den Gamle til Den Nye Adam

Filmen paralleliserer Adams udvikling med konceptet om "den gamle Adam" (det naturlige, syndige menneske) og "den ny Adam" (Kristus, der frelser mennesket fra dets ondskab). Adams dannelse begynder, da Ivan beder ham finde en opgave ved kirken, og Adam vælger at bage en æblekage for at provokere. Denne tilsyneladende simple opgave bliver Adam's egen prøvelse, hans vej til at blive "den ny Adam".

Ligesom Job udsættes Adam for en række forhindringer: han brænder sig på ovnen, ravne spiser æblerne, orme ødelægger dem, og ovnen går i stykker igen og igen. Det afgørende vendepunkt for Adam sker, da han efter at have konfronteret Ivan udsættes for et uvejr, der ødelægger ovnen og sætter ild til æbletræet. I modsætning til dr. Kolberg, der ville se dette som tilfældighed, vælger Adam at se det som et tegn – ligesom Elihu i Jobs Bog fortolker tordenen som et varsel om Guds komme.

Adams valg viser sig i en spirende omsorg for Ivan, Gunnar og Khalid. Takket være Gunnars kleptomani overlever ét æble, og Adam kan bage den forjættede kage. I samme øjeblik rejser Ivan sig fra hospitalssengen. Adam tilbyder ham en kage bagt med et æble – ikke fra kundskabens træ, men snarere fra livets træ. Dette markerer Ivans "mirakel": han får sig selv igen ved at konfrontere virkeligheden. Selvom sønnen forbliver lam, og Ivan måske vender tilbage til en form for benægtelse, har han nu Adam ved sin side som assistent. Ligesom Job fik fordoblet sin ejendom efter sin prøvelse, får Ivan "sig selv igen dobbelt" gennem Adam, der bliver kirkens urokkelige fundament, "hovedhjørnestenen", som Jesus valgte Peter, der havde svigtet ham.

Sammenligning: Ivan vs. Job

AspektJob (Bibelen)Ivan (Adams æbler)
Lidelsens kildeErkender det kommer fra GudBenægter det, tilskriver Djævlen
Reaktion på lidelseSorg, fortvivlelse, diskussion, men ultimativt accept af Guds suverænitetBenægtelse, illusion, tilsyneladende sorgløshed (pga. benægtelse)
Forhold til GudDebatterer med Gud, men accepterer Guds uransagelige vejeMener Gud er på hans side mod Djævlen, benægter Guds rolle i lidelsen
Erkendelse af virkelighedKonfronterer og diskuterer sin situationBenægter virkeligheden for at overleve
Resultat af prøvelseFår alt tilbage, dobbelt op; dør mæt af dageBryder illusionen, konfronterer virkelighed, står over for døden, men "får sig selv igen" og en ny assistent (Adam)

Ofte Stillede Spørgsmål

Hvad betyder Ravashi syndrom i Adams æbler?

Det er et fiktivt koncept brugt i filmen til at forklare, hvordan præsten Ivan har skabt en psykologisk barriere (en illusion) for at benægte de utallige ulykker, der er overgået ham. Det skyldes et chok over omfanget af lidelser, som hans sind ikke kunne bære erkendelsen af. Han opretholder illusionen om at kæmpe mod Djævlen, der er skyld i alt ondt, for at bevare troen på, at Gud er god og på hans side.

Hvordan relaterer Adams æbler til Jobs Bog?

Filmen bruger Jobs Bog som en central reference. Begge historier handler om en retskaffen person, der udsættes for voldsom lidelse for at prøve sin tro. Forskellen ligger i deres reaktion: Job erkender, at lidelserne kommer fra Gud, mens Ivan benægter det og tilskriver dem Djævlen. Filmen bruger Jobs Bog til at udfordre Ivans benægtelse og tvinge ham til at se virkeligheden i øjnene, ligesom Job måtte acceptere Guds veje.

Hvad er Adams rolle i filmen?

Adam starter som en provokerende nynazist, der vil knække Ivan. Han læser Jobs Bog og bruger dens indsigt til at afsløre for Ivan, at det er Gud, der står bag hans lidelser, og dermed bryde Ivans illusion. Gennem sine egne prøvelser (æblekagen) gennemgår Adam en forvandling og bliver filmens "nye Adam", der bringer håb og en form for frelse for Ivan, ved at hjælpe ham med at konfrontere virkeligheden.

Hvorfor benægter Ivan virkeligheden?

Ivan Fjeldsted benægter virkeligheden som en overlevelsesmekanisme. Han har oplevet så mange traumatiske begivenheder, at erkendelsen af dem ville være ubærlig. Hans sind har derfor skabt en illusion (baseret på hans fortolkning af Bibelen), der gør ham "immun" over for lidelsernes fulde vægt ved at tilskrive dem Djævlen i stedet for Gud. Denne benægtelse er hans trøst i en verden fyldt med smerte.

Samlet set er "Adams æbler" en dybt symbolsk film, der bruger bibelske referencer og konceptet om Ravashi syndrom til at udforske kompleksiteten af tro, lidelse og den menneskelige evne til benægtelse. Filmen viser, at sand konfrontation med virkeligheden, selvom den er smertefuld, kan være vejen til en dybere form for accept og måske endda, paradoksalt nok, til en form for fornyelse eller frelse, som både Job og filmens Adam og Ivan oplever på hver deres måde.

Kunne du lide 'Ravashi Syndrom i Adams æbler'? Så tag et kig på flere artikler i kategorien Læsning.

Go up